„Business în 5 Minute” este un proiect start-up.ro, susținut de către ING Bank România, în care provocăm antreprenorii să ne răspundă la 10 întrebări în doar 5 minute. Descoperim astfel modul în care s-au născut business-urile, cele mai mari provocări, importanța partenerilor precum ING Bank în dezvoltarea afacerii, dar îi punem și în fața unor situații ipotetice care le testează rapiditatea de gândire și de reacție, atât de esențiale în antreprenoriat.


Începuturile afacerii

Fabio Pizza a început din dorința de a face ceva diferit pe piața din România. A luat naștere în 2005, dintr-o alianță dintre George Luca, fratele său Tudor, soția acestuia Manuela, dar și cel care a dat numele afacerii, un prieten drag numit Fabio.

George lucra la 24 de ani în IT, o slujbă destul de bună la Connex-ul de pe vremea aceea, dar a plecat în Italia pentru a strânge bani. „Fratele meu și soția lui erau deja acolo de 2 ani. Am lucrat și la un restaurant în Spania, unde l-am cunoscut pe Fabio, care mi-a fost ca un frate. Eram pasionați de gastronomie și în 3 ani am reușit să strângem o sumă de bani pentru a deschide prima noastră mică pizzerie. Eu și Manuela eram la bucătărie, iar Fabio și fratele meu livrau comenzile”, își amintește George momentele acelea.

Au pornit de la ideea de ingrediente naturale, calitate bună și responsabilitate față de clienți. „Îmi aduc aminte cum făceam piața în fiecare zi și cum am devenit un expert în identificarea celor mai bune ingrediente. Și acum, spunem întotdeauna echipei că nu punem în preparate nimic din ce nu am mânca noi și copiii noștri. După 17 ani, mergem în continuare pe același tipar al produselor homemade, cu rețete originale și cu ingrediente pe care cei din această profesie nici măcar nu le-au luat în considerare”, explică George Luca.

Motivația de a menține și dezvolta afacerea

George își amintește că era extrem de determinat și motivat, muncea 13-14 ore pe zi, timp de mulți ani. S-a preocupat încă de la început, din experiența lui în IT, de zona de digitalizare, chiar înaintea timpurilor. „Era necesar să avem un site pentru Fabio Pizza încă din 2005, iar în 2010 am fost printre primii care au dezvoltat o aplicație mobilă”, explică Luca.

Treptat, Fabio Pizza s-a dezvoltat cu o rețea mare de pizzerii, iar produsele lor pot fi comandate de pe site-ul propriu, dar și de pe aplicațiile specifice. Iar în tot acest drum George a învățat multe.

„Am învățat să deleg mai mult, pentru că la început, simțeam nevoia de a controla totul, pentru a mă asigura că totul decurge perfect. Acum am mult mai multă încredere și sunt mândru când vad ca sunt unii dintre ei care sunt mai buni ca mine pe domeniul lor”, spune Luca. E mândru de faptul că din cei peste 300 de angajați din momentul de față, mulți sunt încă din acele prime momente, iar parteneriatele cu producătorii din Italia sunt de lungă durată.

Dar unele lucruri s-au schimbat. George a înțeles nevoia timpului personal, al familiei. A lăsat oameni mai buni ca el să se ocupe de zona operațională din Fabio Pizza și și-a dezvoltat noi pasiuni, cum ar fi agricultura, unde cultivă busuioc, roșii, ardei, produse care ajung pe preparatele consumate de clienții Fabio Pizza. Încă nu a ajuns la proporția potrivită de ingrediente proprii pentru pizzele Fabio, dar vrea să ajungă acolo.

Pe lângă dezvoltarea inițială a rețelei, s-au dus și către produse de cofetărie, prin Dolci di Fabio. Fratele Manuelei, Petru, deși arhitect de profesie, a urmat un curs de cofetar și a devenit mintea din spatele Dolci di Fabio. Au pus produsele pe site-ul propriu, dar și într-un magazin fizic numit Magazinul lui Fabio. Această dezvoltare a fost amenințată de pandemie, o perioadă care nu a fost deloc ușoară pentru antreprenorii din HoReCa, dar peste care George a reușit să treacă.

Pandemia i-a provocat și i-a făcut mai buni

Magazinul fizic a funcționat 4 ani, dar a fost închis în timpul pandemiei.

„Înainte de pandemie, zona de dulciuri aducea 20% din venituri, acum a scăzut la 8%”, spune George.

În pandemie au trecut de la 2.000 de comenzi pe zi la 600 de comenzi în lockdown, iar specificul acestora se schimbase.

„Noi aveam multe comenzi la birou. Vinerea comenzile de pizza erau duble față de zilele de luni. Odată cu lucrul de acasă, am avut comenzi mai multe, dar mai mici valoric. Iar acest lucru s-a resimțit pentru că avem costuri de livrare mai mari, comparativ cu comenzile de grup de la birou”, spune antreprenorul.

Treptat, spune acesta, se întrevede o revenire, dar costurile cu livrarea au rămas la fel de mari, din acest motiv se gândește să introducă o taxă de livrare.

Când vine vorba de preferințele clienților, Fabio Pizza încearcă mereu să aducă noi preparate pe care să le testeze cu aceștia. De curând au introdus și pizza cu brânză de caju, care a devenit o specialitate foarte bine vândută.

„Peste 50% din clienții noștri comandă produse vegetariene, iar 10-20% produse vegane”, spune Luca.

Uneltele digitale pentru un business din HoReCa

Fabio Pizza a fost mereu în avangarda tehnologiei și au încercat să aibă sisteme moderne. George Luca își amintește că acum 10 ani au creat un soft de preluare și gestionare a comenzilor de la zero. Acest lucru le-a permis să integreze toate pizzeriile într-un tot unitar.

„Deși l-am dezvoltat pentru uzul nostru, software-ul este atât de complex și folositor, încât, împreuna cu firma de software cu care l-am dezvoltat, l-am vândut și a fost implementat și de alte pizzerii și afaceri din zona de livrare mâncare”, spune George Luca.

De asemenea, Fabio Pizza a introdus posibilitatea de a plăti cu cardul pe site încă de la începuturi, prin soluția ING WebPay.

„În contextul pandemiei, faptul că ne obisnuisem deja clienții cu comenzile online și plata cu cardul ne-a ajutat foarte mult. În prezent, aproximativ 50% dintre clienți comandă online și plătesc cu cardul, direct de la noi. În jur de 30% comandă prin aplicațiile de livrare mâncare. Doar 3-5% dintre clienți mai plătesc în numerar”, spune George Luca.

Cofondatorul Fabio Pizza spune că la ING l-a atras chiar această zonă de digitalizare, dar și că putea să depună banii după orele de program normal, în regim self-service.

„Această opțiune de a depune încasările direct în bancă, după orele de program, ne-a scutit de multe bătăi de cap”, explică Luca.

„Afacerile din HoReCa au fost afectate de pandemie și multe dintre acestea au avut nevoie de un nou model de business, adaptat noii realități. Așa cum a arătat și Fabio Pizza, prezența în mediul online este esențială. În cazul comenzilor online, ING oferă mai multe posibilități, cum ar fi soluția ING WebPay – pentru plata cu cardul direct pe site-ul comerciantului, sau ING SoftPOS – aplicația care transformă telefonul sau tableta într-un POS mobil, pentru plata cu cardul la livrare. Există mai multe tipologii de clienți – cei care preferă să plătească online și cei care plătesc doar la livrare, în momentul în care le ajunge comanda, dar nu vor să plătească cash, așa că ambele opțiuni răspund acestor nevoi”, explică și Sanela Iovanovici, Office Manager, ING Office.

Antreprenoriatul ca o pizza

George vorbește despre antreprenoriat cu aceeași pasiune cu care vorbește despre o pizza bine pregătită. De altfel, am fost curios să văd cum ar arăta antreprenoriatul pe o pizza perfect, ce ingrediente ar avea nevoie?

„Baza sau blatul de pizza, pentru a crește pizza (sau afacerea) este încrederea în ceea ce faci și în ideea ta. Sosul de roșii dă gustul unei pizze bune – și aici văd curajul, determinarea, responsabilitatea, făcând parte dintr-un sos bun. Pentru a închega pizza, adăugăm mozzarella – sau relațiile, echipa, partenerii. Și așa ne iese o pizza de succes. Ca topping-uri – plăcerea de a face ce faci și dacă mai adaugi și puțin noroc, afacerea sigur va fi de succes”, explică George.

L-am provocat să ne spună ce ar zice un pizzar din Napoli despre pizza de la Fabio, dar el râde și spune că Fabio face pizza din zona Roma, Toscana sau Liguria, cu un aluat mai subțire, mai mult ulei de măsline, iar coacerea se face în tavă.

„Dar nu cred că specificul rețetei contează atât de mult, cât modul cum e făcută și, mai ales, ce conține face o pizza bună sau nu. De aceea, cred că secretul unei pizze bune sunt ingredientele. Dacă sunt proaspete și atent alese, vom avea o pizza care va mulțumi și sătura pe oricine. Cred ca de acolo trebuie pornit. Restul, sunt detalii...”, încheie George Luca.