|
|
|
Distribuie în rețeaua ta.
|
|
|
|
|
|
|
|
Scrisoarea lunii
|
|
Bună ziua, Read Outside the Box, newsletterul nostru lunar, este un spațiu în care poți descoperi nu doar cele mai importante subiecte pe care le-am publicat în ultima lună pe site, ci și un rezumat a ceea ce putem vedea în jurul nostru în lume. Noi îl considerăm un moment de liniște. Un moment liniștitor E un moment linișititor atât pentru noi ca redacție de jurnaliști, pentru că reușim să ne uităm la ceea ce am realizat în ultima lună și să fim mândri, lucru pe care-l uităm de multe ori să-l facem. Dar e un moment liniștitor și pentru voi, cei care ne citiți. Pentru că puteți să lăsați toate lucrurile imediate, toate impulsurile din social media, toate postările și statusurile pe care le citiți și să vă concentrați pe a cunoaște și învăța mai mult. Acest spațiu e unul fără frică. Și despre asta vreau să transmit un mesaj astăzi. Suntem alimentați cu frică. Internetul care a promis libertate s-a transformat într-o uriașă mașinărie de frici pe care puțini dintre noi le putem controla. Indiferent dacă avem IQ uriaș sau nu. Internetul ne alimentează frica Internetul și lumea de astăzi alimentează frica. Alimentează spaimele fiecăruia și nu ne mai permite să luăm o pauză. Ne temem de orice. John Lennon spunea că Dumnezeu este conceptul cu care ne măsurăm frica. Nu sunt un bun creștin, fără îndoială. Dar cred că ceea ce zicea John Lennon e parțial adevărat pentru unele persoane. Dar de ar fi doar așa. Căci dacă ne întoarcem la Biblie, acolo scrie și „Străinul, care s-a aşezat la voi, să fie pentru voi ca şi băştinaşul vostru; să-l iubiţi ca pe voi înşivă, că şi voi aţi fost străini în pământul Egiptului”. Cu toate acestea, frica de străin e alimentată online și transcede credința unora. Nu reușim să ne așezăm la aceeași masă din cauza disputelor de pe internet și spaimelor alimentate. Vin peste noi frici și toate sunt pe ecranul telefonului. Câte frici avem în jur? Menționez doar câteva lucruri alimentate astăzi de mecanismul puternic al social media la care suntem spectatori. FOMO. Fear of Missing Out. Ne e frică să ratăm ceva, dar uneori din cauza asta ratăm totul. Vrem să fim prezenți, să fim implicați, să nu ratăm niciun subiect de discuție. Anxietate și depresie. Ne uităm la falsele vieți perfecte din social media și ni se pare că nu suntem destul. Deși nu ne dăm seama că dacă am analiza măcar o postare făcută de noi și alții au trecut prin aceleași sentimente. Social media prezintă bucăți perfecte de viață. Un vers al unei piese italiene spune „Ți-am dat cele mai bune zile din cei mai răi ani ai mei”. Acest vers ar putea descrie fiecare moment când suntem invidioși pe viețile altora din social media. Social media este despre cele mai bune zile ale celor mai răi ani. Furie pentru politică. Nu ne mai suportăm unii pe alții. Conservatori sau liberali. Woke sau Maga. Georgescu sau Nicușor Dan. Am uitat punctul comun. Ne ducem spre extreme, pe când cei care ne inspiră spre extreme sunt la mijloc. Adevărul și dreptatea, din punctul meu de vedere, stau în capacitatea extrem de dificilă de a fi la centru. De a-l accepta pe celălalt, chiar dacă nu crezi în ceea ce crede și el/ea. Dar politica ne infurie. Nu există bază de mijloc. Mecanismele de manipulare din social media s-au rafinat în așa fel încât să vedem doar ceea ce ne convine. Iar dacă prin absurd vedem altceva, să reacționăm negativ. Comentariu constant. Social media creează impulsul permanent de a comenta. Vizibil sau nu. În scris sau în gând. Dar constanta prezență a semnalelor din social media, a subiectelor ne face să ne dorim să comentăm. Mintea noastră, în permanent comentariu, nu se odihnește pentru a analiza în ceea ce credem. Ce crezi tu, de fapt și ce vor ceilalți să crezi? Manipularea la scară largă online duce la frici care par deodată puternice. Frica de cel diferit de noi. Frica de străin. Frica de companii străine. Numește orice frică și o vei vedea alimentată online. Nu e o întâmplare. Acestea sunt alimentate prin mecanisme puternice de republicare, regândire și propagare. Visul internetului liber s-a transformat într-o mașinărie constantă de propagandă cu o putere infinită de distribuție în fața cărora suntem fără apărare pentru că toate mesajele sunt țintite pe fricile pe care le avem acolo, ascunse în noi. Orice antreprenor de astăzi are mai multe responsabilități decât în trecut. Și ar trebui să ne întoarcem la ideea de a face bine, chiar și în timp ce facem profit. Să nu ne temem de profit, să nu ne temem să avem responsabilitate socială. Pentru că o societate transformată de frică este una imprevizibilă și în care business-ul se poate transforma peste noapte. Dacă nu mă credeți, amintiți-vă ce am trecut în noiembrie. Amintiți-vă de mai 2025. Și uitați-vă la sondaje. Poate considerați că subiectul acesta nu vă este util. Poate am fost prea negativ. Dar faceți un pas în spate de la frică. Și căutați centrul, acolo unde se află acceptarea și liniștea. În fuga noastră spre reușită în social media, spre frici alimentate de propagandă politică online riscăm să uităm de cei apropiați. O zi bună! Vlad Andriescu vlad@start-up.ro
|
|
|
Articole recomandate
|
|
Femeia care a înțeles că sustenabilitatea începe din grija pentru bebeluși
Ana Voicu este antreprenoarea care a creat marca de scutece Zuluff, o variantă cât mai prietenoasă cu mediul, dar și cu pielea bebelușilor. Povestea ei de antreprenoriat a început cu lecții intense în lumea corporate, până când și-a găsit curajul să facă saltul spre a deveni femeia cu servietă la care visa Ana când era mică. Cum și-a găsit loc sustenabilitatea în afacerea antreprenoarei și care a fost drumul ei spre a deveni ce-și dorea în copilărie, vă spunem în acest nou episod din seria ”Femeile deschid România”.
|
|
|
|
|
|
5 din 10 antreprenori se bazează pe resurse proprii pentru a-și continua afacerea, dar speră la sprijin pe viitor
Antreprenorii români se bazează foarte mult pe resursele proprii pentru a face față presiunii din business. Pentru aproape 5 din 10 antreprenori propria motivație a fost resursa principală pe care s-au bazat în ultimele 6 luni. Astfel, atitudinea optimistă, autoîncurajarea și concentrarea pe lucrurile pe care le pot controla ei au devenit superputerile antreprenorilor români pentru perioada recentă. Ce mai aflăm despre puterile antreprenorilor români din studiul Mind your Business 2025.
|
|
|
|
Despre business, numai de bine
|
|
|
BUSINESS STORYTELLING Pluria este o aplicație concepută pentru munca flexibilă, care te ajută să găsești spații de lucru peste tot în mai multe țări. Fondatorii au înțeles încă de dinaintea lansării Pluria că viitorul muncii este unul liber, unul în care oamenii pot alege cum și de unde să lucreze. Ce i-a ajutat în viața de fondatori? În 2025, antreprenorii români simt că singurul sprijin real vine de la familie, în timp ce încrederea în toate celelalte entități – clienți, investitori, organizații, bănci și stat – scade, uneori dramatic. De unde vine sprijinul antreprenorilor - aflăm din concluziile studiului Mind your Business. La Ceptura, în județul Prahova, o familie din Belgia produce o gamă variată de soluții pentru acoperișuri și fațade pentru clădiri de 25 de ani. Aici am fost și noi să vedem cum se produc sistemele pluviale și țiglele metalice în fabrica METIGLA. Cum iei lumina Soarelui de pe cer ca să o transformi în energie pentru oameni? Panourile solare sunt peste tot, dar pentru un parc fotovoltaic ai nevoie de specialiști care să schițeze proiectul. E una dintre profesiile nevăzute, dar care fac lumea să se miște cu energie regenerabilă. Cum funcționează un parc fotovoltaic? Andrei Goșu este Managing Partner în Ascendis, unde a dezvoltat o echipă în care membrii ei rămân în companie 20 de ani chiar dacă nu au un salariu fix. Cum? Succesul unui startup nu este dat, paradoxal, doar de ideea cu care pornește, ci în special de oamenii din echipă, mentalitate și perseverență, sunt de părere Mihai Naș și Emmett King, angel investors și reprezentanți ai rețelei de investitori Transylvania Angels Network. De ce cred ei că finanțarea nu demonstrează succesul unui startup? Povestea industriei de tech din România poate fi spusă în 5 acte: 2000-2005: RAV și Bitdefender, 2005-2010: Bitdefender și Avangate, 2010-2015: 3TS, TechAngels, GreenHorse Games, 2015-2020: EIF capital, UiPath, 2020-2025: crowdfunding + private funds, UiPath, Bitdefender. Care e umătorul ciclu în istoria de startup-uri din România? Eldie este o aplicație pentru seniori, care are grijă să le țină mintea cât mai tânără. Cum poate face asta un startup? Deltia este un startup cu ADN românesc care ajută fabricile să funcționeze cu mai puține erori. Soluția Deltia funcționează pe principiul unui ”creier digital” capabil să observe și să înțeleagă procesele din fabrică 24/7, oferind managerilor date concrete pentru a identifica blocajele și a optimiza producția. Evopath, un startup de productivitate care ajută companiile la bifarea sarcinilor și motivația angajaților, este una dintre cele patru companii românești care a participat la un sprint de cinci zile din cadrul acceleratorului canadian TBDC Horizon. Cum a învățat echipa într-o săptămână lucruri care, altfel, le-ar fi luat cel puțin 6 luni. Am aflat de la Delia Vișan, consultant și formator pentru roluri de customer success, ce cărți i-au modelat viața și cariera. România Face: de la un simplu cartof, la o pungă de chipsuri. Cum se produce Lay's. HIGHLIGHTS
Startup-urile în 2025: autofinanțate, mai puțini fondatori, 44% fără venituri - tendințe, provocări și perspective ale ecosistemului de startup-uri early-stage, din raportul Launch, The State of Romanian Startups pe 2025. Pasionații de cafea din România și din Europa au la dispoziție BREWTIFI, prima aplicație inteligentă destinată celor care doresc să exploreze universul cafelei de calitate, cu focus pe cafeaua de specialitate. Antreprenorii Sergiu Neguț și Raluca Neagu lansează basetolearn - o platformă de cursuri online pentru profesioniști Românii care vor să-ți conecteze mintea la AI - startup-ul românesc ANKH BrainStudio îți poate citi gândurile cu ajutorul unor unde din creierul tău, pentru a te putea asista la rezolvarea problemelor personale sau profesionale mai repede și mai eficient. Un algoritm care măsoară impactul deciziilor de afaceri asupra mediului, o platformă de învățare vizuală pentru fenomene din domeniul fizicii și o platformă care monitorizează calitatea aerului sunt proiectele din România care merg mai departe în etapa globală a NASA Space Apps Challenge.
|
|
Antreprenoriat la feminin
|
|
|
|
Apps & Technology
|
|
|
Canalul nostru de YouTube dedicat tehnologiei, gadgeturilor, review-urilor, acolo unde primești răspunsuri la întrebarea "ce telefon să-mi iau?", este Technolust. O nouă identitate, noi moduri de a face lucruri. UNDE NE GĂSEȘTI? CELE MAI INTERESANTE INFORMAȚII DE LUNA ACEASTA DE LA NOI ȘI DE PE NET GAMING Ghost of Yotei este cel mai nou exclusiv PS5. Am avut ocazia să îi luăm și un interviu lui Joanna Wang, cu o istorie de 20 de ani în Sucker Punch, și actual art director pentru Ghost of Yotei. Iar aici avem și REVIEW Ghost of Yotei - un sequel ca la carte. Cu toate că peste 45% dintre jucătorii de jocuri video din mediul online sunt femei, acestea reprezintă sub un sfert din dezvoltatorii din industrie. De ce?
|
|
De pe net
|
|
|
De pe net înseamnă toate recomandările de conținut pe care le-am văzut online, dar nu au o legătură directă cu antreprenoriatul.
|
|
State of Investments
|
|
|
PLAN LOCAL: The Cat Health Company, compania de biotehnologie care dezvoltă soluții pentru longevitatea pisicilor, a primit o finanțare suplimentară de 1,2 milioane de dolari. Ogre AI obține finanțare de peste 7,9 milioane lei, prin PCIDIF - Programul Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare. Investiția o vor folosi pentru pentru dezvoltarea AI Energy Hub, o platformă concepută pentru a facilita transformarea rețelelor electrice în ecosisteme inteligente. Carfix, platforma SaaS care interconectează asigurători, brokeri, service-uri auto, dealeri, companii de leasing și utilizatori finali într-un ecosistem 100% online, anunță atragerea unei investiții strategice de €1.25 milioane din partea Catalyst Romania, unul dintre cele mai importante fonduri de Venture Capital din regiune. Early Game Ventures anunță o nouă investiție de tip seed în startup-ul YOX, care promite să revoluționeze piața locurilor de muncă pentru joburile de tip blue-collar, cu ajutorul AI. Runda, în valoare de 1,5 milioane euro, va permite startup-ului să se extindă internațional. Nommy, un nou startup în peisajul local, anunță o investiție de 300.000 de euro din partea fondatorilor prin care contribuie la o creștere accelerată după lansarea versiunii de test. Nommy oferă clienților o soluție prin care pot descoperi restaurante noi și recompense atunci când aleg să iasă în oraș. Early Game Ventures a acordat o nouă investiție startup-ului AI Meetgeek, o companie care eficientizează ședințele, și care a reușit să-și tripleze veniturile în ultimul an, fiind unul dintre cele mai performante startup-uri românești, conform investitorilor. Runda actuală, în valoare de 1,6 milioane euro, a fost condusă de Early Game, la care s-a alăturat Inspire Capital.
ROMÂNI ÎN STRĂINĂTATE Orbotix Industries, un startup european din domeniul tehnologiilor de apărare cu sediul în Polonia, dar cu un fondator român, a obținut o finanțare de 6,5 milioane de euro pentru a accelera dezvoltarea dronelor autonome bazate pe inteligență artificială.
TENDINȚE ȘI BANI ÎN PIAȚĂ Antreprenorii români au la dispoziție peste 2 miliarde euro finanțări nerambursabile în această toamnă, atât sub formă de fonduri europene, cât și ajutoare de stat, ce vizează sprijin atât pentru sectorul agro-alimentar, producție sau digitalizare, cât și pentru transporturi, logistică, producție energie sau stații de încărcare. Piața de Private Equity (PE) și Venture Capital (VC) din România s-a redresat puternic în 2024, valoarea totală a capitalului atras de fondurile locale atingȃnd un record istoric de 256,1 milioane EUR. Piața de capital de risc (VC) din România se confruntă cu o creștere fără precedent a finanțării publice, impulsionată în mare parte de inițiativele Uniunii Europene menite să sprijine ecosistemul național de startup-uri, în special în sectoarele tehnologice emergente și tehnologiile de tranziție digitală. Membrii TechAngels, cea mai mare rețea de investitori de tip angel din România, au investit direct aproape 1 milion de euro în prima jumătate a anului 2025, într-un context economic dificil. Din datele asociației, intenția de investiții a membrilor pentru a doua jumătate a acestui an urcă la 2,5 milioane de euro. Morphosis Capital a atras 130 de milioane de euro pentru Fondul II, depășind ținta inițială, cu sprijinul FEI, BERD, IFC și al unui mix de capital instituțional și antreprenorial. În ce vor investi aceste fonduri? Startup-urile de tehnologie din România, dar și spinoff-uri din institutele de cercetare sau universități vor avea oportunitatea de a fi finanțate începând de anul viitor. Fondul Innovation România va avea un buget de 100 de milioane de euro din partea Fondului European de Investiții, dar aceștia vor fi împărțiți între managerii de fond care pot aplica până-n luna noiembrie.
|
|
Evenimente recomandate
|
|
|
Commerce Innovation Summit 2025 = ocazia profesioniștilor din industrie să analizeze ultimele trenduri pe care le pot implementa și să găsească soluții la problemele de dezvoltare, pentru o accelerare a creșterii.
|
|
|
Pe 24 octombrie, la Timișoara, fondatori, investitori, inovatori și dezvoltatori de produs se reunesc pentru a discuta despre cum putem crea un viitor mai performant al soluțiilor digitale în România. PROW = marketing, product, inspirație, locul pentru soluții pentur cei care construiesc produse digitale.
|
|
|
„Noaptea Devoratorilor de Publicitate”, revine după o pauză de trei ani, sâmbătă, 25 octombrie 2025, la Aula Magna a Universității Politehnică din București. Un BEST OF al reclamelor legendare vă așteaptă la aceste proiecții.
|
|
|
|
Antreprenorul Lunii
|
|
|
Emil Ionescu
De multe ori în newsletterul Read Outside the Box am numit Antreprenorul Lunii persoane care au dezvoltat startup-uri tech. Nu și luna aceasta. Pentru că Emil Ionescu, co-fondator al iaBilet.ro și BestMusic.ro merită să fie Antreprenorul Lunii pentru noi după ce platformele au fost achiziționate de către fondul polonez Resource Partners. Nu e vorba despre a vinde, ci despre a crește o piață în ultimii 13 ani în perioade mai bune și mai rele și despre a avea o viziune dincolo de granițele României. Sub conducerea lui iaBilet.ro a devenit lider de piață în România în domeniul vânzării de bilete și vinde anual peste 2 milioane de bilete. Dar nu numai asta. A văzut mișcările din piață, iar anul acesta a lansat daBilet.ro, un site de revânzare care permite oamenilor care nu mai ajung la concerte și spectacole să-și vândă biletele în mod organizat și legal. De asemenea, e un susținător al scenei de evenimente din România prin BestMusic și Metalhead. A coordonat concerte mari în România precum Iron Maiden, Slipknot, Judas Priest, Nightwish sau Evanesence. Fie la birou, prin dezvoltarea iaBilet, fie pe teren la organizarea de spectacole, Emil Ionescu a profesionalizat evenimentele din România. Și, deși au trecut 5 ani, a reușit să treacă peste pandemie, o perioadă când industria unde activează a fost lovită cel mai puternic. Resource Partners, unul dintre principalii investitori de private equity din Europa Centrală și de Est, a anunțat în octombrie achiziția unei participații de 82,5% în iaBilet, cea mai mare platformă online de ticketing din România, și a unui pachet de 55% în BestMusic Concerts, unul dintre organizatorii care au pus bazele scenei de concerte din România. Din acest motiv, noi credem că Emil Ionescu merită titlul de Antreprenorul Lunii în Read Outside the Box.
|
|
|
|
|
|
|
|