Așa a luat naștere Agrosem Impex, o afacere care, de 16 ani, le furnizează agricultorilor din întreaga țară (firma are acoperire națională, produsele fiind distribuite atât cu propriile mașini, cât și prin firme de curierat) materia primă de care au nevoie pentru culturi. Afacerea din Târgu-Mureș comercializează semințe de legume, plante aromate, flori, semințe profesionale hibride, arpagic, semințe de plante furajere, semințe de gazon, amestecuri de plante furajere, bulbi de trandafiri, dar și pomi fructiferi, viță de vie, arbuști, pesticide și alte produse pentru agricultură.

”Ca să dezvolți o afacere în România trebuie să ai experiență în domeniu, pentru a putea face o strategie, să obții informații despre piața în care activezi. Trebuie să mai ai ambiție, să fii perseverent și să muncești mult”, afirmă Septimiu Natea, fondatorul Agrosem Impex. Și desigur, să ai în spate o echipă foarte bună. ”De unul singur nu poți face afaceri”, adaugă el.

Și-a dorit încă de la început să facă afaceri pe termen lung. S-a concentrat pe diversificarea gamei de produse din portofoliul firmei și pe creșterea calității lor, pentru a reuși să acopere o piață de desfacere cât mai mare.

Dezvoltare în online

Potrivit lui Natea, acum, pe lista clienților Agrosem Impex se află fitofarmacii (magazin specializate în care se vând produse pentru agricultură, legumicultură, viticultură sau floricultură), dar și persoane fizice.

În plus, distribuitorul român lucrează și cu o serie de magazine care duc produsele sale și în mediul online (se pot găsi și pe eMAG), iar fondatorul său are în vedere deschiderea ”urgentă”, după cum spune, a propriului magazin virtual.

Din cauza crizei economice și a investițiilor pe care le făcusem, datoriile ajunseseră mai mari decât cifra de afaceri

Dacă vi se pare că dezvoltarea afacerii din Târgu-Mureș a fost simplă și totul a mers ca pe roate, ei bine, lucrurile nu au stat tot timpul așa. Dacă din 2001 până în 2005 a fost o perioadă de dezvoltare, extrem de profitabilă, următorii patru ani au pus la grea încercare abilitățile de antreprenor ale lui Natea. ”Din cauza crizei economice și a investițiilor pe care le făcusem, datoriile ajunseseră mai mari decât cifra de afaceri”, povestește el. Din 2011, însă, inginerul a relansat firma printr-o nouă strategie.

Astfel, la finalul acestui an, de exemplu, Natea se așteaptă la o cifră de afaceri de 15 milioane de lei, cu aproximativ 17% peste cea realizată în 2016, și la un profit în creștere cu 40% comparativ cu anul trecut.

Modernizările sunt importante

Un factor care a contribuit la creșterea veniturilor a fost cel al modernizărilor făcute de antreprenorul din Târgu-Mureș. Fondatorul Agrosem Impex a investit în creșterea capacității de depozitare (vreo 3.000 de metri pătrați), achiziția unor noi mașini de ambalat și creșterea flotei de transport, modernizarea magazinelor proprii (9 la număr), modernizarea infrastructurii IT (realizată și în vederea deschiderii propriului magazin online), realizarea unor cataloage de produs, și în promovare.

Natea precizează că a apelat la credite pentru realizarea acestor investiții (”partenerul a înțeles sensul afacerii și mi-a oferit credite la timp”, spune el) și că nu va ezita să se finanțeze, din nou, prin împrumuturi bancare pentru dezvoltarea afacerii sale. ”Următoarele credite vor fi direcționate către mărirea spațiilor de depozitate, dotarea cu încă 2 mașini performante de ambalat, modernizarea spațiilor deja existente, inclusiv a magazinelor, dar și pentru introducerea unor programe performante în sistemul IT”, afirmă Septimiu Natea.

Banii, esențiali în creștere

Din punctul său de vedere, în momentul în care planifici ca afacerea ta să devină una relevantă și să scaleze suficient de repede, banii sunt un element extrem de important. Mai ales, pentru că ești nevoit să te lupți cu alte companii de profil care vizează aceeași piață ca și tine. Și atunci poți apela la finanțare, dacă nu dispui, încă, de suficient de mulți bani pe care să-i reinvestești.

”E riscant, trebuie să ai o bază, să te axezi pe ceea ce știi să faci. Dacă vrei o afacere mare, trebuie să dispui de bani”, este părerea sa.

Următoarele credite vor fi direcționate către mărirea spațiilor de depozitate, dotarea cu încă 2 mașini performante de ambalat, modernizarea spațiilor deja existente, inclusiv a magazinelor, dar și pentru introducerea unor programe performante în sistemul IT”

---

Septimiu Natea este unul dintre antreprenorii incluși în proiectul ”România Poate”. Proiectul “România Poate” s-a născut dintr-o discuție cu Patria Bank în încercarea de a găsi o soluţie comună prin care să promovăm povești ale antreprenorilor care fac lucruri bune în țară. Patria Bank e un partener pentru IMM-uri și afaceri mici. Cu ajutorul serviciilor sale, antreprenorii au parte de finanțare (linii de credit sau credite de investitii) si consultanță bancara in termeni simpli care să-i ajute să-și ducă afacerea mai departe.

Photo by Michał Grosicki on Unsplash