Din punct de vedere financiar, un plan de afaceri este un document menit să atragă bani pentru business-ul pe care l-ai început. Un plan de afaceri este, în mod tradițional, comprehensiv și documentat extrem de bine și oferă o radiografie a companiei și a produselor/serviciilor pe care aceasta le aduce pe piață.

Totodată, se poate ca un plan de afaceri să fie abordat din perspectiva lean startup și doar să traseze rapid niște informații cheie despre business.

Dacă te gândești să abordezi un investitor, ai putea folosi modelul de lean startup pentru un prim pitch de vânzări și pentru a-i atrage atenția finanțatorului, urmând ca după aceea să vii spre el cu planul de afaceri detaliat.

Am găsit un scurt ghid despre cum să scrii un plan de afaceri care să adreseze cele mai importante informații despre compania ta.

Sumarul planului

E indicat să deschizi această secțiune a planului de afaceri cu o mică descriere a elementelor cheie. Scopul este de a explica pe scurt ceea ce face business-ul vostru și de ce va avea succes. Nu uitați să includeți și o scurtă descriere a misiunii companiei voastre (în 2-3 fraze descrieți care este scopul business-ului vostru).

Descrierea afacerii

Este cea mai însemnată parte a planului de afaceri. Aici este necesar să detaliați ceea ce face afacerea și soluțiile pe care le aduce pe piață. Este indicat să fiți cât se poate de specifici și să povestiți pe larg despre produsele sau serviciile pe care vreți să le realizați, precum și despre clienții pe care îi vizați. Tot aici vorbiți și despre angajații companiei.

Această parte are o importanță deosebită și pentru că vă va ajuta să conturați cât mai bine ideea din spatele afacerii și să vedeți ce este fezabil sau pe unde aveți nevoie să faceți schimbări.

Planul de afaceri - Analiză de piață

În această parte a planului de afaceri este nevoie să detaliați segmentul de piață pe care intrați, să analizați oportunitățile de pe această piață, competitorii, punctele lor forte și slăbiciunile, să vedeți ce aduceți în plus față de produsele sau serviciile oferite de liderii de piață.

Organizarea companiei

Aici va trebui să prezentați modul în care va funcționa compania și să indicați persoanele care vor avea putere de decizie. De asemenea este momentul în care veți preciza cum va funcționa compania din punct de vedere legal și cum se împart acțiunile în cadrul acesteia.

Produsele sau serviciile oferite

Ce va produce compania? Cum îți vei promova business-ul și ceea ce faci? Acestea sunt câteva întrebări la care va fi nevoie să găsești răspunsuri în această secțiune a planului de afaceri.

Proiecții financiare

În momentul în care realizezi planul de afaceri va fi nevoie să faci și niște proiecții financiare pentru compania ta. Dacă deja lucrezi de ceva timp, include în plan niște cifre preliminare. Ai împrumuturi? Cum crezi că vor arăta primele trimestre din punct de vedere al încasărilor?

Sumar final al planului de afaceri

Încheiați planul de afaceri cu orice alte date pe care le considerați esențiale, mai ales dacă plănuiți să vorbiți și cu niște investitori. Scrieți clar ce aveți nevoie din partea finanțatorilor și ce puteți oferi în schimb.

Astăzi nu mai este nevoie să stați cu orele în fața unei foi albe pe care să vă conturați planul de afaceri. În mediul online există o sumedenie de tool-uri care au deja schițate aceste elemente, iar voi trebuie doar să le completați cu informațiile business-ului vostru. De exemplu, ați putea folosi LivePlan pentru a vă face un plan de afaceri. Trebuie doar să țineți minte că este nevoie să explicați cât mai clar ce vă propuneți prin business-ul vostru.