Dacă mergi în orașele din România, ai șanse să vezi câteva branduri care se repetă. În București există glume legate de faptul că la parterul oricărui bloc există un Mega Image, o casă de pariuri și o farmacie. De ceva vreme mai există un brand care pare peste tot: 5 to Go. Lanțul de cafenele a început de la conceptul de preț fix, dar s-a extins spre noi produse și aproape 100 de francize deja construite. Astăzi au și un drive through, cafenele concept și urmează noi produse și poate lansarea internațională.

În interviul video cu Radu, am discutat despre planurile sale. Poți urmări video-ul de mai sus pentru înregistrarea interviului sau poți citi principalele declarații mai jos.

Anul 2018 pentru 5 to Go

A fost un an foarte bun, ca ultimii trei ani. Am reușit să ne impunem noile concepte, să funcționeze. Am reușit să ne respectăm promisiunile. Tot ce ne-am propus am realizat. Asta înseamnă foarte mult pentru noi, ca un business de început să aibă planuri realizate conform calendarului.

Am crescut business-ul în zona Mr. Big, am reușit să ieșim din zona de cinci lei si am creat produse de 10-35 de lei, dar tot in jurul cifrei de 5. Eram un business închis în zona de cinci și era destul de dificil să-l vedem într-o proiecție pe termen lung.

Rulotele de cafea 5 to Go

Am semnat un parteneriat pentru divizia mobilă cu un partener care recondiționează mașini din anii '60 - '70 și am semnat franciza pe ele. Au dreptul de a închiria aceste mașinuțe cu logoul nostru.

Am reușit să facem primul Drive Through. Era o dorință de vreun an de zile pentru noi și am reușit să-l deschidem pe DN1, cum mergi spre Sinaia, cam unde se formează coada.

Franciza 5 to Go

Nu s-a pus problema de la început să lansăm franciza. Business-ul a alergat destul de repede în 2015. Locațiile în management propriu au fost deschise în ianuarie, martie, mai, iar în vară am lucrat în franciză.

S-a validat repede și am dat drumul. Era un concept care se putea copia foarte ușor. Franciza este un model de business care te ajută să te dezvolți accelerat și fără investiții financiare din alte surse. Noi ne-am dezvoltat doar prin a vinde franciza. Business-ul a crescut natural, tot ce am câștigat am investit în companie și în structură, dezvoltare și concepte.

E o franciză simplă, o taxă fixă pentru cinci ani de zile, după care royalty și marketing.

Pregătirea francizei a costat aproape de câteva mii de euro. Campania de promovare s-a făcut destul de natural, pentru că oamenii au iubit business-ul de la început. A fost un business inedit. Nu inovat de noi, că există în alte țări și în diferite domenii. L-am implementat într-un anumit fel. Am reușit să vindem o cafea bună la un preț corect și asta au apreciat oamenii. Am democratizat cafeaua bună, cum ne place nouă să spunem.

Sedii în franciză și sedii proprii

Am avut 93 de locații deschise în 2018, dar erau contracte semnate până la 100. Din acest motiv am comunicat că am ajuns la 100. Sunt 99 de locații deschise acum.

Sunt zone noi pe care ni le dorim. Anul acesta am deschis în București în West Gate și Sălăjan la metrou. Două zone exclusiviste în care nu prea găsești spații. Sunt surprize, te duci la întâlniri și oamenii îți spun ce fel de spații au găsit. Ei locuiesc în zonă și știu mai bine locurile. Ei au un target pe zona unde se simt confortabil și știu care sunt fluxurile.

Avem șapte sedii cafenele proprii acum. Am avut cel mai mult 8, dar mereu mai vindem din ele. Câteodată mai preluam de la francizați dacă vor să facă un exit. Preluam noi și-l revindem. Suntem atenți la ce se întâmplă în franciză și a fost un punct forte de la început. Mă preocupă orice locație.

Bucureștiul e destul de atipic și ai senzația că sunt zeci de mii de oameni. Dar uneori nu sunt oamenii care trebuie sau la ora care trebuie.

De unde vor veni următorii clienți pentru 5 to Go

Oamenii încep să vină din zona de vending, de 3-4 lei, încep să vină către 5 lei. Acolo e bazinul foarte mare, în zona de vending. Vor ajunge să dea 4 lei la cafeaua de automat și mai bine dai 5 lei și bei o cafea ok.

Boom-ul afacerilor cu cafea în București

După Colectiv, odată cu interzicerea fumatului, s-a dat o dinamică business-ului de cafea to go. Oamenii erau mai atașați față de business-urile unde stăteai înainte de 2015. Socializai, stăteai la o țigară. Era altceva. Când s-a interzis fumatul, foarte multe cafenele s-au închis, multe s-au transformat în bistro și au devenit mai mult decât cafenele.

Am creat un val și multă lume se raportează la business-ul nostru. Avem și concurență. Mai avem și probleme cu locații care vin lângă noi și țin deschis 6-8 luni și închid, afectează zona, merg pe un preț mai mic. Ceea ce nu e foarte ok, dar e important ca un client să aibă de unde alege.

Se vor consolida niște locații independente, mai ales în zona de specialitate. Oamenii în weekend își doresc să bea o cafea mai altfel, să aibă o experiență. Acum fiecare știe business plan-ul mai bine.

Vinde 5 to Go cafea de specialitate? Coffee Studio, noul concept

În 15-20 de locații vindem cafea de specialitate. Avem râșnițe separate, avem 5 origini, dar nu este focus pe ea. Am experimentat.

Ne dorim și facem chiar acum în București două locații care sunt diferite - Coffee Studio by 5 to Go. Au produse mai multe, au și cafea de origini, sunt altceva. Cam asta e conceptul.

Există una în Pipera în Iride Business Park și încă una pe Strada Frumoasei, colț cu Calea Victoriei. Vom deschide o cafenea mare de 90 de mp la Universitate cu siting și încă una pe Maria Rosetti, în zona statuii Caragiale. Anul ăsta vom avea 5-6 locații care vor fi diferite ca design și produse și vor fi sub brandul Coffee Studio by 5 to Go.

La cafenelele de specialitate experiența e alta. Vânzătorul are timp, nu are presiunea cozii de 7-10 persoane, are timp să socializeze cu tine, are o gamă limitată de produse, are un alt timp de a sta la povești, de a-ți explica despre cafea. La noi presiunea dimineața e foarte mare și nu ai timp de așa ceva. Oamenii își doresc să intre, să ia cafeaua, și să plece. Nu au timp.

Cum funcționează serviciul Drive Through pentru șoferi?

Drive Through e deschis din luna iulie. Am crezut că iarna va funcționa mai bine, dar a funcționat mai bine vara-toamna. Funcționează perfect când e coada. E un business frumos, amenajat altfel și oamenii apreciază. E un flagship. Merită toți banii și proprietarul terenului a fost ok că ne-a dat spațiul și chiria. E o locație emblematică.

Am mai deschis și la Afumați, spre zona Colentina. E la intrare în București. E un semidrive. Ai loc să parchezi în față, dar nu poți să treci cu mașina și să iei direct. Ai unde să parchezi. Nu e trafic pietonal deloc, cu toate că e în localitatea Afumați, dar e dificil pentru că trec zeci de mii de mașini pe zi și trebuie să le faci să oprească la tine.

Mai avem o locație la Mogoșoaia, în intersecție. La fel trafic pietonal scăzut. Dar multe mașini. Românul e destul de comod. Dacă nu e pe direcția lui, e destul de dificil. La Mogoșoaia avem un an și ceva de când am deschis, abia acum s-a maturizat locația. Dar descoperi lucruri noi. Foarte multă apă, foarte mult vânt iarna, omul nu se dă jos din mașină să vină să ia o cafea. Sunt multe aspecte.

Planurile pe 2019

Internaționalul e obiectivul clar de a deschide în 2019. Suntem în discuții în Polonia și Republica Moldova. Polonia cred că va fi anul acesta printr-o master franciză. Mai avem o companie în Anglia, care au deja un minilanț de cafenele și ar vrea un rebranding pe ele.

Vrem să consolidăm zona de prânz. Dimineața stăm foarte bine. Dar prânzul încercăm să-l acoperim cât mai bine ca să poți veni la 5 to Go să iei o supă sau o salată. Încercăm să acoperim. Vom aduce gama de cereale în toate locațiile, cu un concept numit Cereal Attack. Va fi un concept nou pe care-l vom implementa de la 1 martie și dezvoltăm zona de cereale. Vom lansa un produs inovator - cafea, lapte și cereale, dar e un produs extraordinar și sper să revoluționeze zona aceasta, în care poți să și mănânci produsul, dar să și-l bei.

Ar vinde 5 to Go în cazul unei oferte?

Au fost discuții. Am fost curtați. E mult mai dificil să accesezi o piață externă din resurse proprii. Nu refuzăm. Nu am făcut niciun pas. Compania poate încă să crească așa cum este. Suntem atenți la ceea ce ne oferă piața și dezvoltarea, pentru că altfel pierzi anumite oportunități.

Au fost discuții și cu un lanț din top 30 cele mai mari lanțuri de cafenele din lume. Ce mi-a plăcut e că-și doreau să ducă 5 to Go mai departe. Nu era o absorbție cu rebranding. Dar nu ne-am suprapus ca viziune.

Cum privește intervențiile statului în economie?

Pentru companii mici a fost o perioadă bună. În 2015 s-a redus TVA la 9%, 98% din produsele pe care le vindem sunt pe TVA mai mic, ceea ce a fost extraordinar la zona de fixed price. Arată altfel zona de Horeca de când s-a schimbat zona de TVA. Poți să faci altfel un business plan. Ai altă viziune.

Cred că-n zona forței de muncă mai sunt probleme. Dacă s-ar scădea taxele acolo, nu ar mai fi nicio problemă. Și angajatul ar pleca cu mai mulți bani și nu ar mai fi exodul de forță de muncă spre piețele din comunitatea europeană.

Din ce știu, în momentul când TVA a scăzut, s-a colectat mai mult. Dacă s-ar scădea taxele pentru angajați, s-ar colecta mai mult.

În rest sunt fluctuații, nu sunt ok creșterile de curs. Avem marje la mai multe produse, putem susține deviații de curs, dar sunt produse care ne pot influența business-ul. Dar sunt asumate și tocmai de asta suntem aici să ne gândim în perspectivă nu numai la ziua de mâine.