”Machinations este singura platforma de game design existentă la ora actuală pe piață, fiind folosită de 50.000 de game designeri din întreaga lume: atât începători, cât și profesioniști din studiouri mari (Wooga, Zynga, Supercell, Tilting Point, Legou Games). În plus de asta, Machinations este prezent în 700 de instituții de învățământ din întreaga lume și predat activ în 150 dintre acestea, printre care MIT, NYU sau University of California (UCSC).”

Așa descrie Mihai Gheza, unul dintre cofondatoarii startup-ului, platforma creată de o echipă cu experiență în game design, care a adus o soluție menită să revoluționeze felul în care se gândesc și se creează jocurile video.

Soluția care lasă mai mult loc de creație și inovație în game design

Misiunea echipei Machinations este de a facilita procesul de game design, un proces complex și care înainte de această soluție, se făcea mai mult bazat pe păreri și fără un sistem clar de predicții și tendințe.

”Industria jocurilor este o forță majoră în lumea entertainment-ului: se află în prima linie în crearea Metaversului și deține atenția generației tinere în ceea ce privește petrecerea timpului liber. Cu cât industria avansează, jocurile devin din ce în ce mai complexe. Pentru a putea controla complexitatea, creatorii de jocuri au nevoie de unelte eficiente. Ceea ce propunem cu Machinations este automatizarea acelor părți ale procesului de creație care pot fi automatizate, în așa fel încât game designerii să aibă timp de investit în inovație”, ne spune Mihai Gheza, cofondator al startup-ului.

Platforma a fost concepută pentru studierea economiilor jocurilor video, dar ea poate optimiza orice sistem complex de joc. Așa cum ne spune cofondatoarul, dacă ne-am gândi la un joc ca la un acavariu, în care vrem să creăm un ecosistem echilibrat, diagrama Machinations ne poate ajuta să identificăm parametrii optimi pentru lumină, temperatură, cantitate de oxigen și alte substanțe din apă, în funcție de speciile de pești și plante prezente în acvariu și influența pe care acestea o au asupra ecosistemului, în timp.

Asta face și platforma asupra ecosistemului unui joc: aduce armonie între elementele care creează întreagă experiența de joc.

Machinations a apărut prima dată, ca o idee pe o teză de doctorat a unui dintre cofondatori, Joris Dormans, industria și aplicabilitatea soluției contribuind la latura globală a produsului.

Mihai își amintește că atunci când a descoperit Machinations, era un tool făcut în Flash, dar care era utilizat deja de o comunitate underground de game designeri din întreaga lume. Mai mult de atât, era răspândit în mediul academic, folosit pentru a preda game design în câteva dintre cele mai prestigioase universități din lume care au curs de game design.

”În momentul în care am anunțat că Machinations se va lansa în versiune browser, în Closed Beta (pe baza de invitație), am primit mii de cereri de la game designeri și profesori din mediul academic din întreaga lume, fără să facem buzz în vreun fel.”

Rezolvare pentru o presiune a unei industrii

Machinations era un gol al industriei de jocuri video, ceea ce a simțit și echipa platformei, unde oameni cu peste 15 ani de experiență au fost martori la presiunea studiourilor de jocuri pentru a găsi echilibrul între respectarea deadline-urilor și a bugetelor și a crea o experiență impecabilă pentru jucători.

”Am descoperit Machinations pe cand lucram ca game economy designer într-un studio de succes din Danemarca. Ajunsesem într-o perioada de frustrare datorită modului în care se luau deciziile de game design: totul era bazat doar pe opinii, în principiu, opiniile celei mai bine plătite persoane prezente la acele întâlniri. Am căutat pe Google o soluție științifică prin care să luăm deciziile, și am dat peste Machinations.”, își amintește Mihai.

Datorita experienței, știam problemele pe care game designerii le întâmpină în munca de zi cu zi - majoritatea dintre acestea survenind din lipsa unor unelte construite specific pentru a ușura procesul. Dacă nu folosești Machinations, ca game designer, trebuie să utilizezi o combinație de tool-uri generice (whiteboards, spreadsheets, etc) în care trebuie să investești timp pentru a le customiza. Mai mult, pentru a rula simulări sau predicții, trebuie să construiești scripturi in-house ceea ce presupune timp și resurse umane de care nu toate studiourile dispun.”, adaugă cofondatorul.

Azi, studiourile care folosesc Machinations, atestă reducerea timpului petrecut în producție cu 34%, creșterea ratei de decizii bazate pe date, nu opinii, cu 88%, o retenție a jucătorilor cu 27% mai mare și venituri anuale mai mari cu 46%.

Industria jocurilor a evoluat mult. Dacă înainte jocurile erau lansate și uitate, și nu mai puteai interveni în proces, acum o bună parte din procesul lansării unui joc continuă și după ce pui jocul pe piață, iar o astfel de experiență live poate fi îmbunătățită și cu ajutorul Machinations.

Viitorul pentru Machinations

Până în momentul de față, au ridicat investiții în valoare de 5,5 milioane de euro, sunt o echipă de 35 de oameni, cu sute de clienți și un venit anual recurent de ordinul sutelor de mii de dolari.

La începutul lui 2023 au inceput să facă enterprise sales, pentru a trece la 7 cifre venit anual recurent. Pe partea de produs, vor ca anul acesta să lanseze două functionalități majore:

  • modulul de machine learing/artificial intelligence care bazat pe interacțiunea întregului sistemului oferă parametri optimi pentru a ajunge la un rezultat țintă
  • un dashboard pentru o analiză mai ușoară a rezultatelor predicțiilor, care va facilita luarea deciziilor.

”Vom dezvolta modulul de ML/AI înspre a deveni o modalitate complet automatizată de monitorizare a economiei unui joc prin predicții bazate pe date și metrici real-time. Machinations va evalua constant economia jocului bazat pe predicții, iar dacă starea în viitor a anumitor parametri iese din intervalele sănătoase de funcționare, va trimite alerte utilizatorilor, împreună cu un set de schimbări propuse pentru re-echilibrarea sistemului. Ca un caine de paza sau oracol economic.”

De curând au început de curând discuțiile pentru a aplica la Google for Startups.

”Mai mult de jumătate dintre userii noștri se loghează prin Google Authenticator și folosim Google Analytics pentru a optimiza modul în care utilizatorii interacționează cu site-ul și aplicația web.

Din punct de vedere integrări, oferă utilizatorilor posibilitatea de a exporta, importa și modifica diagramele Machinations în Google Sheets, iar în viitorul apropiat vor dezvolta o integrare cu Firebase pentru a prelua și ingera automat în diagrame metrici referitoare la acțiunile jucătorilor, real-time.


Google for Startups are uneltele potrivite pentru startup-urile care vor să învețe funcțiile de bază ale promovării online. Puteți descoperi care sunt resursele disponibile în platforma Google for Startups, utile la marketing și promovare pentru companiile care vor să înțeleagă mai clar cum pot segmenta, targeta și verifica eficiența mesajelor.