Am aflat de la Maria Gheorghe, IT Lead în hub-ul de dezvoltare software al grupului ING, ING Tech Romania, cum au răspuns numărului tot mai mare de clienți care aleg să interacționeze online cu instituțiile financiare, cum gestionează echipa sa securitatea datelor clienților, ce planuri de dezvoltare sunt în următoarea perioadă pentru echipa pe care o conduce, precum și ce joburi în IT se caută în banking.

Maria gestionează activitatea echipelor de Data Management și Wholesale Banking. Are un background în dezvoltare software, project management și people management și o experiență de peste 15 ani în ING.

”Din punct de vedere guvernanță, fluxurile de date au fost întotdeauna complexe între diferite entități și departamente, între head-office și sucursale. Introducerea de reglementări pe această zonă a adus provocarea de a ține toate transferurile de date sub un proces de aprobare, documentare și gestionare mult mai riguroasă, iar specialiști din toate țările lucrează împreună pentru armonizarea între standarde globale și reglementări locale”, spune Maria.

În ceea ce privește datele existente în companie, există o multitudine de utilizări cu scopuri diferite: raportări reglementate, îmbunătățirea eficienței proceselor interne, prevenirea fraudei și, cel mai important, înțelegerea și îmbunătățirea serviciilor către clienți, așa cum menționează reprezentantul ING Tech.

”Un specialist în Data Management este expus la toată această complexitate, trebuie să caute numitorul comun, este un promotor al standardelor, dar folosește tehnologia pentru a răspunde la cerințe cu grad diferit de agregare a datelor (rapoarte statistice sau tehnici avansate de analiză/ inteligență artificială) și relevanță pentru o multitudine de departamente business care consumă date 24/7”, adaugă Maria.

Specialistul ING Tech explică faptul că Data Management adresează preponderent modul în care îți organizezi accesul intern la datele disponibile, fie generate intern, fie obținute de la clienți sau mediul extern, și modul în care se folosesc datele, inclusiv noile date generate pe baza analizelor complexe.

”De asemenea, Data Management vine și cu dimensiunea mai generală a unei preocupări în companie pe toata durata de viață a unei date: înțelegerea sursei, a criteriilor de calitate, a gradului de încredere, a modului în care se pot folosi, relevanța pentru actori diferiți, oferindu-ți un control mult mai bun asupra utilizării datelor în scop de business. Aceasta este o practică necesară pentru a putea răspunde reglementărilor în domeniul financiar-bancar precum standardul de raportare a riscului - BCBS 239”, declară Maria Gheorghe.

Aceasta precizează faptul că, odată cu introducerea regulamentului pentru protecția datelor personale (GDPR), s-a produs o ”revoluție” pe întreg procesul de colectare – procesare și transmitere a datelor clienților.

Astfel, au trebuit îmbunătățite atât soluțiile tehnice, cât și practicile de guvernanță a datelor. ”Pentru instituțiile financiare acest regulament a venit în completarea unui domeniu oricum strict reglementat așa că prezența în proiecte a specialiștilor în politici de date a devenit obligatorie înainte ca inginerii/ programatorii să implementeze funcționalități cu impact asupra datelor clienților”, spune Maria.

Echipa ING Hub nu este implicată foarte mult în colectarea, procesarea și transmiterea datelor clienților, dar alături de colegii săi, Maria a implementat reguli clare pentru a proteja aceste date, precum și datele angajaților, în timpul utilizării interne.

”Mă refer în special la gestionarea accesului la date reale pe principii de necesitate și aprobare explicită din partea responsabililor, tehnici de depersonalizare a datelor în mediile de testare, securizarea la nivel de infrastructură, transmitere de date între sisteme și la nivel de aplicații, automatizare a proceselor pentru a limita și monitoriza accesul, implementarea de funcționalități care să asigure trasabilitatea datelor de la sursa la destinație și conformitatea datelor cu criteriile de calitate”, afirmă Maria.

Este convinsă că pe viitor se va vorbi foarte mult despre utilizarea etică a rezultatelor tehnicilor de analiză avansată, mai ales prin prisma faptului că un specialist în Data Management poate obține perspective valoroase, dar și interpretabile.

”Echilibrul este să discerni cum te folosești de ele fie ca o metodă de protecție a companiei, fie ca strategie de business. Avem cazul celebru al Cambridge Analytica și disputele care au apărut odată ce modul de obținere și scopul procesării datelor au fost făcute publice”, spune ea.

Apariția ING Hub

Maria Gheorghe și-a început cariera în departamentul IT al ING Bank România în poziția de analist funcțional, implicându-se în proiecte tot mai complexe, din care unele cu impact global, și s-a alăturat echipei ING Tech România din 2014, de la primii pași parcurși pentru înființarea hub-ului.

”Văd deschiderea unui hub de tehnologie în România ca o decizie naturală și organică, pentru că sucursala ING din România era deja recunoscută la nivel de grup ca un contribuitor solid pe zona de tehnologie și unul dintre cele mai orientate către inovație și digitalizare. Beneficiind de acest context favorabil, în calitate de angajat al ING Bank am creat o echipă mică dedicată livrării de soluții IT pentru procesarea de plăți și am crescut încet acea echipă într-un centru de expertiză regională. În 2014 ni s-au alăturat si alte echipe active în dezvoltarea de aplicații pentru ING Belgia și astfel am lansat ulterior oficial hub-ul de dezvoltare software al ING cunoscut azi ca ING Tech România. Desigur, și întreg contextul favorabil industriei IT din România a ajutat la decizia de a investi în acest hub”, spune Maria referitor la ceea ce oferă hub-ul la nivel de proiecte și tehnologii.

Ideea de a înființa departamentul de data managment a apărut în 2016, în urma unor discuții avute alături de colegii din Olanda. Deja în luna februarie 2016 recrutau primii 3 angajați.

”Am început cu zona de reporting global pentru wholesale banking (clienți persoane juridice), treptat am extins departamentul cu diferite capabilități: dezvoltarea de componente generice ca parte a arhitecturii Data Lake, implementarea cerințelor de guvernanță a datelor, calitatea datelor, până la diferite implementări de optimizare a platformelor de BI (Business Intelligence) și contribuții open source (ODPI Egeria)”, explică Maria.

Acum, 4 ani mai târziu, echipa hub-ului ING tech numără peste 250 de specialiști care lucrează în arii diferite ale disciplinei Data Management, în mai multe zone de business, fiind permanent în contact cu alte echipe tehnice din grup.

Data Management: recrutare și calificare

”Ponderea specialiștilor în Data Management din România este similară cu cea de la nivel european. Nivelul de pregătire este foarte bun și în plus, mediul academic a început să adreseze tot mai mult disciplina de data management, ceea ce oferă un start relevant studenților”, afirmă Maria despre nivelul de pregătire al specialiștilor în Data Management din România.

Este un fapt cunoscut că nevoile pieței de IT din țara noastră nu pot fi acoperite de numărul de developeri existent. Și în cadrul echipei ING Hub se lovesc de această problemă a unui număr de specialiști insuficient pentru rapiditatea cu care se dezvoltă departamentul și proiectele la care lucrează, așa că oferă propriile cursuri de specializare.

”Avem, de exemplu, DevSchool, o experiență de învățare care se adresează studenților pasionați de tehnologie, oferindu-le posibilitatea să intre într-un program educațional de 6-8 săptămâni pentru a-și aprofunda cunoștințele legate de o anumită tehnologie sau limbaj de programare. Este și o ocazie să cunoască mult mai bine specialiștii noștri și compania. Încă din 2015 au fost organizate peste 10 ediții și în fiecare an avem cel puțin o sesiune adresată domeniului Data Management”, declară Maria.

În același timp, se îndreaptă și către studenți pentru a-i recruta cât mai din timp, dar și pentru a îmbogăți curricula facultăților cu aplicații practice și exemple concrete de business.

Potrivit Mariei, baza de recrutare este diversă: universități atât tehnice, cât și de studii economice, candidați la început de carieră, dar și profesioniști cu mulți ani de experiență în domeniul Data, în cel financiar-bancar sau profesioniști din alte organizații care se bazează pe organizarea și lucrul cu un volum mare de date.

”Ce este drept, în ultimele luni planurile au fost date peste cap de COVID-19 și unele inițiative care presupuneau prezența în sălile de seminarii s-au anulat, dar am mers mai departe, adaptându-ne la experiența de învățare online pentru programele DevSchool. Cu siguranță nu oferă aceeași interacțiune și nivel de cunoaștere a culturii organizaționale, dar am dorit să menținem ritmul de studiu și legătura cu cei acceptați în program înaintea restricțiilor”, detaliază reprezentantul ING Hub.

Specialiști la mare căutare

Ce fel de experți caută să recruteze echipa hub-ului de tehnologie al ING Bank și cum poți ajunge să lucrezi pentru ei?

În esență, persoane care au cunoștințe de sisteme de operare, baze de date, programare, automatizări și scripting. Alte componente se bazează pe modelarea datelor, învățarea și folosirea anumitor tool-uri în conjuncție cu înțelegerea proceselor și produselor bancare, iar alte capabilități sunt orientate strict către cadrul de guvernanță a datelor.

”Pentru cei la început de drum, pe lângă programele in-house, creăm parteneriate cu universități, asociații de studenți, suntem prezenți la târguri de profil și încercăm să atragem în general cât mai mulți oameni pasionați și dornici să lucreze într-o echipă de la care să învețe”, completează Maria.

Odată intrat în echipă, chiar din prima zi de lucru noul specialist ING Tech trece printr-un proces de inițiere în care i se prezintă strategia și viziunea hub-ului, procesul de digitalizare prin care trece ING și elementele administrative de bază.

”Apoi urmează experiența de integrare în cadrul echipei. Când formăm o echipă nouă încercăm să avem o înțelegere foarte bună a scopului, a complexului de cunoștințe pe care trebuie să îl aibă membrii echipei și să clarificam cât mai mult modul în care acea echipă va învăța și va livra proiectul respectiv. Avem de asemenea și un sistem de „buddy” sau mentor, local sau global, care ajuta cu documentația proiectului, explicarea proceselor interne și alte detalii legate de organizație”, adaugă reprezentantul companiei.

Folosind principiile (Biz)DevOps și Agile care stau la baza companiei, Maria este unul din principalii susținători al echipelor în procesul de îmbunătățire continuă și digitalizare a proceselor de business.

”Suntem parte integrantă din strategia de digitalizare a ING, iar clienții ar trebui să observe pe viitor o diferență în procesele mai rapide și modul mai relevant si mai personal în care se interacționează cu ei”, concluzionează Maria Gheorghe.