Business-ul Nexus este sinonim cu pasiunea lui Alexandru Ion pentru gaming. În 2015, când avea doar 25 de ani, el a achiziționat un bar situat în centrul Capitalei și l-a transformat într-o sală de jocuri cum nu se mai văzuseră foarte multe până atunci. Prin tehnici de guerilla marketing, inovație și digitalizare, el și-a clădit, treptat, un mic imperiu eSports.

Povestea lui Alexandru Ion și a Nexus Gaming o aflăm în cadrul proiectului „Marile Afaceri Mici”, alături de Visa.

Urmărește video-ul din articol, în care Alexandru Ion discută cu Răzvan Exarhu despre secretele prin care o afacere mică se transformă și descoperă platforma „Visa - Marile Afaceri Mici” cu knowledge și unelte pentru antreprenori.

De la o ”sală de net” la un business digital cu numeroase paliere

Nexus a început ca un pretext. Alexandru Ion e gamer de când se știe și voia doar să se joace. ”Nexus a început din pasiune - îmi doream foarte mult să mă joc pe calculator. Societatea te judecă și, atunci, pretextul meu a fost să deschid un business în gaming ca să pot să mă joc”, recunoaște el.

În urmă cu mai bine de doi ani, Alex a schimbat locația cafenelei - de la Universitate la subsolul unei clădiri de pe Bulevardul Tudor Vladimirescu din Capitală. Pandemia i-a închis ușile, dar nu și business-ul.

Nexus a părut dintotdeauna o afacere atipică - să faci o sală de jocuri să funcționeze într-o eră în care conexiunile la internet și dispozitivele de gaming se află în fiecare casă pare ceva imposibil. Am vrut să aflăm de la Alex Ion care sunt lucrurile care au făcut diferența și care l-au ajutat să rămână pe piață cu un concept cu care alții poate nu ar rezista mult.

”Deși conexiunile la internet și dispozitivele de gaming sunt destul de comune în prezent, cred că diferența a venit din concept. Când toate sălile de net arătau ca niște apartamente comuniste în care trânteai niște birouri pe care puneai calculatoare aproape reciclate, noi am venit cu un design futurist, scaune de gaming care costau cât un calculator, periferice de top și monitoare de 144 hz în vara lui 2015, iar asta ne-a poziționat în piață ca fiind pasionați și axați pe calitate. Mereu am pus la dispoziția clienților calculatoare, monitoare și periferice de cea mai înaltă calitate, iar aceste elemente nu sunt atât de comune sau ușor de obținut fără să investești o mică avere.”, explică Alexandru Ion.

Pentru creșterea brandului, Alex Ion s-a bazat și pe o promovare în mediul digital, construindu-și un site dedicat și canale de social media în jurul cărora a strâns o comunitate impresionantă, canale pe care le-a putut valorifica pentru a gândi noi direcții de business. ”Cred că mult ne-a ajutat word-of-mouth-ul generat de calitatea experienței și a serviciilor pe care le ofeream”, continuă Alex.

Orice business la început de drum are parte de provocări și învață pe parcurs. Din acest motiv e bine să ai la dispoziție resurse utile pentru dezvoltarea ta, cum sunt cele pe care le descoperi pe platforma „Marile Afaceri Mici” lansată de Visa. Acolo ai un Digital Kit pentru afacerea ta, instrumente și servicii digitale pentru creșterea productivității și multe altele.

Revenind la închiderea cafenelei din cauza pandemiei, merită notat faptul că Nexus începuse transformarea într-un mic imperiu digital încă dinainte ca situația sanitară să închidă numeroase afaceri mici.

Un gamer intră într-o cafenea, un turneu de eSports, un magazin online, o agenție de influencer marketing

Un banc cunoscut printre cei pasionați de SEO spune cam așa: ”Un specialist SEO intră într-un bar, cafenea, restaurant, terasă”. Un pic adaptat, bancul se poate aplica și business-ului Nexus, care are o abordare la 360 de grade asupra industriei de gaming și eSports din România.

Nexus înseamnă acum servicii de producție video, echipă de eSports, companie de influencer marketing și un magazin online cu produse pentru cei pasionați de sporturile electronice. Iar tranziția către aceste noi modele de business s-a făcut natural, spune Alex Ion.

”Tranziția a fost oarecum naturală datorită faptului că pasiunea noastră pentru gaming s-a axat pe jocurile multiplayer competitive - aka eSports. Faptul că am avut un spațiu în care să ne putem dezvolta această latură a dus la evoluția business-ului: inițial în echipe de eSports și ulterior în producție video și organizare de evenimente. Cert e că la baza acestor lucruri stă un singur element: pasiunea noastră pentru gaming, pasiune pe care am cultivat-o acum mulți ani într-o sală de net. Tot planul era conturat mult înaintea pandemiei, dovadă fiind apariția noastră în primul sezon din Imperiul Leilor. Pandemia a fost un catalizator care ne-a dus puțin mai rapid acolo unde voiam să ajungem oricum”, explică antreprenorul.

Planuri pentru ”dominație mondială”

Alexadru Ion are planuri mari pentru brandul și business-ul Nexus. Vorbind despre tranziția de la o afacere ”brick and mortar” la una digitală, el ne-a împărtășit planul lui de ”dominație mondială”.

”Tranziția din "brick and mortar" la conținut digital a fost realizată în mare parte datorită faptului ca oricum ne doream de la bun început să fim mult mai mult decat o sală de net. De fapt noi avem un plan de dominație mondială în care vrem să fim lideri pe tot ce înseamnă esports sau gaming: începem cu România și țintim sa fim un brand relevant în gaming la nivel mondial în următorii 10 ani”, explică Alex.

Orice business mic, la început de drum trebuie să se poată adapta rapid și trebuie să profite la maximum de toate resursele pe care le are la dispoziție. O viziune de ansamblu asupra industriei, dar și o privire realistă asupra propriului business au reprezentat cheia succesului pentru Nexus.

”Pe termen scurt, am știut cum sa rearanjăm și să reutilizăm spațiul pe care l-am avut la dispoziție. Am transformat diferite spații ale sălii de calculatoare în studio de filmari, zonă de producție, spațiu dedicat de streaming și așa mai departe. Pe partea de digitalizare scopul nostru a fost sa folosim cele mai bune tipuri de software pe partea de producție și creare de conținut. Am început sa folosim si un tip relativ nou de software, care se specializează în tracking de livrabile și raportare pe partea de conținut online”, declară antreprenorul.

Am fost curioși și în ce ar fi dispus Alex Ion să investească astăzi pentru a-și duce business-ul la următorul nivel. ”Cred că am merge tot pe direcția unui software care ne-ar face munca mai ușoară. Fie pe automatizare de procese, fie pe un software de data analytics axat pe platformele de social media și live streaming”.

Pe platforma Marile Afaceri Mici a Visa găsești numeroase unelte digitale care te pot ajuta să îți transformi afacerea și să o duci la următorul nivel.

Romanian eSports League, magazinul cu marfă pentru fani și marketingul

Romanian eSports League este unul dintre ”produsele vedetă” ale Nexus Gaming - un turneu de gaming dedicat gamerilor profesioniști care adună laolată cele mai bune echipe de eSports și branduri internaționale cu scopul de a transforma industria de gaming pe plan local și nu numai.

Acest produs, ca și altele, nu ar fi fost posibile fără o echipă puternică și dedicată. Asta am aflat atunci când l-am întrebat pe Alex care au fost lucrurile care nu s-au schimbat în ultimii ani, lucrurile care au rămas la fel indiferent de context, de vremuri, de piață.

”Indiferent de obiectivele pe care le-am avut și de direcția pe care a luat-o afacerea, nucleul de oameni a rămas același. Cred că acesta a fost cel mai mare atú al nostru, faptul că am știut să alegem oameni dedicați, adaptabili, cu viziune, care au știut să se adapteze și să învețe lucruri noi. Mândria mea personală este omul orchestră, actualul director general Octav “Ang” Cretu care a știut să navigheze prin gaming indiferent de schimbări”, spune cu mândrie și admirație antreprenorul.

Nexus are și un magazin online din care fanii pot cumpăra ”merch” (n.red. - merchandise / bunuri brand-uite). Iar pentru această latură a afacerii, Alex Ion a descoperit importanța unui partener logistic serios.

”Partenerul logistic este foarte important atunci cand vrei sa faci comerț online. Puțini știu ca noi am avut și propriul nostru shop online unde vindem scaune de gaming, periferice și merch fie din jocuri fie cu brandul Nexus. În prezent magazinul a fost regândit doar pentru merch Nexus dedicat fanilor și nimic mai mult. Dacă aș avea o nouă șansă probabil m-aș duce direct la liderul de piață și nu aș mai face rabat la calitate și nu aș gândi totul doar din perspectiva costurilor. M-aș axa mai degrabă pe seriozitatea partenerului sau pe calitatea serviciilor prestate”.

E un clișeu, dar multe business-uri întâmpină dificultăți la partea logistică, indiferent dacă au un produs foarte bun. De exemplu, pe platforma „Marile Afaceri Mici”, Visa pune la dispoziție inclusiv oferte speciale pentru zona de curierat, cum sunt cele de la FAN Courier.

În paralel cu antreprenoriatul, Alex Ion are și un job zilnic - este Local Chief Marketing Officer în cadrul foodpanda, un job pe care și l-a luat din dorința de a se dezvolta pe mai multe paliere, dar și din pasiunea pentru marketing și pentru mediul digital. Cunoștințele lui de marketing l-au ajutat și în afacerea proprie, nu doar în cariera din acest domeniu.

”Ca în orice proiect, la început de drum a fost mai greu, o perioadă am aruncat cu săgeți în perete, să vedem ce se lipește și ce nu. Gaming-ul are niște particularități pe care trebuie să le cunoști, iar la capitolul asta cred că stăm foarte bine, iar cunoștințele mele de marketing ne-au ajutat fie în relația cu partenerii fie în construirea brandului. Creșterea comunității în ultimul an nu a fost atat de dificilă, dar a fost și facilitată de pandemie și de faptul că lumea a petrecut mult mai mult timp în casă și a devorat conținut video din lumea gamingului”, explică el.

Durerile creșterii și greșelile de la început de drum

Dezvoltarea afacerii în mai multe direcții nu a fost lipsită de greșeli și de dureri ale facerii. Sinceritatea e una dintre caracteristicile pe care le apreciem cel mai mult la Alexandru Ion. ”E greu să fii Alexandru Ion” este motto-ul lui personal, dar asta nu se vede neapărat în business-ul pe care a reușit să-l clădească.

”Afacerile mici se confruntă cu probleme de sustenabilitate și supraviețuire în prima fază, apoi se pot gândi la creștere, sau cel puțin așa a fost la Nexus. Orice ajutor e binevenit la început de drum, dar cred că primul puzzle care trebuie rezolvat este acela al autosustenabilității, adică ceva care să ajute afacerea să își monitorizeze și să rezolve rapid problemele de cash flow și profitabilitate. Și un ajutor pe partea de marketing sau promovare ar fi foarte bine venit, în special pentru cei care nu au cunoștințe în domeniu”, explică antreprenorul.

”Cred ca cea mai importantă resursă pe care am acumulat-o în timp este experiența”, continuă el. Alex Ion recunoaște că a plecat la drum fără un plan bine pus la punct, fără o strategie, acesta fiind primul lucru pe care l-ar schimba dacă ar fi să înceapă un business acum. Totuși, el recunoaște faptul că Nexus este acum un brand puternic, de referință în industria de eSports.

”Cred ca cea mai importantă resursă pe care am acumulat-o în timp este experiența. Cu mintea de acum as putea sa trec peste perioada de «trial & error» de la început si sa incep proiectul cu o strategie bine pusă la punct din ziua 1. Obiectivele nu s-au schimbat niciodată, vrem să fim lideri pe tot ce înseamnă gaming în România și nu numai. Ce s-a schimbat au fost uneltele pe care le-am avut la dispoziție și contextul, dar am dovedit deja că ne-am fi putut adapta în orice moment din timp, fie că începeam în 2015 sau în 2021 sau anywhere in between. Acum deja suntem o firma cu istoric și “tradiție”, iar asta de da un first mover advantage care poate valora mai mult decat ne place să recunoaștem”, ne povestește el.

Iar cel mai bun moment pentru a începe o mare afacere mică? Chiar acum.

”Ce vreau sa zic este că cel mai bun moment pentru antreprenoriat, dacă există chemare, este acum, cu riscul de rigoare ca vor fi niște pierderi și niște învățături pe care trebuie sa și le asume fiecare la început de drum”, conchide Alexandru Ion.