‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ 
start-up

Read outside the box: veștile lui mai

Lumea în care vrei să trăiești

Te salut din lumea în care trăiesc, care e destul de aproape de lumea în care vreau să trăiesc. La nivel de bulă și de comunitate, că dacă scot capul mai mult decât gardul, lucrurile se schimbă. 

Dar stai, că te-am luat cam brusc, și abia ce-am revenit toți din vacanță. S-o luăm tiptil. 

Titlul acestei scrisori e inspirat dintr-un podcast la scenă deschisă la care am participat recent. Mai exact, la un episod din seria de evenimente a jurnalistei și moderatoarei Andreea Roșca, ”The Vast and the Curious”, locul unde aceasta invită antreprenori și inovatori la un dialog pe scena teatrului Apollo111. 

La cel mai recent episod l-a avut invitat pe Mihai Panfil, fondatorul Origo, a doua cafenea de specialitate din București, dar clar cel mai recunoscut brand când vorbim despre specialty coffee la noi în oraș, și chiar în plan național. 

Tema discuției jurnalistei cu tatăl cafelei de specialitate a decurs pe firul narativ: ”creează lumea în care vrei să trăiești”. Un act foarte curajos, validat și de Mihai Panfil, care a explicat de ce nu vrea francizarea brand-ului, cum își alege colegii de echipă, cum investește în educație și cum caută acei bon-vivanți alături de care vrea să lucreze, oameni care să se bucure de mâncare, de băutură, de viață și să aibă fericire în ei. 

Dar să construiești lumea în care vrei să trăiești poate veni cu sacrificii. De volum, de profit, sau de dezvoltare. 

Când alegi ”manual” fiecare fermier cu care vrei să lucrezi, când vizitezi fermele de cafea ca să te asiguri că acei oameni sunt în linie cu valorile tale, când alegi cafenele cu care vrei să lucrezi, când investești în oameni și apoi îi încurajezi să facă saltul în antreprenoriat, toate astea au un cost pe linie de business. Dar câștigi mult în viață și în ce ți-ai setat ca valori. 

Lumea în care trăiesc eu e plină de modele de astfel de oameni care își construiesc lumea în care vor să trăiască, cu riscul că nu vor fi nici cei mai bogați și poate nici cei mai mediatizați sau vor rata niște parteneriate cu brand-uri pentru că au ales tabăra lui David, nu pe-a lui Goliat. 

Dar în lumea lor, ei știu că au și-au ales cărămizile pe care le-au vrut și care le oferă statornicie. 

Gândindu-mă la lumea în care trăiesc, mă bucur că acum citesc cartea unei jurnaliste premiate cu Nobelul pentru pace, Maria Ressa, care a avut curajul să apere jurnalismul în lumea unui dictator și care își povestește aventurile care au dus-o în închisoare, dar și foarte aproape de moarte, doar pentru că a ales de fiecare dată adevărul, și nu adevărul impus de cei la putere. ”Cum să înfrunți un dictator” e povestea reală a jurnalistei care a acoperit aproape toată cariera ei puterea și corupția din Filipine, dar și din alte țări din Asia, o profesionistă care reia misiunea jurnaliștilor, în special în vremurile social media, und e lumea în care trăim poate fi atât de ușor deturnată sau falsificată.

Mă bucur că pot prezenta iar povestea unor femei care au contribuit la lumea în care vreau să trăiesc, dar și că pot contribui sau asista la povestea unor antreprenori care au muncit la visul lor, prin materialele mele sau ale colegilor mei. 

Mă bucur și când sunt refuzată la interviuri, pentru că asocierea cu anumite brand-uri ar putea fi în detrimentul imaginii la care un antreprenor a muncit mult, asta înseamnă să te ții de valorile care stau la fundația ta, ca om și ca brand personal.  

În ultima vreme, am fost înconjurată de oameni care construiesc la lumea în care vor să trăiască, care fac alegeri grele, dar care, pe termen lung, vor da roade. 

Și tot pe același fir roșu, mă bucur și de acest newsletter, care începe să devină din ce în ce mai mult produsul pe care ni l-am dorit: o mostră de diversitate, păreri și recomandări din lumea noastră, a redacției start-up.ro

Sperăm să-ți placă. Iar dacă știi deja cum arată lumea în care vrei să trăiești și dacă ai oameni, antreprenori, educatori care contribuie la această construcție, dă-ne de veste. Ne-ar plăcea să-i cunoaștem. 

Până atunci, ți-i arătăm pe cei pe care-i descoperim noi. 

Până data viitoare. 
Cu drag, 

Irina. 

Articole recomandate

Cinci lucruri pe care probabil că nu le știai despre investițiile de tip angel

Investițiile de tip angel sunt o sursă de finanțare pentru companii în primele etape ale dezvoltării, genul de investiții care pot propulsa un startup spre runde mai mari și spre dezvoltare internațională. Dar cum atragi atenția unui angel, de câți bani dispune și ce vrea acest investitor prin finanțarea unui startup, aflăm chiar de la un angel investor.

Nifty Learning, startup de învățare folosit de 20% din angajații din banking în România.

Fiecare companie mare din lumea aceasta are o întreagă bibliotecă de resurse interne pentru a antrena noii angajați. Sau pentru ca angajații existenți să aibă noi informații. Din acest motiv ele folosesc sisteme digitale numite LMS - Learning Management System. Unul dintre acestea este Nifty Learning, creat de o echipă de români și care e folosit pe scară largă în România și-n lume. Ce poți învăța de la acest startup folosit de 20% din angajații banking din țară și care planifică extinderea în SUA și 1 mil. de $ venituri anuale.
Un material realizat de Vlad Andriescu, redactor-șef start-up.ro.

Femeia care rescrie felul în care copiii învață să vorbească

AnaMaria Onică, prin brand-ul VoxiKids, a îmbinat educația și medicina cu tehnologia. Astfel, a creat două spații pentru îmbunătățirea și dezvoltarea limbajului în rândul copiilor. Prin soluția ei a ajutat copiii care nu puteau vorbi să vorbească, și pe cei cu dificultăți să vorbească mai bine, o aplicație care a ajuns la 7000 de clienți și la 50 de cabinete virtuale ale logopezilor. Startup-ul dedicat limbajului care a atras până în prezent investiții de 600.000 de euro.
Un material realizat de Irina Achim, editor start-up.ro.

Despre business, numai de bine

Apps & Technology

De pe net

  1. Piața de AI girlfriends ar putea ajunge la 1 miliard de dolari.

  2. Un ghid pentru multitaskeri ca să-și regăsească concentrarea.

  3. Răzbunarea unui startup finanțat din fonduri proprii. Care e răspunsul fondatorului pentru investitori acum.

  4. O cultură a urgenței care duce încet-încet spre burnout. Ce să faci dacă simți nevoie să fii mereu ON.

  5. Jumătate din populația globului va purta ochelari în 2050. Poate fi asta o idee pentru un început de business?

  6. How I met my cofounder. 60 de povești de la echipe de fondatori.

  7. Cum câștigi 1 milion de dolari cu un Pitch Deck. Aflăm de la startup-ul Doola, care oferă serviciul ”Business in a box”.

  8. De la un dolar/zi, la unul dintre cei mai bogați români: podcast cu Daniel Dines, fondatorul UiPath.

  9. De ce nu are România restaurante cu stele Michelin?

  10. Cele mai frumoase grădini botanice din România.

  11. 15 produse culturale revenite în trend după 40 de ani.

State of Investments

Luna Mai e cam lentă pe știrile cu finanțări în plan local, așa că ne lărgim orizonturile și ne uităm cu lupa macro la starea investițiilor globale.

Începem cu veștile semi-locale:

  • 2,8 milioane pentru industria filmului: FilmChain, startup-ul din industria internațională a filmului, fondat de româncele Maria Tânjală și Irina Albița, a finalizat o investiție de 2,8 milioane de euro. Cu noua investiție asigurată, româncele plănuiesc dezvoltarea startup-ului în America de Nord, un pas firesc pentru o soluție care asigură transparența plăților și a procedurilor financiare care se întâmplă în industria filmului, oferind procese și plăți cât mai la vedere tuturor profesioniștilor implicați.

  • program de investiții pentru soluții de securitate cibernetică, analiză de date, automatizare și AI. Bitdefender, lider global în domeniul securității cibernetice, a anunțat lansarea Bitdefender Voyager Ventures (BVV), un nou program de investiții dedicat finanțării și dezvoltării următoarei generații de startupuri în securitate cibernetică, analiză a datelor, automatizare și inteligență artificială (AI).

Din afară:

  • spaniolii de la PLD Space sunt pe cale să devină un SpaceX de Europa. Au primit în aprilie o investiție în valoare de 78 de milioane de euro, după ce, la începutul anului mai primiseră încă 42 de milioane de euro. În total, spaniolii au la dispoziție peste 170 de milioane de euro ca să construiască rachete ce pot fi refolosite pentru multiple lansări.

  • poate e o exagerare, dar românul Denis Tudor vrea să fie următorul Henri Coandă. Câștigător al unei competiții SpaceX în 2019, astăzi vrea să dezvoltă hyperloop, transport aproape sonic de suprafață. Swisspod caută 1,6 mil. de euro, dintre care 200.000 de euro pe platforma SeedBlink. Astăzi, evaluarea companiei e de 37 de milioane de euro. Despre campania lor pe Seedblink.

  • investițiile din Trimestrul 1 2024 în Europa, într-o ușoară creștere, ajungând la 17,9 miliarde $ defalcați în 1.798 de tranzacții. Cele mai mari investiții: 5,2 miliarde $ către compania suedeză de infrastructură verde H2 Green Steel; 431 de milioane către neobanca Monzo din Marea Britanie; 415 milioane de către Mistral AI în Franța; 389 de milioane către picnic, e-commerce grocery din Țările de Jos; 334 de milioane $ către firma Electra din Franța.

Evenimente recomandate

SpaceFest

Ce înseamnă să fii astronaut? Ce echipamente poartă astronauții? Cu ce se hrănesc în spațiu? Răspunsurile le afli de la astronauți NASA și specialiști în domeniu, în cadrul celui mai mare eveniment dedicat explorării spațiului cosmic: SpaceFEST.
31 mai - 3 iunie

Istoria României în 100 de portrete

Regi, regine, conducători de țară, politicieni, sportivi, oameni de cultură și știință, precum și alte personalități marcante din România sunt reunite într-o expoziție aniversară la Art Safari, de la Tudor Vladimirescu la Hagi.
8 martie - 28 iulie

Lynx Festival

Natura mai aproape de publicul larg prin intermediul filmului documentar și al fotografiei, două dintre artele vizuale cele mai expresive. Festivalul Lynx oferă șase zile de proiecții de filme, expoziții, ateliere și alte activități, toate despre Natură.
4-9 iunie

 

Antreprenorul lunii: Andrei Pitiș

Dacă povestești despre tehnologie în România după 1990, nu ai cum să ratezi numele lui Andrei Pitiș. Și-a pus amprenta pe unele dintre cele mai de succes povești românești ale trecutului, dar și ale viitorului.

Andrei Pitiș s-a întors la antreprenoriat, după o incursiune în investiții, odată cu lansarea Genezio, startup pentru care a și primit finanțare de la fondul Gapminder VC. Andrei Pitiș e antreprenorul lunii pentru că e unul din antreprenorii ultimilor 34 de ani.

În 2005 s-a alăturat IXIA, una dintre cele mai mari companii de tehnologie din lume. Dar în 2013 a decis să înceapă ceea ce urma să devină una dintre vânzările de succes din România: Vector Watch, un ceas inteligent gândit de cele mai bune minți din România. A vândut spre Fitbit, iar astăzi Google are birou la București pe semințele plantate de Andrei.

A susținut mii de studenți în programele de incubare și accelerare Innovation Labs pe care le-a fondat și unde astăzi are un rol consultativ. A ajutat 6 oameni în mod direct să devină milionari în euro, spune el, iar Pitiș nu se oprește aici. Pentru că Genezio poate fi următoarea poveste de sute de milioane de euro din București. Despre Genezio poți afla mai multe din interviul realizat de Oana Coșman, editor start-up.ro.

© start-up.ro
InternetCorp SRL - Putul lui Zamfir 28, Sector 1, Bucuresti

DezabonareContact