Igor Leșan, un antreprenor originar din Republica Moldova, a brevetat în România sistemul de îmbuteliere la PET a berii artizanale, iar acum o vinde în magazine, sub brandul Stația Rombeer.

A lansat proiectul pilot în 2016, iar în 2018 au început să se pregătească pentru conceptul de franciză Rombeer.

„În decembrie 2019 am lansat prima franciză. Acum vorbim de 21 de magazine în Craiova, Târgu Jiu, Alba Iulia, Cluj-Napoca, Brașov, Timișoara, București și ne pregătim pentru deschidere în Iași, Constanța, Bacău, Sibiu, Suceava, Târgoviște, Oradea, Satu Mare și Baia Mare”, spune Igor Leșan.

Practic, planurile inițiale au fost depășite, iar Rombeer pare a deveni o solidă rețea națională. Conceptul lor e același, să îmbutelieze la PET bere artizanală foarte bine.

În momentul de față din cele 21 de magazine doar două sunt în regim propriu, iar restul sunt în franciză. Chiar și pandemia i-a ajutat, mai ales că afacerea e destinată consumului casnic. Unele dintre Stațiile Rombeer din țară au avut un rezultat operațional cu o creștere de 112% față de perioada de dinainte de pandemie.

O piață care a explodat

Piața berilor artizanale a crescut enorm în ultimii ani. Paharul s-a umplut și spuma dă pe afară. În 2016, atunci când a pus pe hârtie conceptul Stația Rombeer și a lansat magazinul, putea să achiziționeze doar de la 16 producători locali. Astăzi pe piața berii craft sunt 72 de producători locali, iar Rombeer are contracte de colaborare cu 62 dintre aceștia.

„Practic investitorul a descoperit lipsa din piață a produsului și a investit masiv în producție, iar Stația Rombeer a descoperit veriga lipsă și anume distribuția și vânzarea”, explică Leșan.

Astăzi cele mai populare branduri sunt cele hiperlocalizate, iar preferințele românilor se bazează și pe apropierea geografică. Dacă la Cluj-Napoca se preferă Csiki Sor și Bere a la Cluj, Klausenburger, la Craiova se consumă Scorilo și Pardon, iar la Brașov se consumă Mustața de Bere.

„Ne așteptăm ca în Iași să devină populare 7 Coline, Cearfisa, Nemțeana. Iar în toate stațiile Rombeer sunt populare și microberăriile deja consacrate, cum ar fi Zăganu, Patos, Hoop Hooligans și Ground Zero”, explică Leșan.

Ce concepte a dezvoltat Rombeer și cum s-a extins

Față de acum 3 ani când discutam cu Igor pe start-up.ro despre Rombeer, rețeaua s-a extins și au fost adăugate și noi tipuri de magazine.

2021 e anul în care Rombeer și-a propus să deschidă 50 de locații Stația Rombeer pe teritoriul țării. Până la data interviului erau deschise 11, 7 erau în construcție, iar Igor depășise cifra de 30 de locații noi semnate.

Pe lângă Rombeer clasic, în 2020 a lansat și Rombeer Express, unități de vânzare a berii craft în cadrul altor afaceri, cum ar fi băcănii sau magazine specializate de vinuri. Acest concept a adus un plus de 20% la nivelul afacerilor.

De asemenea, în iunie 2021 au deschis Rombeer Mobil, un concept prin care Rombeer se poate instala în restaurante și baruri, de unde clienții pot comanda bere craft.

Cât costă să dezvolți o Stație Rombeer în franciză?

Am discutat cu Igor Leșan și despre dezvoltarea francizelor Rombeer, pentru că acestea se înmulțesc pe zi ce trece.

Astfel, investiția într-o locație fixă Stația Rombeer variază între 40.000 și 90.000 de euro, un Rombeer Express costă 15.000 - 20.000 de euro, iar un Rombeer Mobil 20.000 de euro.

„E foarte important ca antreprenorul să știe din start cât ar putea fi investiția inițială, pentru ca pe parcursul implementării să nu avem surprize ascunse. Așadar, corectitudinea noastră față de investitori este unul dintre principalele puncte pe agenda conceptului nostru”, explică Leșan.

Când vine vorba de amplasamentul unei Stații Rombeer, fiecare zonă are specificul său. Practic, Igor și partenerii săi se uită la popularitatea locației direct în zona de acțiune, pentru că Rombeer e un concept de cartier, hiperlocalizat. Practic, populația țintă pe care o servește e de 30.000 de persoane.

„Zonele principale rămân cartierele rezidențiale. Stațiile Rombeer oferă un produs care, cel puțin în acest moment, are o popularitate mai mare decât pâinea. În România se consumă 82 de kilograme de pâine pe cap de locuitor și 106 litri de bere”, spune Igor.

Igor consideră că rentabilitatea se atinge cu 60 de bonuri pe zi la valoarea de 60 de lei pe bon, iar majoritatea filialelor în franciză Rombeer au atins aceste cifre după prima lună de funcționare.

Extindere și planurile de dincolo de bere

Igor dorea o investiție de 2.5 - 3 milioane de euro în rețea. Astfel, el caută investitorul în franciză și până în acest moment a reușit să atragă 1,2 milioane de euro în acest fel.

De asemenea, s-a extins treptat și dincolo de zona de bere. Practic, în Stațiile Rombeer se vând acum și produse locale cum ar fi băuturile nonalcoolice, adică sucuri, cola, tonicuri naționale, dar și produse adiționale consumului de bere, ca semințele, alunele, nuci, șorici expandați și produse de servire a berii.

Scopul din acest moment este penetrarea rapidă a pieței din România.

„Ținta pentru următorii 5 ani este de a ajunge ca 10% din piață să fie consumul de bere craft românească, iar în acest moment nivelul este de 0,3%”, explică Igor Lesan ținta lor ambițioasă, dar, după cum mărturisește, realizabilă.