Întreaga hrană într-o caserolă care vine la ușa ta

Andrei Cerbu, principalul fondator și omul cu ideea, știe să dea de mâncare oamenilor și o face de 5 ani de zile, prin primul său business, un food truck cu specific mexican. Dar de când a apărut și Foca în viața lui, un husky adorabil, Andrei a știut că poate hrăni și alte guri.

Ideea i-a apărut când mergea s-o plimbe pe Foca și a început să stea de vorbă cu stăpânii altor căței, unde a descoperit o îngrijorare comună: ”și totuși ce e în mâncarea aia de câini pe care le-o dăm noi cățeilor? Cum poate cu plic de 8-9 lei să aibă mistreț sau somon din Norvegia?”. Scepticismul comun al stăpânilor de câini a fost cel care a lansat ideea Drooler: mâncare gătită pentru căței, cu ingrediente la vedere, genul de caserolă care să asigure aportul nutritiv pentru căței pentru întreaga zi. Practic, patrupezii mănâncă mai sănătos, iar stăpânii au mai mult timp de joacă sau de stat, depinde de cât de activ e cățelul.

Ideea suna bine, dar abia când a auzit Andrei de Start-up Nation în 2018 a început s-o ia mai în serios și s-o transforme în plan de afaceri. Și tot atunci a luat și prima finanțare pentru Drooler, 33.000 de euro pentru fabrica la care să producă mâncare gătită pentru căței. Diferența de până la 70.000 de euro, de care a fost nevoie ca să închirieze un spațiu la Galați și să-l utileze cu toate cele necesare, a acoperit-o Andrei, din afacerile HoReCa pe care le avea atunci.

Slow cooked, condimente și superalimente în porțiile pentru căței

Cu fabrica în picioare și gata de rulaj pentru 1.200 de porții pe zi, Andrei a trecut la partea de rețete. În mare, știa deja cam ce caută câinii, de fapt, stăpânii de câini, și cam care e aportul caloric și nutritiv necesar pentru patrupezi. Dar a vrut să facă o verificare, așa că și-a dus rețetele la Facultatea de Medicina Veterinară, USAMV Cluj, și i-a rugat pe profesorii de la departamentul de nutriție animală să verifice dacă ce a creat el se potrivește cu realitatea. Adrian Macri, coordonatorul departamentului, i-a spus că e undeva la 80% din necesarul de care ar avea nevoie un câine pentru hrană zilnică și că trebuie să mai adauge niște ingrediente. Mai mult de atât, s-a oferit să-l ajute pentru că i-a plăcut foarte mult ideea.

Asta l-a inspirat pe fondatorul Drooler să adauge turmeric, varză kale sau praf de alge în mâncarea câinilor, să nu-i fie teamă să pună condimente sau super alimente. A urmat o nouă analiză fizico-chimică a preparatelor și tot nu treceau testul, moment în care profesorul i-a sugerat lui Andrei să schimbe și modul de gătit, că omora vitaminele prin fierberea prea rapidă. Așa au ajuns mâncărurile Drooler să fie și slow cooked, ceea ce schimba un pic paradigma de business în termeni de producție, dar dădea rafinament caserolelor cu mâncare gătită pentru căței.

Testing, testing, 1, 2, 3

Acum înțelegem de ce spunea fondatorul Drooler că face o mâncare pe care o pot consuma și oamenii. Păi Foca mânca mai bine decât mulți dintre oameni în multe zile. Și dacă tot am amintit de publicul țintă al Drooler, am vrut să știm dacă mâncarea a trecut cu brio și prin degustarea cățeilor. Și răspunsul este da.

Odată stabilite rețetele și gramajele în funcție de talia cățelului (5, 10 sau 15 kg), Drooler a ajuns în bolul unor căței de la un adăpost. Aici, timp de 3 săptămâni, rezidenții au primit doar mâncare gătită și le-au fost apoi evaluate următoarele: digestia și analiza pe materia fecală, mirosul respirației, strălucirea blăniței, culturi fizionomice. Adică fix genul de studii clinice care se fac și în Olanda și care sunt repere pentru toți producătorii de mâncare de animale. Diferența e că testarea clinică avea loc în România și era propria analiză prin care fondatorii Drooler vedeau impactul cât mai actual și real.

Iar testarea le-a arătat lui Andrei și partenerului său că niște căței maidanezi, care trec brusc de la o alimentație cât mai săracă la una bogată, asimilează bine hrana, o mănâncă cu poftă și nu au probleme de digestie sau să li se schimbe în vreun fel tranzitul. Dacă fondurile le-o vor permite, vor să facă și un ultim test cu mâncarea Drooler, un test pe 50-100 de căței, cărora să le facă un set de analize complete înainte de schimbarea mâncării, în timpul dietei și după. Așa ar putea avea toate datele cât mai clare și ar fi și mai ușor să facă educația publicului. Pentru că asta a fost și reținerea majoră pentru care au pus proiectul un pic în așteptare. Asta și pandemia.

Drooler în accelerare de business

Drooler era gata cu totul în februarie 2020, dar Andrei a hotărât că nu e un bun moment să lansezi un business când toată lumea vorbește despre Covid. Și acum se felicită că a luat această decizie pentru că a apucat să-și rafineze rețetele, a fost într-un accelerator de business la Commons, la un accelerator specific Horeca și a primit și mentorat 1:1, care l-a ajutat foarte mult în conturarea unui business plan pe termen lung. De la fiecare și-a luat ponturi și lecții care l-au ajutat să-și construiască un discurs tip elevator pitch, dar și cum să-și susțină ideea mai amplu în fața investitorilor, a învățat trucuri de la cei trecuți deja prin business în retail, a învățat cum să scaleze și cum să gândească pe termen lung:

Eu am doar un business de tip recurent, sezonier, unde ce încasez la festivaluri cu food truck-urile sau la restaurant folosesc pentru plățile de mâine sau reinvestesc. Nu pot spune că asta m-a ajutat sa-mi formez o gândire strategica, pe termen lung, atât de necesara pentru Drooler, care e realmente un business de 1 milion de euro. Din acest motiv am cautat mentorat strategic.

În prezent, a luat tot ce-a învățat la Cohorta 6 Commons 2022, a luat tot ce-a învățat de la mentorul care și-a pus know how-ul la dispoziție doar pentru că i-a plăcut ideea Drooler - un antreprenor cu experiență pe zona de retail pentru animale, a luat ce a învățat și de la partenerii de la facultate și a listat Drooler pe weronin.com, platformă de crowdfunding unde cei care cumpără tichete într-un anumit startup devin și investitori în acea afacere. De aici, speră să ia 200.000 de euro care să le permită să-și facă o lansare care să acopere și educarea publicului și schimbarea mentalităților.

”Ne trebuie un boom de lansare”

Andrei înțelege că stăpânii sunt reticenți în a schimba mâncarea cățeilor, pentru că pot avea reacții digestive sau alergice. Dar e convins că prin puterea științei și a cercetărilor făcute, plus prin puterea exemplului, și anume a unor influenceri și a unei campanii de marketing bine conturate, poate ajunge acolo. Și acum, asta e punctul în care e Drooler: crowdfunding ca să lanseze produsul și să schimbe reacții.

Am tatonat și cu ideea de a avea un investitor, când credeam că am nevoie de 60.000 ca să lansez Drooler. Dar sfatul mentorului meu a fost că e nevoie de mult mai mulți bani când penetrezi piața cu un produs complet nou. Ne trebuie un boom de lansare pentru că noi schimbăm mentalitatea, nu venim cu un nou iaurt pe piața iaurturilor, trebuie să educăm piața. Avem o floare care n-are culoare, n-are miros, nimic, și acum trebuie să-i dăm tot, s-o știe toata lumea.”

Anul acesta, fondatorii Drooler și-au propus să vândă doar online, cu livrare în maxim 24 de ore cu mâncarea congelată. În același timp, plănuiesc centre logistice în București și Cluj de unde să livreze mâncare fresh, gata de a fi servită, prin aplicații precum Glovo sau Tazz. Tot pe componenta de comenzi online plănuiesc să se listeze și în magazine tip Freshful, iar de la anul să vândă și direct din retail, de la magazine sau din pet shop-uri.

Produsele Drooler se bazează pe un mix de carne cu legume tip mazăre, orez, dovlecel și alte ingrediente sănătoase. În portofoliu au și 4 rețete vegane, pe bază de năut, linte, quinoa și tofu cu diverse alte legume și leguminoase. Prețul pentru o caserolă Drooler este între 7 și 15 lei, în funcție de talia câinelui. Iar dacă se raportează la oferta existentă pe piață, sunt undeva la mijloc, dacă ne gândim că un cățel poate fi hrănit cu 3 lei/ zi (mâncare uscată) sau chiar cu 24-40 de lei, dacă vorbim despre anumite conserve cu mâncare umedă.

În Europa, mai există afaceri similare cu mâncare gătită pentru căței, dar povești de succes mai multe și mai mari se găsesc în Australia și America. Un caz recent de dovadă că mâncarea gătită chiar poate fi o afacere de milioane: la începutul anului, Nom Nom Now, un producător de mâncare gătită pentru câini a fost cumpărată de Mars Inc. cu 1 miliard de dolari.

Andrei știe că are un startup atipic pentru zona acceleratoarelor și pentru investitorii potențial interesați. A simțit asta și la Commons unde a fost primul an în care un intrus ca Drooler s-a numărat printre finaliștii tech, care au primit mentorat și cărora li s-au deschise ușile pentru posibile investiții. Dar mai știe și că genul acesta de idee, care pare așa la îndemână, poate fi genul de proiect despre care să se vorbească în timp, mai ales când ești primul și deschizi drumurile și o faci și bine.

Cea mai mare temere a lui Andrei este chiar frica de o reușită prea mare, acel scenariu în care Drooler poate atrage prea mulți clienți, pe care nu îi poate satisface prin capacitatea actuală a fabricii. Dar are și pentru asta un plan, despre care putem povesti după ce lansează Drooler pe piață.