De asemenea, studiul a analizat profilul și opțiunile magazinelor online pentru soluțiile de curierat pe care le oferă clienților.
Aproximativ jumătate dintre consumatori (45%) achiziționează online produse și servicii o dată pe lună, în timp ce 55% dintre aceștia cumpără cu o frecvență mai mare, chiar și de 10 ori pe lună.
În topul produselor achiziționate de la magazinele online locale și internaționale se află cele din categoria fashion (îmbrăcăminte și încălțăminte), reprezentând 29% dintre opțiunile consumatorilor și IT&C, electronice și electrocasnice (25%).
Acestea sunt urmate de produsele de beauty și îngrijire personală (14%), articolele pentru casă și grădină (12%), în timp ce cărțile reprezintă 2% din totalul comenzilor electronice.
De asemenea, studiul Cargus arată că 62% dintre respondenți preferă plata cu cardul, iar mai mult de 90% returnează un procent foarte mic din produsele achiziționate (sub 3%).
Livrarea click & collect câștigă teren
În privința opțiunilor de livrare, studiul arată că 1 din 3 cumpărători preferă ca produsele să fie livrate într-un punct click & collect (magazine partenere de tip SHIP & GO și puncte de tip locker).
Printre cele mai importante avantaje identificate de consumatori se regăsesc: costurile mai mici de livrare (la magazine partenere de tip SHIP & GO) – 74,1%, proximitatea față de locuință sau locul de muncă (72,9%) și timpul mai scurt de livrare pentru produsele achiziționate (70,4%).
Chiar dacă metoda de livrare la adresă rămâne cea mai utilizată, soluțiile de tip click & collect câștigă rapid teren pentru că le oferă cumpărătorilor posibilitatea de a-și ridica simplu și rapid coletul de la un punct ales chiar de ei și să economisească timp.
Cargus gestionează în prezent o rețea de peste 900 de puncte SHIP & GO (proprii și partenere), urmând ca în această toamnă să lanseze propria rețea de lockere.
Beneficiile livrării prin locker
Cu privire la opțiunea de livrare prin locker, cele mai apreciate beneficii de către cumpărătorii online sunt amplasarea în proximitatea locuinței sau a locului de muncă (75,4%), accesul digital - posibilitatea de a intra în posesia coletului folosind doar telefonul mobil (75,2%) sau impactul redus asupra mediului (65,3%).
Un diferențiator puternic care determină cumpărătorii să aleagă livrarea prin locker este libertatea de a-și alege locul din care să își ridice produsele achiziționate și intervalul orar, fără să depindă de programul sau încărcarea curierilor.
Cum livrează magazinele online?
Magazinele online cuprinse în această analiză realizată de Cargus se aliniază și ele preferințelor cumpărătorilor. Costurile mai mici de livrare reprezintă principalul beneficiu și motiv pentru care platformele de e-commerce oferă clienților livrarea de tip click & collect.
Alte beneficii importante pentru magazinele online sunt: proximitatea, rețeaua extinsă de locații, posibilitatea de a livra un volum mai mare de colete într-un timp mai scurt și inovațiile digitale, care facilitează accesul clienților la produsele achiziționate.
De asemenea, 30% dintre magazinele online care au făcut parte din studiul Cargus oferă cumpărătorilor posibilitatea de a-și ridica coletul de la un magazin partener sau dintr-o rețea de lockere.
În privința volumului produselor vândute, aproximativ 41% dintre magazinele online parte din studiul Cargus livrează către clienți peste 200 de colete lunar, situându-se în categoria afacerilor de mărime medie. În același timp, mai bine de o treime dintre comercianții analizați livrează între 50 și 200 de colete.
Plata coletelor înainte de livrare câștigă tot mai mult teren și în rândul magazinelor online – în proporție de 59%, comercianții oferă cumpărătorilor posibilitatea de a plăti online și prin OP. Mai mult, 70% dintre platformele de ecommerce din studiu menționează că au o rată de retur mai mică de 3% din totalul produselor vândute într-o lună.
În ceea ce privește județele în care magazinele online își desfășoară activitatea, primul loc îl ocupă București – Ilfov (cu o treime din total), urmat de Cluj, Hunedoara, Brașov, Dolj și Constanța.
La studiul Cargus au participat magazine online care comercializează o plajă diversă de produse, de la fashion, IT&C, produse de beauty și îngrijire, articole pentru casă și grădină, și până la hrană pentru animale și cărți.