La această întrebare speră să găsească răspunsul Mihai Rotaru, antreprenor din domeniul mobilității. Numele lui Rotaru era strâns legat de aplicația Clever Taxi, vândută în urmă cu câțiva ani către Daimler și mytaxi, dar acum și-a turat motoarele către alt business: este fondatorul aplicației UrbanAir.

Am stat de vorbă cu Mihai Rotaru pentru a vedea viziunea lui pentru orașele viitorului, pentru viitorul mobilității și, nu în ultimul rând, pentru o viață mai bună pentru toți locuitorii marilor orașe.

Platforma UrbanAir aduce la un loc toate soluțiile de tip ”shared transport” - fie că vorbim despre mașini, scutere, biciclete sau trotinete. În loc să ai în telefon 3-5-10 aplicații diferite, ai una singură în care poți vedea orice mijloc de transport alternativ din apropierea ta, ca tu să ajungi rapid, economic și eficient la destinație.

”UrbanAir este produsul nostru principal. Este un agregator de soluții de mobilitate tip shared, un punct unic de intrare către toți furnizorii din oraș - altfel o piață foarte fragmentată. Poți practic folosi toate flotele shared - trotinete, biciclete, scutere și mașini - dintr-un singur punct, poți face toate cursele dintr-o singură aplicație. În București există 10 astfel de furnizori, în alte orașe și peste 25. Și funcționează la nivel global (cu focus pe Europa)”, povestește Mihai Rotaru.

UrbanAir nu e doar despre ușurința de utilizare. Rotaru consideră că e și o unealtă bună de promovare a acestor mijloace de transport. La urma urmei, din cele 10 servicii menționate de el, câte dintre ele ai putea să le numești la o primă încercare? Deci UrbanAir te poate ajuta să afli și de servicii de care poate nu ai auzit până acum și să le încerci, în speranța că le vei găsi pe cele mai potrivite pentru tine.

”Vrem să arătăm utilizatorilor cât de multe opțiuni există și să facem folosirea acestora cât mai ușoară, să creăm o alternativă viabilă din suma lor. Și să contribuim astfel la o schimbare de obicei de mobilitate spre opțiuni sustenabile. Toate dezvoltările de viitor pe care le facem se duc în aceeași direcție - optimizarea mobilității urbane”, a mai zis fondatorul UrbanAir.

În timpul pandemiei, Rotaru s-a orientat rapid și către alte zone. Cum nimeni nu avea voie să meargă nicăieri, dar toată lumea avea nevoie de ceva, el a gândit Neo.Delivery. Acea soluție a fost doar temporară, dar asta nu înseamnă că munca depusă pentru a dezvolta se va pierde. ”Am învățat multe lucruri de acolo și va sta la baza unor funcționalități viitoare în UrbanAir”, explică fondatorul.

Legat de pandemie, am vrut să aflăm cum a fost anul trecut pentru Mihai Rotaru și pentru UrbanAir.

”2020 a fost un an cel puțin...interesant. Pe de-o parte nu este ușor pentru o echipă la început de drum să lucreze remote, mai ales când creează ceva de la 0. De asemenea, mobilitatea a fost profund afectată, dar cel mai rău era faptul că nu există claritate asupra a ceea ce urmează”, își amintește el.

”Pe de altă parte, fiind la început, puteam pivota ușor și să ne adaptăm la schimbările aduse de noul mod de lucru și viață. Așa că forma actuală UrbanAir este transpunerea acestei situații. Credem că modul de deplasare s-a schimbat destul de mult - distanțele, orele și comportamentul în general. Orașele în sine s-au transformat - mai ales în vest - făcând mai mult loc micromobilității. S-a accelerat adoptarea conceptului de oraș de proximitate - «15-minute-Paris». Așadar credem că mobilitatea urbană s-a schimbat destul de mult cât să redefinească orașele în sine, iar UrbanAir sperăm să aducă o contribuție în viitor pentru experiența locuitorilor orașelor lumii”, explică el.

De altfel, UrbanAir se extinde și caută să rezolve și mai multe aspecte din viața orașelor. Pentru acest lucru angajările sunt deschise. "Suntem foarte pasionați de mobilitate și mai ales de cum tehnologia poate rezolva probleme din "offline". Ne căutăm colegi care să lucreze la aceste soluții împreună cu noi - indiferent de specializare, programator, designer, om de marketing sau vânzări - căutăm și alți oameni la fel de pasionați ca noi să ne vină alături!", spune Mihai Rotaru.

”Este timpul să recuperăm orașul și să-l redăm oamenilor, nu mașinilor”

Mihai Rotaru crede că pentru o mai bună dezvoltare a orașelor pe viitor, pentru a crește sustenabilitatea și condițiile de trai, ”trebuie să ne concentrăm pe comunități și oameni, pe nevoile lor”.

”Orașele nu sunt doar locuri unde căutăm să îngrămădim oameni, ci spații unde trebuie să putem trăi relaxat, să ne dezvoltăm, să creăm relații sociale. Trebuie să ne asigurăm că orice dezvoltare nu afectează aceste elemente de bază necesare în spațiile rezidențiale. Un subiect esențial este, desigur, mobilitatea - fără de care nu am putea avea aceste aglomerări urbane funcționale. Însă această mobilitate trebuie gândită sustenabil, în jurul nevoilor oamenilor. De aceea cred că este timpul să recuperăm orașul și să-l redăm oamenilor, nu mașinilor. Putem avea o mobilitate smart, sustenabilă, multimodală, care să lase loc și pentru viață. Ne dorim orașe pentru oameni, nu pentru mașini”, explică antreprenorul.

Mihai Rotaru este de părere că tehnologia poate transforma rapid orașele și poate rezolva din problemele deja existente.

”Mobilitatea, serviciile publice și administrarea resurselor comune sunt primele și cele mai ușor de transformat digital. Trebuie desigur sprijin și cooperare din partea administrațiilor, dar cetățenii sunt cei care trebuie să fie forță de schimbare, să își ceară aceste drepturi. Tehnologia este bună dacă rezolvă probleme reale și dacă este adoptată. Uneori vine de la sine, alteori trebuie să conștientizăm nevoia întâi și să o cerem”, punctează Rotaru.

De altfel, spune Rotaru, mobilitatea e o problemă de agloritmică și date. Dacă rezolvi aceste provocări, poți să aduci mobilitate mai bună.

„UrbanAir este o parte din soluție și este canalul prin care încercam să ajutăm utilizatorii, este un ecosistem viu de mobilitate. Dar în spatele aplicației stau multe soluții, algoritmi și funcționalități, unele atât de cutting-edge încât sunt încă în faza de cercetare. Avem un astfel de proiect în lucru chiar cu Orange România, parte din consorțiul internațional 5GASP, prin care încercam să optimizăm resursele de transport public în timp real la nivel de oraș, folosind tehnologia 5G. Speram să lansăm o astfel de soluție în premieră chiar în România într-un viitor apropiat”, spune Rotaru.

”În București, mobilitatea este piedica principală de dezvoltare a economiei și orașelor”

Dar știm cu toții că orașele aglomerate au tendința de a deveni și mai aglomerate în timp. Cum putem vorbi despre orașe sustenabile în contextul în care populația devine din ce în ce mai concentrată în unele zone?

”Orașele pot crește și sustenabil. Și pot crește pe orizontală, nu neapărat pe verticală. Tehnologia ne poate permite să reducem nevoile de deplasare pe distanțe mari și să optimizăm modul în care împărțim resursele, cât și să planificăm o dezvoltare durabilă bazată pe date”, susține el.

Am vrut să aflăm de la Mihai și care ar trebui să fie prioritățile administrațiilor publice în momentul de față, pentru un trai mai bun pe viitor.

”Cel puțin în București, mobilitatea este piedica principală de dezvoltare a economiei și orașelor, dar și un factor dăunător calității vieții. Pentru mine realizarea unor alternative de infrastructură de mobilitate și crearea de spații verzi comune publice ar fi principalele priorități”, opinează fondatorul.

Mai mult, el este de părere că și birocrația este cea care stă în fața progresului, dar mai crede și că cetățenii sunt cei care ar trebui să conștientizeze problemele actuale și să ceară răspicat rezolvarea lor.

”Cred că autoritățile publice au multe probleme de rezolvat, iar birocrația adesea le împiedică să facă schimbări majore. Totuși, dacă cetățenii ar conștientiza nevoile reale, schimbarea s-ar produce accelerat. Cred că avem nevoie în primul rând de o campanie de conștientizare a problemelor, să ne uităm la soluții de succes din vest și să facem pași curajoși”, spone Mihai Rotaru.

L-am rugat pe Mihai să facă și un exercițiu de imaginație și să descrie orașul în care i-ar plăcea să crească copiii lui. Răspunsul? Simplu, dar complicat de înfăptuit, spune el: ”Un oraș verde, plin de oameni, liber de stres. Sună simplu, dar trebuie multă muncă să ajungem acolo”.

Soluție completă de mobilitate urbană

La fel ca și mobilitatea urbană, platforma UrbanAir este și ea în continuă mișcare. Planul lui Rotaru pentru acest produs este că el să devină ”o soluție completă, integrată, de mobilitate urbană” și să demonstreze tuturor că există moduri mai eficiente de a ne deplasa.

”Misiunea noastră este de accelera transformarea sustenabilă a mobilității urbane. În clipa de față încercăm să oferim o soluție cât mai ușor de folosit pentru a încuraja oamenii să folosească vehicule shared deja existente în piață. Puse cap la cap acestea pot deja să ne înlocuiască nevoia de mașină personală în multe situații. În final vrem să putem oferi o soluție completă integrată de mobilitate urbană, să putem folosi oricând avem nevoie combinația ideală de soluții pentru a ne deplasa. Poate fi simultan și mai simplu, și mai ieftin și mai rapid - lucru care ne arată cât de ineficient ne deplasăm astăzi de fapt”.

Iar pentru a ajunge în acel punct, fondatorul recunoaște că ar avea nevoie de ”ajutor” din partea orașelor în sine. Vorbim despre infrastructură, transport public pus la punct, chiar și legi care să recompenseze mobilitatea sustenabilă și să penalizeze poluarea.

”Avem, în primul rând, nevoie de infrastructură de mobilitate alternativă - piste de biciclete. Vedem transformările acestea peste tot în vest unde avem aplicația activă, și se întâmplă abia de câțiva ani. Urmează și la noi, inevitabil. Desigur, bicicletele și trotinetele nu sunt și nu pot fi soluția la orice. Ne mai trebuie transport public optimizat prin tehnologie, civilizat. Ne trebuie mecanisme legale de încurajare a mobilității sustenabile și descurajare a soluțiilor poluante sau ineficiente. Trebuie să punem un preț real pe costurile pe care le plătim astăzi cu timpul și sănătatea noastră”, conchide Mihai Rotaru, fondator și CEO UrbanAir.