Acest articol face parte din seria „Viitor în 60 secunde” realizată alături de VTEX, în care povestim despre concepte esențiale pentru ecommerce în 60 de secunde video, iar apoi le detaliem în cadrul unei serii de articole.

Comerțul social reprezintă vânzarea de produse sau servicii direct într-o platformă socială precum Facebook, Instagram sau Pinterest.

Acest model de comerț schimbă rolul tradițional al social media, acela de a descoperi și află informații, încurajând utilizatorii să încheie tot procesul de achiziție fără să părăsească aplicația.

Cu Social Commerce poți vedea acea pereche de blugi în feed-ul de Instagram, apeși “shop now” și i-ai cumpărat rapid chiar acolo, în aplicație. Mai mult, poți lasă comentarii, poți vedea ce au spus și alți prieteni de-ai tăi - totul se întâmplă în aplicația socială.

Magazinele din social media elimină fricțiunea din customer journey, drumul de la descoperirea produsului până la achiziție fiind facil. Suntem pe rețele sociale, produsele sunt acolo, e simplu și uneori cumperi din impuls.

Sunt mai multe tipuri de social commerce: marketplace-uri peer-to-peer, cumpărături în grup, site-uri de recomandări, vânzări împinse de rețele sociale și user-curated shopping, pentru a numit doar câteva dintre ele.

Datele arată că la finalul anului 2021 social commerce va crește cu 34,8% la nivel mondial, la un nivel de 36 de miliarde de dolari în vânzări, adică 4,3% din total retail global.

De ce e important comerțul social?

Orice brand sau magazin online trebuie să ia în calcul toate modalitățile de vânzare. Astfel, te poți uita la un site propriu care să fie integrat cu un marketplace mai mare, dar poți conecta astăzi și platformele sociale sau facilități de live shopping.

Social media crește în mod constant, iar 9 din 10 consumatori apelează la social media pentru a lua decizia de achiziție, prin căutare de recomandări și review-uri. De asemenea, 75% din utilizatorii de internet au declarat că au cumpărat un produs după ce l-au văzut în social media. Conform BigCommerce, 30% din cumpărătorii online ar fi dispuși să achiziționeze produse prin intermediul rețelelor sociale.

Pentru multă vreme, brandurile au folosit social media ca o modalitate indirectă de a-și crește vânzările sau imaginea. Astfel, brandurile au dezvoltat conturi puternice de Facebook sau Instagram, dar nu au avut modalități directe de vânzare. „Click pe link aici” era singura metodă prin care puteai să încerci să convertești followerii tăi. Prin deschiderea comerțului social, acea bază de fani poate fi transformată într-o bază de conversie directă.

În plus, pandemia a influențat mult modul în care oamenii fac cumpărături online. Conform studiilor, 40% din consumatorii din Statele Unite și-au schimbat preferințele de brand în funcție de modul în care aceștia ofereau produsele online. Astfel, pentru că pandemia ne-a provocat să cumpărăm mai mult online, alegem mai degrabă brandul care are livrări de calitate, care e disponibil peste tot și nu neapărat un brand pe care-l iubeam, dar care nu se ridică la nivelul așteptărilor generației digitale.

De asemenea, social commerce e important pentru că trendurile de piață arată că obiceiul oamenilor se îndreaptă din ce în ce mai mult spre descoperire pe aceste rețele. Ne petrecem mult timp, așadar și deciziile de cumpărături încep să fie luate în social media. În 2021, cu 43% mai mulți oameni au descoperit produse în social media, 42% mai mulți au învățat și au citit mai mult despre anumite branduri și servicii, iar cu 36% au achiziționat produse direct din social media.

Un alt aspect important în favoarea comerțului social e faptul că până acum, așa cum spuneam, social media a fost folosită pentru a crește brandul, pentru review-uri și pentru comunicare cu publicul. Un magazin integrat în social media oferă o experiență unitară pentru clienți, care nu trebuie să se plimbe între review-uri, prezentări de produs și pagina de achiziție. Prin creșterea engagement-ului în social media îmbunătățești și funnelul de vânzări.

Statista estimează că vânzările prin social commerce vor depăși în următorii trei ani 735 de miliarde de dolari, la nivel global.

Platforme pe care poți face Social Commerce

În momentul de față majoritatea platformelor sociale oferă oportunități pentru antreprenori ca aceștia să-și vândă bunurile într-un mod integrat și corespunzător, să poată urmări date statistice și să ia decizii.

Conform unui raport SproutSocial, executivii din ecommerce sunt de acord cu faptul că social media va crește în influență și o porțiune importantă din bugetele de marketing se vor duce și mai mult acolo. 8 din 10 reprezentanți ai companiilor din ecommerce au răspuns, în cadrul acestui studiu, că se așteaptă să vândă produsele sau serviciile prin social media în următorii 3 ani.

În momentul de față, indiferent de dimensiunea business-ului, există un consens privind evoluția comerțului social, dar în momentul de față doar companiile medii și cele mari acordă o atenție crescută acestor zone, doar 57% din afacerile mici spun că vând în social media.

Aportul social media va crește, pe măsură ce oamenii se îndreaptă și mai mult spre dispozitivele mobile. Dacă acum procentul de cumpărături mobile e de 50% la nivel global, există și o provocare. Rata de abandon a coșului e mult mai mare pe mobil față de desktop. Care sunt atunci cele mai bune platforme sociale pentru a vinde?

Facebook reprezintă cea mai mare rețea socială din lume și a dezvoltat unelte pentru ca antreprenorii să-și poată dezvolta și integra magazine online în cadrul platformei. Facebook Shops poate fi setat foarte ușor și este gratuit. De asemenea, dacă folosești o soluție de ecommerce pentru site-ul tău, poți sincroniza stocurile din site cu cele din Facebook Shops pentru a avea o experiență ușoară. Cumpărăturile se pot realiza pe site-ul tău sau direct pe Facebook, iar comunicarea cu cei care vor să achiziționeze produse sau servicii se face prin Facebook Messenger, ceea ce oferă o relație apropiată cu aceștia.

Instagram e o platformă în creștere și a fost dezvoltată din ce în ce mai mult în direcția de shopping vizual. Instagram Shopping e conectat la Facebook Shops, prin conectarea conturilor de business. Odată ce ai făcut acest pas, poți să urci catalogul de produse sau să creezi unul nou, special pentru Instagram, în funcție de audiență. Pe Instagram poți avea postări vizuale care să conțină link-uri directe spre produsele prezentate și poți să creezi o experiență mai naturală și mai autentică pentru clienți.

Pinterest este una dintre acele platforme sociale care poate părea ușor de ignorat la început, dar este o unealtă puternică pentru comerțul online. 89% din utilizatorii Pinterest folosesc rețeaua pentru a căuta produse și inspirație. De cele mai multe, pe Pinterest se face documentarea pentru pasionații de fashion, pentru evenimente sau pentru ținute speciale. Platforma are o funcție numită Product Pins prin care postările pot fi conectate la un landing page pentru finalizarea unei comenzi pentru un produs văzut pe site.

Nu sunt singurele platforme care-ți permit acest lucru. TikTok, platformă video cu creștere enormă printre tineri, a integrat la finalul lunii august 2021 posibilitatea de a achiziționa direct produse prezentate de utilizatori în cadrul video-urilor. Comercianții trebuie să-și deschidă un cont de TikTok for Business și să adauge un Shopping Tab în contul lor. Ulterior, brandul trebuie să creeze conținut care să se adapteze rețelei și să aibă rezultate bune pentru a ajunge la utilizatori. Cea mai bună metodă pe TikTok este ca brandurile să urmărească trendurile zilei și să creeze conținut în funcție de tag-urile populare.

Pe viitor, majoritatea platformelor sociale vor dezvolta astfel de unelte. YouTube testează de la începutul anului un buton de cumpărare direct în video-uri, iar Twitter a anunțat că a adăugat un modul de shopping unde brandurile pot să-și prezinte produsele cât mai bine audienței.

Best practices în comerțul social

Fără conținut de calitate și engagement, nu poți crește o platformă de social commerce. Astfel, echipele de marketing ale unei companii trebuie să se uite pe specificul fiecărei platforme și să creeze conținut interactiv, pentru că oamenii se vor uita spre autenticitate înainte de a achiziționa.

Din acest motiv, trebuie urmate o serie de tactici pentru a crește interacțiunea în social media, dar ele trebuie testate pentru că unele pot funcționa pentru un brand, iar altele nu.

Conținutul generat de utilizatori este o modalitate excelentă de a crește încrederea și engagement-ul. 93% dintre marketeri, conform unui sondaj TINT, au declarat că oamenii au mai multă încredere în conținutul creat de alți utilizatori decât de cel creat de branduri. Din acest motiv, User Generated Content (UGC) e important. Creează campanii prin care utilizatorii să dea tag brandului tău, să folosească un hashtag pe care-l propui, să participe la o campanie fără să pară că este una de vânzări. De altfel, probabil unul dintre cele mai bune sloganuri de User Generated Content a fost creat de către Apple prin acel „Shot on iPhone”, care a devenit de-a lungul timpului un motiv pentru mândrie pentru utilizatorii telefonului și de diferențiere.

Bazează-te pe review-uri. Inclusiv pe cele negative. Review-urile în ecommerce sunt unul dintre cele mai importante canale de vânzare, pentru că oamenii ajung să citească despre un produs pe care îl cumpără. Din acest motiv, încurajează clienții să ofere review-uri pe platformele de unde au achiziționat, dar și pe platformele sociale, acolo unde se poate. În plus, nu dezvolta o pasiune doar pentru review-urile pozitive, ci analizează review-urile negative, răspunde corespunzător la ele și nu certa clienții în mod public dacă nu ești de acord cu ei. Review-urile negative pot fi o modalitate prin care să descoperi probleme recurente cu produsele, dar pot fi folosite și pentru a deschide conversații despre anumite produse.

Influencer Marketing funcționează pentru engagement, deși lucrurile se schimbă. Conform unui sondaj realizat în 2021 cu 5.000 de agenții de marketing și branduri, rata de engagement crește la micro-influenceri, adică cei cu mai puțin de 15.000 de followeri. Campaniile cu influenceri trebuie să fie autentice, iar aceștia trebuie aleși cu atenție. În plus, pe măsură ce se dezvoltă comerțul social, influencerii pot folosi shoppable tags pentru ca utilizatorii să achiziționeze direct de pe Instagram, de exemplu. Aceasta este o metodă și prin care brandurile pot monitoriza conversiile, dacă acestea au fost scopul inițial al campaniei.

Trenduri de viitor

Chiar dacă suntem la începutul comerțului social, există câteva trenduri care se întrevăd în dezvoltare în următorii ani. Pe lângă dezvoltarea magazinelor online direct în cadrul platformelor sociale, conectate la stocurile comerciantului, se vor mai adăuga numeroase caracteristici.

Despre chatboți vorbim deja de o bună perioadă de timp. Unele companii le folosesc pe site, încă mai sunt încercări și în social media, dar pe măsură ce inteligența artificială și machine learning se dezvoltă, chatboții conversaționali vor deveni un adaos pentru comerțul social. Pentru personalizarea sau descoperirea unor produse, se pot îmbina magazinele din platformele social media cu chatboții conversaționali prin care clienții să ajungă mai rapid la un produs.

De asemenea, pentru că am discutat anterior în seria „Viitor in 60 Seconds” despre live shopping, acesta va veni ca un strat suplimentar din social commerce. Livestream-ul va putea fi integrat mai ușor în diverse platforme unde clienții să aibă acces la produse.

În plus, comerțul conversațional se leagă direct de social commerce. Conform VTEX, conversational commerce se referă la orice interacțiune real-time dintre un brand și consumatori prin aplicațiile de mesagerie. Comerțul conversațional e direct legat de comerțul social pentru că poate oferi update-uri în timp real către clienții care au comandat, se poate evita saltul către mail pentru update-uri sau către site-ul comerciantului. 66% din consumatori, spune VTEX, sunt mai încrezători să cumpere de la o companie dacă aceasta este activă pe aplicațiile de mesagerie. În plus, 83% din consumatori ar fi mai atrași de o companie dacă aceasta răspunde instantaneu la mesaje. Datele firmei de analiză Juniper Research arată că-n următorii 4 ani comerțul conversațional va crește cu 59%.

Ești interesat de conceptul de Social Commerce? Ia legătura cu un specialist al echipei VTEX din România.