Anul trecut, în cadrul programului de la Londra a participat echipa Planable, startup-ul fiind primul din România care a fost inclus în ediția londoneză a acestuia. ”Ne-a oferit claritate, ne-a deschis multe uși și ne-a învățat cum să construim o companie din nimic”, spune acum, după experiența Techstars London, Xenia Muntean, cofondator Planable. Pe lângă Planable, și românii de la The Pole Society au intrat în acest an în cadrul programului pe care Techstars îl derulează în Dubai.

După ce, pe parcursul unei zile, Eamonn Carey – managing director Techstars London – a stat de vorbă cu aproximativ 30 de fondatori români de startup-uri, și a ales vreo 8 proiecte pentru următoarea fază a intrării în program, acesta a avut o întâlnire cu antreprenorii români interesați de modul în care ar trebui cultivată o relație cu un investitor de capital de risc și de modul în care ar trebui abordați aceștia, demontând, în același timp, câteva mituri legate de această relație între antreprenor și investitor.

A fost pentru a doua oară când am auzit faptul că nu toate startup-urile ar trebui să aibă ca scop atragerea de finanțare din partea fondurilor de investiții cu capital de risc (venture capital). Același lucru mi-l spusese toamna trecută și Marvin Liao, partener în cadrul 500 Startups. De ce consideră și un manager al unuia dintre cele mai mari programe de accelerare din lume că ”vânarea” unui fond de investiții ar trebui să fie un proces prin care să treacă doar anumite companii?

”Trebuie să te gândești foarte bine ce va însemna pentru startup-ul tău intrarea unui VC. Vei pierde din independență, va trebui să dai din acțiuni și vei fi constant sub presiunea de a livra venture return. În plus, odată ce te apuci să faci fundraising îți vei petrece cam 90% din timp făcând acest lucru. Trebuie să știi asta de la început și să te împaci cu ideea că îți va fi greu să te mai ocupi de business”, spune Eamonn Carey, precizând faptul că bani de la un VC ar trebui să încerce să ia doar startup-uri care fac produse scalabile și cu un anumit grad de noutate, cele care dezvoltă aplicații simple pretându-se prea puțin pentru o astfel de inițiativă.

Potrivit acestuia, un startup ajunge să ridice o investiție, în medie, în 6 luni de la momentul în care încep primele discuții și până la virarea banilor în cont. ”Durează foarte mult până iei banii. Știm cu toții miturile din Silicon Valley cum că Instagram a bătut palma cu investitorii la un grătar. În realitate lucrurile se mișcă greu și e nevoie de un checklist consistent pentru a atrage atenția unui investitor”, a mai spus Carey.

Pot să ridic bani în orice moment

Este un alt mit care circulă prin lumea antreprenorilor. Sau poate nu neapărat un mit cât o dorință ascunsă extrem de puternică.

”Sunt momente în care VC-urile sau investitorii de tip angel nici măcar nu-ți răspund la telefon sau la mail, nu vei putea da de ei. Așa că nu te baza că vei avea rapid banii în cont”, afirmă Eamonn Carey, arătându-ne un calendar anual al datelor în care investitorii ar mai fi disponibili pentru întâlniri.

Toți investitorii sunt la fel

Nimic mai greșit. ”Poate nu înțeleg domeniul, poate pur și simplu nu-i interesează binele companiei tale”, precizează Carey. Sfatul său este ca fondatorii de startup să stea de vorbă cu alți antreprenori care au trecut prin mâna investitorului sau a fondului. ”Află cine mai e în portofoliu și încearcă să afli de la ei cum sunt investitorii și cum lucrează cu ei”.

VC-urile din Silicon Valley investesc acolo

Din păcate, cam asta este realitatea. Se pare că mai puțin de 18% din banii din Statele Unite ajung la o distanță mai mare de 50 de mile (cam 80 de kilometri). ”Numele mari, precum Andreessen Horowitz, pe care orice fondator și le-ar dori în companie ca investitor, vor ca startup-urile să vină în Silicon Valley, sau măcar în San Francisco. Să nu credeți că doar acolo e așa. Și în Europa VC-urile se concentrează pe talentul pe care îl au în hub-urile în care sunt și ele: Londra, Berlin, Paris”, a mai spus Eamonn Carey.

Să știi clar de câți bani ai nevoie

Carey spune că un fondator de startup care vine în fața unui fond de investiții sau a unui investitor angel fără a ști o sumă cât de cât exactă de care are nevoie pentru a-și susține afacerea precum și ceea ce va face cu acei bani pare amator și nu va primi ajutorul acestora.

”Ar fi indicat să știi de câți bani ai nevoie pentru a dezvolta afacerea vreme de 18 luni. Este standardul industriei”, afirmă directorul programului Techstars London. De asemenea, alte detalii pe care ar fi indicat să le știe un fondator de startup ”dacă vrea un cec” țin și de costurile cu angajații, infrastructura și alte cheltuieli asociate afacerii.

Nu trimite mesaje în masă. Personalizează

Știm foarte bine că atunci când suntem în căutarea unui investitor, la fel ca și în cazul partenerilor și clienților, avem tendința de a trimite cât mai multe mailuri în care să ne prezentăm afacerea și oferta.

Nu mă înțelegeți greșit, nu e nimic rău în acest lucru. Chiar și Carey spune că un fondator de startup ajunge să contacteze vreo 300 de investitori până găsește 2-3 dispuși să afle mai multe detalii. ”Vei săruta foarte mulți broscoi până vei ajunge să-ți găsești prințul. Asta în cazul în care nu ești o companie fabuloasă și îi vei da direct pe spate”, adaugă el.

Sfatul lui, venit și din experiența personală, este de a nu trimite mesaje spam, chiar dacă ți se pare că timpul este prea scurt. ”Personalizează mesajul. Măcar scrie-i numele la începutul mesajului, sau menționează un lucru pe care ști că l-a făcut. Să nu crezi că lumea va da năvală să stea de vorbă cu tine dacă ai trimis mesaje în masă. Chiar din contră. Eu, de exemplu, șterg direct acest gen de mesaje pe care le primesc”, declară Eamonn Carey.

Eamonn Carey, managing director Techstars London, a mai făcut câteva precizări privind modul în care alege un VC să investească și equity-ul pe care îl va cere în schimb. Astfel, cel mai important criteriu după care un investitor alege să dea bani unei afaceri aflate la început de drum este cel al echipei. ”Echipă, echipă, echipă, piață, progres și idee. Cam așa arată checklist-ul investitorului”, afirmă Carey.

Totodată, în timp ce, la fiecare rundă nouă de investiții un fond de venture capital din SUA va dori între 10 și 20% dintre acțiunile companiei, în Europa procentul variază între 15 și 30%, după cum spune reprezentantul Techstars London.

Având în vedere experiența sa, și faptul că, prin programele derulate de Techstars au trecut peste 1.200 de startup-uri în ultimul deceniu, Carey îi sfătuiește pe antreprenori să nu țină cu dinții de ideile lor și să fie pregătiți să și le schimbe pe parcurs. ”În cadrul programului nostru circa 20-30% din echipe au ajuns să-și schimbe ideea pe parcurs”, afirmă el.

Înscrierile pentru cohorta din acest an Techstars London mai sunt deschise până pe data de 8 aprilie. Programul va demara pe 16 iulie 2018 și se va finaliza, cu un Demo Day, pe 11 octombrie.