Articolul acesta a apărut în secțiunea „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro de vineri, 8 octombrie. Puteți să vă abonați la newsletter aici.

A fost un crash-course de aproximativ trei ore în care i-am plimbat pe participanți prin tot ce ar presupune transformarea digitală pentru un IMM, de la prezența online și transformarea proceselor interne, până la implementarea de soluții IoT.

Audiența mea a fost formată din oameni de vânzări cu sarcina dificilă de a vinde soluții vaste de digitalizare antreprenorilor români. Ideea recurentă a fost următoarea: cea mai bună reclamă pentru digitalizare au făcut-o pandemia și inabilitatea statului de a oferi predictibilitate antreprenorilor. E ceva despre care a mai vorbit și Vlad cu câteva ocazii în acest newsletter.

Un business digitalizat este unul mult mai agil și mai capabil să se replieze rapid în contextul actual. Un business care adoptă digitalizarea în cât mai multe forme ale ei (fie că vorbim despre crearea unei prezențe online, despre adoptarea unor soluții de CRM sau ERP, despre digitalizarea muncii în sine) este unul ce poate ține, măcar cât de cât, pasul cu schimbările haotice care se întâmplă de pe o zi pe alta.

Okay, ai supraviețuit cu greu ca afacere de HoReCa în ultimul an, te-ai bazat pe ajutoarele oferite cu greu de stat, vara asta lucrurile au funcționat aproape normal, și acum ce faci? Mai bine zis, ce ai făcut între timp pentru a te pregăti pentru acest moment în care ne aflăm acum, moment pe care, probabil, cu toții l-am anticipat - cu toții mai puțin guvernanții?

Anul acesta am vorbit cu antreprenori care s-au mutat cu totul online - fie pe platforme proprii, fie pe diverse marketplace-uri - cu fondatori care au descoperit, printr-o transformare digitală completă, modele de business noi mult mai profitabile decât cele pe care le aplicau până acum.

Am vorbit și cu antreprenori de business-uri ”brick & mortar” care și-au deschis anul acesta afacerile - și primul gând a fost mereu ”De ce, Doamne iartă-mă, să mai deschizi o astfel de afacere când s-ar putea închide tot în orice moment” - dar care au făcut-o într-o manieră digital-first și care nu doar că supraviețuiesc, ci au succes.

Restricțiile au devenit derutante pentru toată lumea, pentru oamenii de rând care nu au un business ci care vor doar să știe dacă trebuie să poarte mască pe stradă sau nu. Darămite pentru antreprenori. La ce oră ai voie să deschizi, la ce oră ai voie să închizi, câți oameni au voie să fie la tine în spațiu? Te doare capul? Și pe noi.

Digitalizează, digitalizează, digitalizează și nu mai spera că noul guvern va ține mai mult cont de nevoile tale. Transformă-ți business-ul, găsește-ți noi moduri de a genera venituri, că pandemia nu trece prea curând - nu la noi.