Denumit „Next stop, next-gen”, studiul Accenture a analizat 1.148 de companii din 15 țări și 10 industrii. Acesta definește maturitatea lanțului de aprovizionare ca fiind nivelul în care companiile utilizează AI generativă, învățarea automată avansată și alte tehnologii în evoluție pentru luarea deciziilor autonome, simulări avansate și îmbunătățiri continue. Aceste capacități permit companiilor să se adapteze mai ușor la schimbările care apar și să adopte fără probleme alte noi tehnologii.

Cercetarea a constatat, de asemenea, că „Liderii” - cele 10% dintre companii care au obținut cel mai mare punctaj pe scala de maturitate - au realizat marje cu 23% mai mari decât concurenții lor (11,8% față de 9,6%) între 2019 și 2023. În același timp, acestea au oferit acționarilor un randament cu 15% mai bun (8,5% vs. 7,4%).

„Liderii investesc considerabil în tehnologii din ce în ce mai sofisticate - în special inteligența artificială și inteligența artificială generativă - pentru a construi următoarea generație de capacități ale lanțului de aprovizionare”, a declarat Max Blanchet, Global Strategy Lead for Supply Chains and Operations al Accenture. „Aceste capacități sunt importante pentru a reinventa lanțurile de aprovizionare în vederea eficienței, agilității, sustenabilității și rezilienței. Ele permit liderilor să depășească factorii tradiționali ai lanțului de aprovizionare, care constau în cost, calitate și livrare, și care cauzează multe vulnerabilități și ineficiențe în lanțul de aprovizionare, atât în prezent, cât și în viitor.”

În timp ce doar 9% din totalul companiilor utilizează inteligența artificială și inteligența artificială generativă pe scară largă în lanțurile lor de aprovizionare, un număr mult mai mare de lideri o fac deja (37%), comparativ cu doar 6% dintre concurenții lor. De asemenea, liderii se așteaptă să vadă beneficii semnificative. Aceștia sunt de 8 ori mai predispuși să reducă timpul necesar pentru dezvoltarea și lansarea de noi produse cu 30%, de 8,5 ori mai predispuși să dezvolte produse ecologice și de 6 ori mai predispuși să îmbunătățească eficiența resurselor de inginerie cu 30%.

Cu toate acestea, imaginea de ansamblu prezentată în studiu este alarmantă. În timp ce scorul mediu de maturitate al lanțului de aprovizionare a crescut cu peste 50% între 2019 și 2023, scorul mediu pentru toate companiile rămâne scăzut, la doar 36%. Acesta variază în funcție de industrii și țări - de la 22% în Mexic la 52% în Japonia și de la 31% pentru companiile de bunuri de consum la 40% pentru firmele aerospațiale și de apărare.

„Dacă comparăm maturitatea lanțului de aprovizionare cu evoluția navigației – de la urmărirea stelelor la conducerea vehiculelor semi-autonome – mulți dintre noi încă operează lanțurile de aprovizionare folosind o combinație de hărți pe hârtie și primele generații de sisteme GPS,” a declarat Melissa Twining-Davis, Accenture’s Global Operations Lead for Supply Chains. „Capacitățile de nouă generație care există, precum designul generativ pentru dezvoltarea produselor, facilitățile puternic automatizate pentru producerea acestora și analiza avansată și învățarea automată pentru a prezice blocajele din lanțul de aprovizionare, sunt doar la început. Potențialul de reinventare din viitor este imens.”

Conform studiului, acestea sunt capacitățile lanțului de aprovizionare de care companiile au nevoie pentru a fi competitive în contextul economic actual. Acestea nu mai operează într-o perioadă de creștere economică stabilă și globalizare fără obstacole. Acest lucru înseamnă că vechile mecanisme ale lanțului de aprovizionare, cum ar fi aprovizionarea globală la costuri reduse și fabricile specializate în locații cu costuri reduse, nu mai sunt suficiente.

„Reinventarea lanțurilor de aprovizionare necesită, de exemplu, capacitatea de a monitoriza furnizorii până la al patrulea și al cincilea nivel în aproape timp real pentru a anticipa riscurile, de a schimba producția într-un timp cat mai scurt și de a simula întregul ciclu de viață al unui produs. Lanțurile de aprovizionare de nouă generație se vor adapta automat la schimbări și vor fi sustenabile prin design. Companiile cu scoruri de maturitate ale lanțului de aprovizionare de 25% sau mai mici – aproape una din trei companii – trebuie să acționeze rapid pentru a recupera decalajul. În caz contrar, există un risc real ca acestea să nu supraviețuiască în noul context economic și industrial de astăzi”, a adăugat Max Blanchet.