Silicon Forest este un hub de tehnologie și spațiu de coworking din Cluj-Napoca

Săptămâna trecută am fost la Cluj, la sediul Silicon Forest, unde ne-am întâlnit cu Gabriel Rusu, inițiatorul proiectului și Dan Stepa, asociatul său. Primul vine din zona de IT, fiind programator și CEO Mejix, iar al doilea vine din vânzări. Hub-ul este susținut de către doi investitori americani - Boaz Gilad, founder & CEO Brookland Capital și Guy Praisler, CEO Dine Market.

„Tipii au clădiri în valoare de aproximativ 6 miliarde de dolari. Au la activ zeci de clădiri în Brooklyn. Acesta este business-ul lor - iau clădiri vechi și biserici și fac din ele clădiri de real estate, apartamente și birouri. Au venit în România acum un an și jumătate ca să vadă Clujul, au văzut clădirea, au luat-o, iar acum încercăm să dezvoltăm produsul”, povestește Gabriel Rusu, un antreprenor care lucrează la mai multe startup-uri.

Dacă investitorul ia 60%, nu mai ești antreprenor, ci angajat

„La mine nu este o bănuială, ci știu sigur că atunci când ne uităm în viitor, ne uităm spre Vest, adică it's coming. Din Statele Unite vine modelul, de la americani. După câțiva ani vine în Europa de Vest, apoi ajunge și la noi. Hub-ul răspunde nevoilor noii generații care nu vor să dețină nimic, cum e Uber sau Pony”, este convins Gabriel.

El mai spune că în America sunt tot mai populare acceleratoarele unde vii în fața unui bord cu un pitch, iar ei îți oferă tot cadrul necesar pentru a se dezvolta ideea. În România, există reticența aceea de a-ți spune ideea, de frică să nu îți iei țeapă. „În America nu este așa. În plus, atunci când investesc, cei din Vest nu iau acțiuni din companie așa ca în România, ci doar 10-15%. Acestea sunt procentele pe care le discută ei, ca să te lase pe tine majoritar. Dacă îți ia 60%, cum se întâmplă în România, practic devii angajat și nu mai ești antreprenor. Este un pic altă mentalitate acolo, de aceea este mai greu la început, până lumea începe să înțeleagă că trebuie să fie o situație de win-win”, explică antreprenorul.

Hub de tehnologie, deschis cu investiție de 200.000 de euro

Lansare oficială a spațiului de coworking a avut loc acum trei săptămâni. Clădirea are o suprafață totală de 1.400 de metri patrați, înălțată pe 6 niveluri. Proprietarul actual al imobilului este o persoană fizică, dar cei doi cofondatori ai hub-ului Silicon Forest urmăresc să îl cumpere. Spațiul se află în spatele magazinului Central din Cluj. Înainte să ajungă spațiu de coworking, aici a fost un mini mall, după care a fost preluat de către o firmă soft timp de vreo cinci ani.

„În Cluj, suntem la prețul pieței, iar ca suprafață este cineva mai mare decât noi, Cluj Hub”, afirmă Gabriel. Spre deosebire de celelalte spații similiare din piață, Silicon Forest vine cu un alt model de business, întrucât ei se orientează mai mult pe ideea de open space și conferință. „Noi mergem pe firme mici și spații mai restrânse”, adaugă el.

În amenajarea spațiului, au investit până acum aproximativ 200.000 de euro. „Am lucrat cu un arhitect-designer din America, care a gândit conceptul. Toți pereții i-am pictat noi freestyle, cu ajutorul unui artist din Cluj, cel care a pictat și tramvaiele din oraș”, ne spune Gabriel. Amenajarea le-a luat cam 4 luni, din martie până în iulie, dublu față de cât au estimat.

Pe break-even, la 2 luni după lansare

Momentan, toate companiile care lucrează în Silicon Forest vin din domeniul IT, dar nu va fi întotdeauna așa. Scopul lor este să aducă oameni din toate domeniile, deși în principal vor fi din IT. O să aibă avocați, oameni din HR, contabili, precum și freelanceri din alte domenii de business. În acest fel, cei care sunt chiriași, pot să apeleze la ajutorul specialiștilor care lucrează în hub.

Pentru luna august, au încheiat deja contracte pentru 50% din gradul de ocupare a spațiului, ceea ce înseamnă aproximativ 70 de locuri, și planifică să acopere 70% din capacitate până în luna octombrie. „În proiectul nostru sunt 30 de birouri, care au un display foarte precis, întrucât ne adresăm pieței tehnologice și oamenilor tehnici. De aceea, la fiecare masă aducem și priză de internet pentru o conexiune cât mai bună”.

Asociații estimează că gradul de ocupare totală va avea loc în noiembrie, iar pentru septembrie se așteaptă să intre pe break-even. Poate părea un plan ambițios, dar „cu americanii nu poți altfel”, spune Gabriel zâmbind. De asemenea, ei vor ca spațiul să fie deschis 24 / 7, dar mai trebuie să rezolve chestiunile legate de securitate.

Deocamdată, ca număr de oameni, sunt mai mulți freelanceri decât companii, cu un raport de 70 / 30. Au un singur om care este o firmă și are plan să recruteze șase oameni până în toamnă. „Este foarte mișto dinamica asta, dar freelancerul este foarte greu de targetat, pentru că nu are un flow stabil”, spune fondatorul. Asta înseamnă că nu au un program stabil și nu se pot baza pe prezența lor acolo.

Cum dezvolți o asemenea afacere: liniile de business al unui hub

Dincolo de spiritul antreprenorial pe care îl promovează aici, companiile mari mai pot profita de acest un spațiu și în cazul în care câștigă proiecte mai mici și au nevoie să reloce o echipă mai mică. „Dacă ar fi să închirieze un spațiu pe cont propriu, i-ar costa mult mai mult decât dacă ar lucra în hub”. Dar această este o soluție cu două tăișuri. „Singura noastră frică, și noi încercăm să îi ponderăm, este că în momentul în care văd că este un loc atractiv, își doresc să aducă mai mulți angajați aici”, își exprimă el îngrijorarea. Atunci încearcă să impună limite, iar o firmă nu poate închiria mai mult spațiu decât un etaj.

Dacă ar fi să o dăm unei singure firme, am face-o chiar mâine, dar atunci se pierde ideea de comunitate. Nu vrem să ne abatem de la menirea unui hub, hub-ul înseamnă multe voci, multe păreri și tocmai așa se creează mediul creativ.

Obiectivul lor este să facă un conglomerat și să deschidă mai multe sedii în oraș. „E foarte tare că americanii ne susțin în ideea de a construi o comunitate și nu pun presiune pe noi să dăm spațiu oricui”, spune Gabriel.

Silicon Forest activează pe mai multe linii de business, chiar dacă unele dintre ele sunt încă la un stadiu inițial. Altfel, companiile își pot aduce angajatorii să lucreze aici pe baza la 3 tipuri de abonament, cu prețuri cuprinse între 700 și 1250 de lei pe lună - sunt incluse servicii de securitate, curățenie și administrativ, precum și acces la evenimente de networking și spații comune de recreere.

„Practic, într-un hub, scapi de orice grijă a întreținerii birourilor. În plus, dacă ar fi să calculăm toate cheltuielile pentru un angajat, am ajunge la concluzia că suma nu este mult mai mică decât ceea ce oferim noi. În schimb, este lipsit de griji aici”, explică el. Veniturile lunare pentru proprietari sunt de aproximativ 25.000 de euro.

Vindem o experiență și sperăm ca pe măsură ce creștem să dezvoltăm ofertele.

A doua linie de business va fi închirierea de săli, care este semnificativ mai mică decât prima. „Dar ce ne dorim foarte mult este ca tuturor celor care închiriază săli pentru evenimente să le cerem câteva locuri pentru comunitatea noastră și să îi dăm posibilitatea să participe acolo. Nu știu dacă vor vrea, dar important este ca în Silicon să ai acces la un întreg ansamblu de beneficii, pe lângă alte gratuități și discount-uri”, afirmă Dan Stepa. „Vindem o experiență și sperăm ca pe măsură ce creștem să dezvoltăm ofertele”, adaugă el.

De altfel, și denumirea de Silicon Forest tot vine din direcția aceea, combinată cu un element local. „Silicon Forest vine de la Silicon Valley. În New York, i se spune Alley, datorită la Broadway și restul, iar noi în Cluj am spus Forest după Hoia [pădurea Hoia Baciu], pentru că este cunoscută internațional”, spune el și ne amuzăm toți de poveștile misterioare despre acea zonă.

Nu au avut nevoie de multă publicitate atunci când au deschis afacerea și s-au bazat pe principiul de ”word of mouth”, pentru că veneau din aceeași breaslă cu potențialii clienți. „Eu vin din domeniul IT și știu pe cineva aproape în fiecare companie mare din Cluj. Cei de de vârsta mea, sunt majoritatea manageri sau CEO. Cam așa am mers până acum”, ne spune Gabriel.

Cum se simte vibe-ul antreprenorial în Cluj

„Cred că acum este momentul, de aceea am insistat și eu cu investitorii aceștia. Clujul, inclusiv firmele mari care au sute și mii de angajați și fac outsourcing pe milioane de euro își dau seama că momentul este acum sau niciodată să trecem pe produs”, spune Gabriel, întrebat despre cum se simte la Cluj spiritul antreprenorial.

„Ideea este că dacă nu faci outsourcing, produsul este din ce în ce mai scump, în sensul că nu mai devin foarte profitabile pentru Germania, Italia, Franța”, își continuă el gândul.

Acest spirit antreprenorial se simte nu doar la nivel local, dar este încurajat și în hub-ul lor. „Am stabilit deja termenii unui acord cu o companie mare care vrea să își aducă aici o echipă de până la 10 oameni, care lucrează pe produs, tocmai pentru vibe-ul de aici. Este mai liber, discutăm între noi, este altfel când ești înconjurat de oameni din IT față de o corporație unde trebuie să dai trei semnături ca să mergi la baie”, spune el.