Dacă ești din generația mea, ai trăit ascensiunea internetului. Sunt generația care s-a născut analog și a ajuns apoi pe internet. Ideea de a vedea un film în 2 minute nu a fost departe de mine niciodată. A fost o normalitate, pentru că rețeaua aceea exista. De parcă mă născusem cu ea. Și-ți spun un secret despre mine. Personalitatea mea mă face să nu mă enervez des, dar două lucruri mă scot mereu din pepeni. Imprimantele care nu funcționează sau ceva care trebuie să fie conectat la internet și nu este. Pentru că pentru mine o viață online există pur și simplu, iar orice altceva pare straniu.
Dar cum stă România la viteze medii de internet? Când vorbim de internetul fix suntem pe locul 10 la nivel mondial, iar când discutăm despre internetul mobil suntem pe locul 44 în toată lumea. Dar ne-am obișnuit să meargă. 4G, 5G, peste tot, fie că suntem în oraș sau pe câmp sau chiar pe munte. Iar dacă pe noi ne stresează acest lucru, numeroase afaceri depind de o conexiune stabilă și constantă.
Impactul internetului asupra business-ului
Pentru afacerile din 2023, conectivitatea este esențială, indiferent dacă vorbim de o afacere 100% digitală, fie de una care are o activitate fizică, conexiunea la internet face afacerea să meargă. De ce?
Astăzi afacerile funcționează în Cloud chiar dacă nu o știu. Fie că vorbim de comunicarea internă, prin aplicații precum Slack, WhatsApp sau Facebook Messenger, care este nivelul de bază, fie că vorbim despre contactul cu clienții.
De asemenea, deși doar 1% din afacerile din România folosesc inteligență artificială, 70% din companii au o formă de digitalizare, cele mai întâlnite fiind softurile de facturare, un CRM intern pentru comenzi, un soft de contabilitate sau un ERP pentru relația cu clienții. De asemenea, 12% din IMM-urile din România efectuează vânzări online, iar tehnologiile Cloud au atins 11% în IMM-urile românești.
Astfel, orice problemă la stabilitatea internetului le poate afecta, chiar dacă România se află pe locul 27 din 27 la nivelul UE în ediția din 2022 a Indicelui Economiei și Societății Digitale, deși la nivel de conectivitate stăm mai bine. În plus, în 2023 a fost adoptat și sistemul e-Factura, care este obligatoriu pentru toate firmele în relația B2B, ca să nu mai vorbim și de relația digitală cu băncile, care a fost accentuată de pandemie. Continuitatea afacerii e legată de calitatea conexiunii la internet.
De ce e importantă digitalizarea pentru afaceri? Crește competitivitatea și rapiditatea, se reduc costuri, se creează noi oportunități de afaceri și dezvoltare, dar se îmbunătățește și calitatea vieții angajaților, prin acces la servicii și informații importante.
Dar care sunt acele domenii unde stabilitatea internetului este foarte importantă?
Am ales cinci domenii pe care să le explicăm ca tu să-ți dai seama de ce conectivitatea stabilă este esențială. Chiar dacă uneori avem așteptarea ca această conectivitate să fie „invizibilă”, ea există acolo și o descoperim doar atunci când serviciile nu funcționează.
Cum crește piața de on-demand și ce nevoi sunt
Până în 2025 economia așa-numită „on demand” va ajunge la o valoare globală de 335 de miliarde de dolari. Sectorul de comerț online din România a ajuns în 2022 la 6,3 miliarde de euro, conform unui raport GPeC. El reprezintă 11% din totalul pieței de retail și este în creștere. În România, 66% din utilizatorii de internet au făcut cel puțin o cumpărătură online anul trecut, mai mult decât Bulgaria, Turcia sau Italia, iar 76% din cumpărături au fost făcute pe mobil.
Valoarea pieței de curierat în România a depășit 6 miliarde de lei în 2022, iar clienții au așteptări mari. Livrarea în aceeași zi, livrarea la adresă sau la un locker, livrarea la Poștă. 22.600 de persoane lucrează în curierat, iar clienții vor ca produsele să le vină la timp și să fie informați mereu.
Din acest motiv, totul se bazează pe tehnologie. De la dispozitivele curierilor care sunt conectate atât prin servicii de voce, cât și prin servicii 4G, lockerele care sunt conectate la internet, telefoanele noastre unde primim actualizări privind stadiul livrării. În plus, totul trebuie să funcționeze mereu, pentru că atunci când primim un colet statusul comenzii să se schimbe ca prin minune. Nimeni nu vrea să aibă un locker care e gol, dar el să pară plin. Iar acest lucru se bazează pe o interconectare permanentă între sistemele software ale curierilor, magazinelor și clienților.
În plus, zona de curierat s-a transformat și a căpătat și o perspectivă foarte urbană, prin intermediul aplicațiilor ce livrează nu doar mâncare astăzi, ci și produse de la supermarket. Știi cum e. Scoți mobilul, adaugi produsele în coș, ele trebuie să fie disponibile la supermarket, deci și aici ai o conectare software, iar apoi aștepți să vezi pe hartă un curier care vine în timp real spre tine. Știi cât de frustrant e când nu vezi că se mișcă un curier pe hartă, deși el e în drum spre tine. Dar majoritatea serviciilor de acest tip se bazează pe tehnologii stabile, fie că vorbim de cele de voce sau pot funcționa pe 3G sau 4G, astfel încât să meargă mereu. Piața de livrări de mâncare și băuturi este estimată la peste 20 de miliarde de lei. Iar livrarea de mâncare și alimente de la supermarket a devenit o obișnuință care depinde de conectivitate.
Transporturile, unul dintre cele mai tehnologizate domenii
Poate că nu te gândești la conectivitate imediat ce spui transporturi. O industrie în permanentă creștere, volumele de transport au crescut cu aproape 50% în 2022 conform datelor. În 2023 ritmul de creștere va încetini, dar va fi în continuare pozitiv. În plus, la nivel local, România devine mai importantă pe harta transportului internațional. Domeniul transporturilor rutiere este unul dintre cele mai tehnologizate.
De la un TMS, adică un transport Management System, unde se poate vedea statusul expediției sau a mărfurilor, la sisteme software pe întregul lanț de aprovizionare pentru a putea monitoriza mărfurile. De asemenea, transporturile sunt integrate și cu ERP-uri, dar și cu WMS, adică Warehouse Management Systems, softuri pentru administrarea depozitelor. În plus, firmele de transport utilizează softuri de tracking pentru camioane precum Auto Manager care e o platformă de tip plug and play care localizează și monitorizează GPS flotele auto, dar și conexiuni mobile pentru contactul cu șoferii oriunde ar fi aceștia în țară sau în Europa. Ca să nu mai vorbim de bursele de tranport online, adevărate marketplace-uri pentru transport. Industria are și mai multe soluții de automatizare pentru management de documente și comunicarea datelor de transport.
Dacă mâine conectivitatea nu ar fi stabilă, atunci transporturile ar fi afectate, dacă nu chiar nu ar mai putea să se desfășoare. Nu totul stă în 12 cauciucuri.
eCommerce este despre conexiune stabilă
Despre ecommerce am spus și mai devreme. Face parte din viața noastră. Dacă te uiți la mine acum online, sigur ai făcut și niște cumpărături de pe magazinele online din România sau din străinătate. Magazinele online sunt un compendiu de software-uri conectate, de la programele de shopping, la cele pentru optimizarea campaniilor de advertising, până la managementul stocurilor și comunicarea cu furnizorii.
Pornind cu lanțul de aprovizionare, managementul stocurilor, relația cu clienții, relația cu firmele de curierat, totul este intermediat de tehnologie. Industria crește de la an la an, iar pandemia a accelerat nevoia oamenilor de a cumpăra online, pentru că ultimii 3 ani au văzut apariția unui nou tip de client - cel care a făcut prima sa comandă online și și-a dat seama că funcționează bine. Pentru acest lucru, tot lanțul trebuie să funcționeze bine, deoarece niciun client nu dorește explicații despre motivul pentru care o livrare este întârziată.
Cum se transformă serviciile financiare
Pandemia a accelerat nevoia de digitalizare a sistemului financiar. Băncile oferă astăzi servicii digitale pe desktop și pe mobil, diferite operațiuni, de la administrarea de cont, la împrumuturi sau servicii de tip Buy Now Pay Later, unde poți face achiziții și să le plătești mai târziu.
În 2022 numărul tranzacțiilor cu cardul a crescut cu 35%. Și chiar dacă un card pare astăzi o tehnologie simplă, ea se bazează pe un POS care are nevoie de o conexiune stabilă pentru a funcționa mereu, fie că vorbim de o cafenea, fie că vorbim de o plată la curier sau una la un festival aglomerat. Valoarea medie a tranzacției cu cardul realizată în 2022 în România este de 265 de lei, în creștere cu 15%, ceea ce înseamnă că românii au mai multă încredere să plătească în așa fel.
Cu toate acestea, drumul e lung, dar în creștere, iar conexiunea stabilă ajută. 1 din 4 români are un card, iar 33% din antreprenorii mici și mijlocii au dispozitive POS. Însă pentru a crește încredere, antreprenorii au nevoie de servicii care să funcționeze simplu - contactless, imediat, fără procesări de durată.
Internet pentru zona de retail
Nici zona de retail nu e lipsită de un mix de tehnologii bazate pe conectivitate. De la plățile cu cardul de la casă, la monitorizarea stocurilor, traficului din magazine, până la soluții de Internet of Things sau asistenți pentru cumpărături. De asemenea, retailul implementează numeroase inovații, cum ar fi Heat Map, adică un serviciu care oferă infrastructură necesară pentru localizarea zonelor așa-numite fierbinți, adică acolo unde este traficul cel mai mare. De ce e importantă o asemenea tehnologie în magazine? Pentru a optimiza traficul clienților sau pentru a identifica cele mai populare zone.
În plus, dincolo de soluțiile simple zona de retail implementează soluții de Queue Management. Cu ajutorul senzorilor video din cadrul camerelor se poate identifica simplu numărul de persoane care așteaptă la casă, de exemplu. Și atunci se pot face decizii mai ușoare de optimizare - știi când sunt orele aglomerate, dar și când trebuie să mai deschizi o casă dacă ești antreprenor și au un supermarket.
Chiar dacă retailul offline pare mai puțin tehnologizat decât cel online, adevărul este că magazinele fizice sunt un compendiu de tehnologii și Internet of Things care livrează rapoarte la distanță prin care factorii de decizie din companie pot spune ce e bine și ce nu e bine.
Și acum e rândul tău să-mi spui care sunt domeniile economice unde crezi că stabilitatea conexiunii e esențială. Sunt curios să aflu perspectiva voastră, înainte să trecem la următorul capitol al acestui video.
Certificarea "Best in Test" de la umlaut pentru Vodafone
De curând, rețeaua Vodafone GigaNetwork a fost certificată pentru al doilea an consecutiv drept „Best in test” de către auditorul german independent umlaut, parte din Accenture.
Ce face acest auditor? Practic stabilește standarde în industrie prin măsurători a 200 de rețele mobile din peste 120 de țări.
umlaut se uită foarte mult la o conexiune rapidă și stabilă de internet, pentru că ambele repere sunt importante. Știm că România are o viteză de internet mobil foarte bună, dar stabilitatea contează foarte mult. Nu numai pentru tine, utilizatorul simplu care are nevoie să navigheze pe internet, ci pentru toate business-urile care se bazează pe o conexiune care merge mereu.
Cum a ajuns Vodafone la această certificare. De exemplu, doar în ultimul an au îmbunătățit calitatea rețelei în peste 300 de localități din mediul urban și rural, au crescut cu 10% acoperirea cu servicii 4G la nivel național, iar acestea sunt disponibile pentru 97% din români, indiferent de densitatea așezărilor. Treptat, lucrurile se vor extinde și pentru accesul la servicii 5G care vor fi folosite mai ales pentru zona de digitalizare a serviciilor.
Mi se pare fascinant cum arată o astfel de măsurătoare de calitate și stabilitate. Pentru certificarea umlaut de anul acesta testele au fost făcute timp de o lună între februarie și martie. Experții au acoperit o distanță de 8.677 de kilometri în localități care reprezintă 25% din populația României. Un road trip adevărat.
Și pentru cei care care sunt interesați cu adevărat de metodologie, hai să fim geeks. Testele umlaut iau în calcul diferite tipuri de servicii - web browsing, file download, file upload, YouTube sau streaming. Pentru asta au mers cu mașina în orașe, au mers pe jos, au ieșit din localitate tocmai pentru a reuși să acopere o suprafață reprezentativă pentru România. Dincolo de serviciile de internet, ei au testat și servicii de voce în aceleași contexte. Practic, nu s-au oprit la orașe mari, unde ai avea pretenția ca rețeaua să fie stabilă, ci s-au dus în localități și mai mici. Mașinile de drive-test sunt echipate cu ultimele smartphone-uri disponibile care pot măsura serviciile într-un context real de 4G și 5G, nu în laborator.