Genteel Handmade este un business lansat la Cluj-Napoca de George Vânoagă. Compania produce curele din piele pentru ceasuri în serie foarte limitată sau personalizate pentru un singur produs. Dacă la început afacerea a început din curiozitate, acum a devenit o sursă de venit constantă.

În momentul de față Genteel Handmade vinde produsele prin intermediul site-ului, după ce s-a dezvoltat pe Instagram. 98% din clienții lui George sunt din străinătate, acolo unde există o cultură mai dezvoltată a colecțiilor de ceasuri.

În interviul realizat în seria „De la Capăt” am discutat cu el despre ce înseamnă să o iei de la capăt în fiecare zi, cum găsești direcția de business potrivită și cum compensezi faptul că nu ai experiență antreprenorială cu multă muncă și învățare de pe YouTube.

Poți urmări interviul în format video mai sus. Dacă dorești să urmărești principalele declarații ale lui George Vânoagă, o poți face mai jos în articol.

Pasiunea pentru ceasuri

„Pasiunea pentru ceasuri a început în urmă cu mulți ani. Observam ceasuri interesante la oameni pe care-i admiram. Am început să caut informații despre pasiunea oamenilor legată de ceasuri”, povestește George.

Genteel a pornit de la o încercare proprie de a-și modifica un ceas. Avea un ceas banal, spune el, și prima curea a făcut-o dintr-una de la blugi, fără aparatură profesională.

„Am început să caut informații și clipuri pe YouTube, cum facem toți. Am găsit cultura a crafting-ului cu piele. Este foarte dezvoltată în Franța, Italia și Asia în mare parte. Oamenii aceia duc arta aceasta la un nivel foarte fin”, explică Vânoagă.

A crezut că poate face și el. Și deși azi e un artizan al pielii, atunci nu avea cunoștințe în domeniu.

„Prima curea pe care am făcut-o am realizat-o fără unelte profesionale. Am făcut-o dintr-o curea de blugi. A ieșit oribil. Dar acela a fost începutul. Am început să fac research, să caut cu ce unelte se lucrează, metodele de lucru și așa mai departe. Am ajuns să învăț destul de mult despre domeniul acesta”, spune Vânoagă.

Astfel, o primă lecție pe care a învățat-o e că trebuie să te documentezi mult până să zici că faci o afacere serioasă. Și a avut de trecut un obstacol dificil - în România nu e o cultură a craftingului premium. Mi-a explicat el ce înseamnă, de fapt, acest lucru.

Cum depășești obstacolul pieței locale?

De multe ori antreprenorii se uită spre piețe care sunt dezvoltate deja și inovează. Pentru George Vânoagă acest lucru a fost imposibil. „În România artizanatul, craftingul sau handmade-ul se vede diferit de către români față de alte țări”, spune acesta.

„Nu am experiență în business, nici din familie. Genteel s-a născut în 2017. Primii doi ani nu a fost o afacere, ci doar am perfecționat skill-urile. A fost o învățare continuă”, explică George.

De altfel, înainte de Genteel nu a avut legătură cu domeniu. La origine e bucătar, iar singura experiență de afaceri a fost încercarea de a lansa un magazin online de haine, dar care a eșuat rapid, în doar șase luni.

„În câteva luni s-a și terminat. Nu știam ce înseamnă branding, nu știam ce înseamnă marketing, produse. Nu știam nimic tehnic”, explică acesta.

A doua lecție pe care o putem trage e că trebuie să te documentezi și să accepți când nu știi despre un domeniu.

„Nu am experiență în business, nici din familie. Genteel s-a născut în 2017. Primii doi ani nu a fost o afacere, ci doar am perfecționat skill-urile. A fost o învățare continuă. Abia în ultimii doi ani pot să spun că e un business și se poate duce mai sus decât este acum”, spune fondatorul Genteel.

„La început am avut senzația că voi fi doar un băiat care face niște chestii din piele, va face niște bani și cam atât. Pe parcurs, prin învățare, citind, am ajuns la concluzia că poate fi o afacere. Am ajuns la concluzia că e o diferență mare între o afacere din așa ceva și pur și simplu craftingul în sine”, explică George.

Ce face Genteel și de ce 98% din piață e în străinătate

Genteel face produse 100% customizate după preferințele clientului. Astfel, cei care doresc curele noi pentru ceas au opțiunea de a alege modele diferite și acestea sunt făcute particular pentru acel model. Clientul poate customiza culoarea, culoarea aței sau modelul de cusătură. În plus, poate să-și aleagă dimensiunea potrivită pentru încheietura sa.

98% din clienți sunt din străinătate, pentru că piața locală încă trebuie educată. În plus, un avantaj extraordinar pentru Genteel la nivel de stabilitate a business-ului e faptul că numeroși clienți revin către ei după ce au realizat o primă curea, pentru că mulți dintre aceștia au colecții întregi și vor să le personalizeze.

„Oamenii cumpără handmade în România, dar nu cumpără premium handmade. E o diferență. Eu înțeleg, pentru că premium handmade costă mai mult, semnificativ mai mult. E o nișă foarte mică de români interesați de așa ceva. De asemenea, nu există nici foarte mulți crafteri care să activeze în zona aceasta premium în România”, spune George.

„Cele două diferențe față de alte produse sunt calitatea materialelor și tehnica de lucru”, mai explică fondatorul Genteel Handmade.

Astfel, la Genteel folosește o tehnică veche și folosită de obicei în Franța, care e uzitată și de producători de lux precum Hermes sau Louis Vuitton. În plus, cumpără pielea de la tăbăcării celebre din Franța. A trebuit așadar să depășească și dezavantajul că în România nu sunt specialiști în această tehnică, dar nici furnizori.

Spune că cea mai complexă comandă a venit de la un client din Marea Britanie, cu un ceas din 1970, care avea o prindere total diferită. „Clientul ne-a trimis carcasa ceasului și noi a trebuit să lucrăm după ea. A durat până a ajuns carcasa de la el, a durat până să facem produsul și apoi să-l trimitem”, spune acesta.

Cât poate produce Genteel și unde se promovează

În momentul de față Genteel poate face aproximativ 50 de curele pe lună, iar George spune că e maximum pe care îl pot atinge acum fără să se epuizeze. Sunt doar 3 oameni, dar cresc constant. Oricum, sunt mai departe decât își imagina George că va ajunge.

„În 2019 nu-mi imaginam că voi ajunge până aici, chiar dacă nu e o culme a succesului, acum că am ajuns simt că e loc de mai mult. Asta vrem să facem prin colecția Ready to Wear. Aceea se face mult mai repede, livrarea este mai rapidă, se modifică situația”, explică acesta.

„În urmă cu o lună am introdus o gamă Ready to Wear, câteva produse făcute în avans cu o dimensiune standard, pentru clienții care nu pot să aștepte 2-3 săptămâni cât durează produsul custom made”, spune George despre un pas important pentru un cash flow predictibil.

Pentru a crește au apelat și la finanțări, dar spune că investițiile nu au fost mari și au fost făcute cu cap, pe parcurs. A investit câteva mii de euro în materiale și unelte. S-a gândit să facă și crowdfunding, fiind un produs care se potrivește, dar știa bine că nu va face față cu producția și nu vrea să ajungă precum alte proiecte, care primeau banii, dar nu puteau livra.

Așa că vor continua să se promoveze online. „Pentru noi la început cel mai bun canal de promovare a fost Instagram. Promovarea online a fost oricum singura noastră opțiune. Am observat dintr-un mic research că-n România nu există piață pentru tipul acesta de produs. Oamenii sunt preocupați de altele. E o nișă. Ceasurile high end la noi în România nu sunt încă populare”, explică George Vânoagă.

„Inițial nu am avut site, noi am făcut produse, le-am perfecționat, dar nu aveam site. Cea mai bună metodă de promovare pentru noi a fost Instagram. Am avut o creștere organică, nu am investit, nu am făcut campanii la început. După o vreme a trebuit să schimbăm și strategia, ca să creștem mai accelerat”, mai spune acesta.

De asemenea, o altă metodă de promovare a fost colaborarea cu o revistă olandeză de nișă, cu focus pe ceasuri de lux, ceea ce le-a adus noi clienți.

Cele mai dificile momente din business

George menționează că au fost multe momente dificile în dezvoltarea afacerii.

„O dificultate mare la început a fost până și stabilirea prețului corect. Începând de acolo, pe lângă producție, materiale, tehnici de lucru, de unde găsesc furnizorii, cum fac să pot să obțin materialele premium pe care le văd la alte branduri foarte cunoscute fără să cumpăr cantități industriale?”, explică acesta.

„Din fericire, companiile cu care am lucrat noi înțeleg faptul că și Hermes când a pornit, nu a pornit cu bugete extraordinare și nu și-a putut face bugete de sute de mii de euro. În industria aceasta se începe de jos. Majoritatea fabricilor au departamente de vânzări pentru crafteri mici. Au fost foarte deschiși și am găsit mai tot timpul”, mai spune el un secret al industriei.

De altfel, spune că problema nu a fost neapărat să aibă bani de investiție în materiale, ci să găsească furnizorii, pentru că pe cei mai buni nu-i vei găsi pe Google, ci prin recomandări.

„Atunci când există dificultăți faci un pas în spate, regândești, te documentezi, cam asta a funcționat la noi. Nu am avut nici istoric în business, nu știam nimic”, spune George Vânoagă, un om care o ia de la capăt mereu și care crește afacerea din România.