Am avut agende pe care am scris cu drag și pe care le păstrez, încă, prin sertare, agende pe care am scris doar câteva pagini și care au fost părăsite . Am avut agende pe care nu m-am îndurat să le încep, pe care vreau să le țin imaculate tocmai pentru că nu aș vrea ca paginile lor să se termine vreodată și să se umple de cuvinte. Probabil că le răpesc chiar împlinirea menirii lor.

Acum ceva timp am descoperit că nu sunt singura persoană care are această pasiune pentru agende. Sandra Hallal, cofondatoarea Zuriell, a început acest business fix din aceeași frustrare. ”Scriam câteva pagini pe o agendă și o părăseam sau nu voiam să scriu pentru că îmi plăcea prea mult”, mi-a spus Sandra.

Zuriell - un cadou transformat în startup

Frustrarea s-a combinat cu dorința de a face un cadou inedit surorii sale. Era prin toamna lui 2015. ”Mă tot gândeam ce să-i iau, mă gândeam că i-aș face ceva în care să depun mai mult efort, nu doar să-i cumpăr ceva”, povestește Sandra. Așa că a făcut o agendă elegantă chiar prin minimalismul ei: are coperți din piele, poate fi personalizată, și mai ales, poate fi refolosită - adică, odată ce termini o rezervă de pagini (sunt 75 de pagini), o poți înlocui cu alta (rezervele Zuriell au șuruburi și cotor și pot fi arhivate foarte ușor).

De la acest cadou, care a stârnit un val de entuziasm în rândul tuturor, Sandra a decis să mai facă o serie de prototipuri cu care a mers la un mic festival. ”Am început să iau feedback de la oameni, să aflu ce și-ar dori de la ea. Le-am vândut foarte ieftin doar de dragul de a lua feedback. Atunci mi-am luat notițe, iar din vara lui 2016 am început să dezvolt produsul”, spune Sandra și adaugă: ”Aveam ideea, dar să ai o idee foarte bună și un produs foarte fain nu înseamnă nimic dacă nu știi cum să-l duci mai departe, să-l promovezi”.

Finanțare prin crowdfunding

Așa că, la mijlocul lui 2016 a intrat în programul de accelerare Hubcelerator, organizat de Impact Hub, și a derulat o campanie de crowdfunding. ”În accelerator mi-au dat toate uneltele pentru a învăța cum să construim un business: cum să facem marketing, cum să treaba cu finanțele, cu tot ce ține de domeniul legal, cum să facem storytelling pentru produsul nostru. Pe mine m-a ajutat foarte mult”, afirmă Sandra Hallal.

În timpul campaniei de pe Startarium, Sandra a reușit să strângă vreo 5.200 de euro. Cam jumătate din suma pe care și-o propusese, însă campania de crowdfunding i-a adus mai multă notorietate, iar Zuriell a început să crească organic. De principiu, prin word of mouth.

”Încă de când am avut ideea proiectului nu am fost concentrați pe limitările financiare. Am avut un start foarte bun al unei campanii de crowdfunding pe Startarium și de atunci facem eforturi ca să implementăm procese și căutăm permanent soluții noi de promovare și de vânzare în care investim. Suntem într-o etapă în care ne dezvoltăm. Principalul nostru obiectiv este să reinvestim, și uite așa învățăm să facem sacrificii în favoarea beneficiilor pe termen lung”, mai spune Sandra (din estimarea ea, investiția inițială în Zuriell s-a ridicat undeva la 6.000 de euro).

Agendele Zuriell - de unde le poți cumpăra

Agendele refolosibile și personalizabile Zuriell au trecut granițele țării și au ajuns în Islanda, Belgia, Germania, SUA. Iar cererile au curs și de la clienți din Austria sau Argentina. ”Prietenii noștri ne găsesc pur și simplu, iar de cele mai multe ori ajung la noi prin modalități total neobișnuite și neprogramate”, povește Sandra.

În afara vânzărilor de pe propriul site sau de Urban Bag, în București agendele Zuriell mai pot fi găsite în câteva spații care promovează produsele micilor antreprenori: Mesteshukar ButiQ, My Romanian Store și DeDor.

În 2017, Sandra estima că a vândut undeva la 1.000 de agende Zuriell și se declara încântată de perspectivele afacerii sale. ”Zuriell este un produs personalizat care necesită un proces și o grijă aparte, așa că producem doar la comandă. Din această perspectivă producția lunară variază”, declară ea.

Zuriell, un business social

Un alt element prin care și-a propus ca afacerea ei să se diferențieze este faptul că Zuriell este, în esență, și un business social. Agendele sunt asamblate de persoane care profin din medii defavorizate. ”Lucrăm mână în mână cu persoane defavorizate și suntem foarte privilegiați să împărțim munca și beneficiile cu ei. Avem un parteneriat cu asociația eLiberare, o mișcare socială care luptă împotriva traficului de persoane și a exploatării sexuale în România”, explică Sandra.

Dezvoltarea portofoliului va aduce noi produse mai ales pe segmentul de organizare: Zuriell Planner, Zuriell Calendar, Zuriell Bullet Journal. ”Am invitat câțiva prieteni ilustratori și graficieni ca să facem niște ediții speciale”, completează Sandra, sigură de potențialul de creștere al afacerii sale. ”Estimările făcute mi-au fost depășite aproape de fiecare dată”.

Primii pași în antreprenoriat

În momentul în care a lansat Zuriell, Sandra – absolventă de arhitectură – a decis să lase departe orice alt posibil job și să se concentreze doar pe antreprenoriat și pe dezvoltarea acestui proiect. ”Am lucrat în mai multe domenii, am făcut amenajări interioare, design, fotografie. Arhitectura a clădit în mine o bază foarte puternică, de arte vizuale, de compoziție. Mi-a plăcut foarte mult, însă sunt genul de om care vrea să fie cel mai bun într-un domeniu. Iar la arhitectură știam că voi fi bună, dar nu cea mai bună”, povestește Sandra Hallal.

De aceea nici nu și-a dorit să ajungă să se plafoneze la un loc de muncă care nu ar fi făcut-o fericită. ”Dacă nu am o pasiune nu pot da totul”, spune ea, recunoscând că, fără susținerea părinților nu ar fi reușit să pună pe picioare afacerea Zuriell.

De altfel, Zuriell nu este chiar primul ei proiect antreprenorial. Când a început prototiparea agendelor avea un startup pe zona de foto & video – crea albume din furnir pentru fotografi și videografi, un packaging inedit care nu se mai găsea la noi. Și dacă adăugăm și experiența din copilărie, Sandra este un antreprenor experimentat.

”La 4 ani am venit cu familia în România, însă mergeam în Siria de 1-2 ori pe an, la bunici. Prima mea afacere a fost la 12 ani. La bunici aveam un garaj și acolo, împreună cu verișoarele mele am deschis o tarabă: cumpăram de la magazin snacksuri, dulciuri, sucuri și le vindeam la preț dublu. Verisorii mei le spuneau copiilor că produsele sunt din România și Germania”, spune ea amuzată. Cu banii câștigați în acea vară și-au luat artificii pentru 15 august (Sfânta Maria Mare), își amintește Sandra.

Au trecut destul de mulți ani de la acele jocuri nevinovate ale copilăriei. Acum, Sandra construiește un business cu impact social și care ne ajută să ne punem pe hârtie cele mai de preț gânduri și planuri și să le păstrăm legate în piele.