”La Ministerul Digitalizării călcăm pe degetele altor ministere de la noi, dar nu vrem să stăm în loc”, a spus Sebastian Burduja în cadrul evenimentului organizat de Launch.

Acesta a precizat faptul că în ultimele 10 luni echipa ministerului a încercat să vadă exemplele altor țări în ceea ce privește eforturile de digitalizare și modul în care statul lucrează cu mediul privat și, în special, cu firmele de IT.

”De exemplu, Israelul. Acolo sunt companii private care investesc în digitalizare, încurajează păstrarea afacerilor în Israel”, a declarat Sebastian, precizând faptul că unul dintre planurile ministerului este de a crea Fondul Român de Inovare, un mecanism prin care să fie sprijinite startup-urile.

Totodată, unul dintre proiectele majore pe care Ministerul Digitalizării dorește să le realizeze, cu sprijinul Parlamentului, este crearea unei entități speciale pentru startup-urile inovatoare, SRL-I, ”care are mai puține bariere birocratice, care are posibilitatea de a face un stock options plan mai ușor. Lucrez cu Diana Morar să venim cu această propunere legislativă”, a mai spus Sebastian Burduja, Ministrul Digitalizării.

Scopul acestei entități legale noi ar fi și de încurajare a startup-urilor care produc la nivel local, software sau hardware.

”Companiile din IT generează undeva la 8% din PIB. Vrem să trecem de 10% în următorii ani. Mă gândesc la o facilitate fiscală pentru companiile de produs. Să introducem aceste facilități doar pentru companiile care vin cu produse autentice”, a concluzionat Sebastian Burduja.

La rândul lor, Dan Oros, Marketing Manager Google România, și Anca Luca, community manager, InnovX-BCR, au precizat faptul că atât Google cât și InnovX-BCR au două direcții mari în România: de a dezvolta ecosistemul român de inovație și de a ajuta startup-urile născute în România.

”Pentru startups avem acceleratoare pe care le dezvoltăm la nivel european, oferim și credite pentru produsele noastre”, a spus Dan Oros.

Pentru startup-uri, Google a dezvoltat ecosistemul Google for Startups, pe care l-a lansat în 2018. La nivelul lunii octombrie 2022, 500 de startup-uri participasera la programele Google for Startups din România.

Reprezentantul Google a precizat faptul că, dacă în momentul în care Google for Startups a început la nivel local, vedeau în ecosistem o problemă legată de finanțare, acum lipsește, pe alocuri, planul fondatorilor de a se extinde la nivel global.

La fel ca și Sebastian Burduja, Dan Oros menționează exemplul Israelului. ”Se gândesc direct la piața internațională. În România, poate ai impresia că ai o piață destul de mare să faci un unicorn doar aici, dar nu e așa. Dincolo de finanțare e important să aducem know-how de la oameni care au experiență în scalare. Comunitățile pot ajuta să aducă acest mindset de scalare”, a declarat Dan Oros.

Ideea scalării internaționale este susținută și de Anca Luca. Reprezentanta InnovX-BCR precizează faptul că programul susținut de instituția financiară și-a propus să ajute fondatorii care trec prin InnovX-BCR să implementeze soluțiile pe care le dezvoltă atât pentru clienții BCR, cât și pentru clienții grupului Erste.

Află din raportul The State Of Romanian-Born Early Stage Startups cum arată culisele startup-urilor românești: cum se construiesc produsele, ce venituri generează și care sunt cele mai de interes industrii?