Pentru a înțelege mai bine cum încearcă să profite infractorii de interesul tuturor pentru filmele bune, cercetătorii Kaspersky au analizat prevalența unor astfel de escrocherii. Cele peste 20 de site-uri de tip phishing și 925 de fișiere periculoase detectate, ce pretindeau a fi filme nominalizate din acest an, ne arată că doritorii de a petrece o seară frumoasă în fața ecranului, urmărind cel mai recent blockbuster, vor da de mult mai multă acțiune decât credeau, sub formă de phishing și malware.

Kaspersky a găsit peste 20 de site-uri de tip phishing și conturi de Twitter ce le oferă utilizatorilor „șansa” de a viziona filmele nominalizate gratuit. Aceste site-uri de phishing adună datele utilizatorilor și le cer să facă mai multe lucruri pentru a avea acces la filmul dorit - de la participarea la un sondaj și comunicarea datelor personale, până la instalarea unor programe adware sau chiar a furniza datele de card. E de prisos să spunem că, la sfârșitul procesului, utilizatorul nu primește conținutul dorit.

Premiile Oscar - conturi de Twitter cu linkuri spre conținut periculos

Pentru a promova site-urile frauduloase, infractorii cibernetici creează și conturi de Twitter, unde distribuie link-uri către conținutul lor. Alături de fișierele periculoase răspândite pe diferite alte canale de comunicare, acest lucru le aduce rezultatele dorite.

Fișierele dăunătoare trimise pe Internet ca filme nominalizate sunt, de asemenea, un indicator al nivelului de interes față de acestea. Cercetătorii Kaspersky au comparat activitatea malware asociată filmelor nominalizate în primele patru săptămâni după premiera lor pentru public.

Astfel, „Joker” a ocupat primul loc, fiind cel mai popular film printre infractorii cibernetici, cu 304 de fișiere nocive, denumite după răufăcătorul din Gotham. „1917” s-a clasat pe locul al doilea în acest clasament, cu 215 de fișiere malware, iar The Irishman, pe al treilea, cu 179 de fișiere. Filmul coreean „Parasite” nu a avut nicio activitate malware asociată.

Când un film apare pe Netflix, infractorii reacționează

Experții Kaspersky au analizat, în plus, dacă disponibilitatea unui film pe o platformă de streaming influențează probabilitatea ca utilizatorii să caute o copie ilegală a acestuia pe web, prin compararea activității infracționale după lansarea inițială doar în cinematograf și lansarea efectivă pe platforma de streaming Netflix.

În cazul „Marriage Story” nu a fost găsit malware nici înainte, nici după lansarea inițială a filmului în cinematografe. Totuși, infractorii cibernetici au început să folosească titlul filmului după lansarea sa pe Netflix, reflectând interesul în creștere față de film. În cazul mult așteptatului „The Irishmen” al lui Sorrento, chiar dacă mai puțini utilizatori încercau să găsească o copie a filmului pe Internet, erau mai hotărâți să facă acest lucru - numărul de detecții în urma lansării inițiale pe marile ecrane a fost mai mare decât după lansarea sa pe Netflix.