Sebastian Siemiatkowski, Niklas Adalberth și Victor Jacobsson au fondat Klarna în 2005, în Stockholm, cu scopul de a ușura modul în care oamenii își fac cumpărăturile online.

Una dintre soluțiile principale pe care le oferă Klarna este cea de Buy Now Pay Later (Cumpără acum, Plătește mai târziu), o metodă de plată ori în rate pe termen scurt, ori amânarea plății.

Spre deosebire de ratele obișnuite, soluția este integrată direct de către furnizori în interfața magazinelor online. Clienții comandă produsul, aleg BNPL și îl și primesc, făcând plățile ulterior direct de pe card.

În prezent, Klarna este una dintre cele mai mari companii globale de plăți, fiind folosită de 150 de milioane de consumatori din întreaga lume. În aplicație sunt înscriși peste 500.000 de retaileri, iar prin intermediul Klarna se fac peste 2 milioane de tranzacții pe zi. Soluțiile companiei sunt prezente în 22 de țări din întreaga lume, România fiind cea de-a 23-a țară în care Klarna va fi prezentă. Compania are mai mult de 5.000 de angajați.

Despre lansarea Klarna din România și despre modul în care vede piața locală de ecommerce, am povestit cu Sebastian Siemiatkowski, cofondator și CEO al companiei.

Urmăriți interviul video sau citiți cele mai importante declarații ale sale mai jos.

Începând de azi, Klarna este disponibilă în mod oficial în țara noastră, compania având în plan și deschiderea unui birou local. De altfel, așa cum ne povestește Sebastian, Klarna crede foarte mult într-o prezență locală, așa că intrarea în piețe noi se face, de obicei și prin deschiderea de birouri locale, așa cum va fi și cazul Românei la o dată ulterioară.

Echipe și birouri pentru prezență locală

”Avem 2 ”picioare” pe care stă afacerea noastră: avem un picior de imersie, faza în care lucrăm cu companii de ecommerce, cu e-taileri care folosesc soluțiile noastre, și avem și secțiunea în care lucrăm cu consumatorii finali. În prima categorie, experiența noastră din acești ani ne-a arătat că este extrem de critic să construim o prezență locală alături de partenerii noștri”, spune Sebastian Siemiatkowski.

Cofondatorul Klarna adaugă faptul că, odată ce vor stabili și deschiderea unui birou în București, acesta ar putea avea, pentru început, între 4 și 8 angajați, echipa urmând să se dezvolte pe măsură ce se dezvoltă și operațiunile pe care compania le are la nivel local.

”Este foarte important pentru noi să avem această prezență locală, așa cum avem în toate țările europene în care activăm”, afirmă Sebastian, precizând faptul că sunt deja români printre cei peste 5.000 de angajați ai companiei, țara noastră având o resursă de talent foarte mare.

”Amazon”-ul local, partener nu competitor

După cum precizam anterior, una dintre principalele soluții pe care le oferă Klarna este cea a de BNPL. Clienții finali care folosesc aplicația de plată pot plăti în 3 rate fără dobândă la magazinele partenere Klarna. Aplicația Klarna ajută utilizatorii să-și țină sub control bugetul, fie că doresc să plătească din timp sau să-și amâne plățile.

De altfel, acesta este serviciul pe care compania îl va oferi în primă fază la nivel local, deși Klarna are o ofertă diversificată de servicii și o licență bancară din Suedia, ce poate fi pașaportată în orice țară europeană, inclusiv în România.

”Din punctul meu de vedere aș lansa totul deodată aici. Dar nu putem face asta. Pe măsură ce ne vom dezvolta vom adăuga și alte servicii aici”, ne-a precizat CEO-ul Klarna.

În ceea ce privește serviciul BNPL, în România sunt active mai multe companii ce oferă această soluție de plată flexibilă către retaileri și către consumatorii finali, ca de exemplu Mokka, PayPo.

Totodată, eMAG, liderul pieței de ecommerce din țara noastră are propria soluție BNPL.

De aceea am fost curioși să aflăm cum vede Sebastian Siemiatkowski, cofondator și CEO al Klarna, competiția de pe acest segment de piață.

Din punctul său de vedere, nu este un element neobișnuit, existând exemple asemănătoare și în alte țări în care Klarna este activă.

”Sunt câteva piețe din Europa de Est care sunt dominate de câte un ”Amazon” local. De exemplu, în Polonia, piața este dominată de Allegro (platformă poloneză de ecommerce – n.red)”, afirmă Sebastian, adăugând faptul că echipa Klarna se uită la o piață nouă din perspectivă globală.

Crezul nostru este că ecommerce-ul devine tot mai global, că în timp putem ajunge să vedem branduri care vor să vândă la nivel global, branduri care vor să aibă o audiență internațională. În general, brandurile care vând direct către consumatori cresc mai rapid decât retailerii tradiționali. Lucrăm cu branduri globale, ca H&M, Zara, Sephora, retaileri care au prezență în multe piețe internaționale, România fiind una dintre ele. Noi beneficiem de abilitatea de a oferi servicii globale”, spune oficialul Klarna.

Ajutor pentru afaceri locale cu ambiții globale

Acesta adaugă faptul că în cazul Klarna, un element important este de a fi alături de companiile locale de pe piețele în care intră pentru a le ajuta să se extindă.

”Pentru noi este important să fim aici printre companii românești care au ambiția de a crește în afara granițelor și noi putem să le legăm de consumatori din Germania, din țările nord-europene, de consumatori din SUA și putem să le ajutăm să-și accelereze creșterea.

Este important pentru noi și pentru că sunt multe companii internaționale care vor să ofere o experiență mai bună pentru consumatorii din România. România ca piață țintă pentru noi a fost accelerată de companii cehe, poloneze, germane, din Grecia care au văzut potențialul de aici și au dorit ca și noi să fim prezenți aici și să oferim serviciile noastre și în România. Suntem deschiși să avem discuții cu toată lumea pentru parteneriate. Venim aici ca să învățăm despre piață, să învățăm despre consumatori, să oferim servicii de încredere”, declară Sebastian Siemiatkowski, cofondator și CEO al Klarna.

99% dintre utilizatori, ”corecți” în plata ratelor

Acesta adaugă faptul că unul dintre segmentele de retail care este cel mai deschis la soluții de plată flexibilă este cel de fashion. ”Consumatorii sunt de părere că ratele sunt pentru produse cu un grad mai mare de complexitate, ca de exemplu, electronice, computere. Dar acolo sunt soluții de plată. Aici vorbim despre rate pe o perioadă mai scurtă de timp, de exemplu, 3 luni, și vorbim despre cumpărături cu valori de circa 100 de euro-200 de euro. De aceea mai întâi moda este cea care alege acest model de plată și apoi ne extindem și spre alte categorii”, spune reprezentantul Klarna.

Din datele pe care compania le-a adunat în anii de când operează la nivel internațional, reiese faptul că 99% dintre clienții care aleg modelul BNPL plătesc la timp ratele. ”Sunt mai puțin de 1% dintre cei care au rate care nu plătesc la timp și chiar mai puțini de atât care nu mai plătesc deloc produsele pe care le-au luat”, declară Sebastian.

Datele sunt la baza multora dintre serviciile suplimentare pe care le oferă Klarna consumatorilor finali, de exemplu ofertele personalizate pe care le primesc din parte retailerilor înregistrați în Klarna.

Clienții au control asupra datelor

”Cel mai important e, atunci când vorbim despre date este că acestea aparțin clienților. La nivelul Europei avem regulamentul GDPR, care le dă dreptul consumatorilor să-și controleze datele”, spune Sebastian.

Din punctul său de vedere, ambiția echipei este ca Klarna să fie o companie de plăți, dar și o companie de management al identității. ”Noi punem la dispoziție un tool prin care consumatorii să aibă control asupra datelor lor și să decidă cu cine doresc să le împărtășească”.

Oficialul Klarna vine și cu un exemplu concret.

”Dacă te duci la cafenea și barista te întâmpină și-ți spune că ți-a făcut cafeaua preferată și apropo, ”știu că e ziua ta, La mulți ani!”, am și niște tort”. Este o experiență pe care consumatorii și-o doresc. Problema pe care am văzut-o la companii e că au trecut de la experiența de retail la o experiență privată. Avem același exemplu cu barista, dar după ce îți spune de tort îți menționează și că a citit mailurile tale private și a aflat că divorțezi și-ți face o recomandare de avocat. Aici este o încălcare a intimității, ai mers prea departe. Asta cred că este greșeala pe care au făcut-o multe companii”, afirmă el, adăugând faptul că prin serviciile pe care le oferă consumatorilor, Klarna și-a propus să le dea oamenilor ”control și transparență asupra datelor lor și abilitatea de a spune ce date sunt dispuși să împărtășească cu retaileri sau alte companii pentru a avea parte de o experiență mai plăcută”.