Alertă în online, rezolvare în offline
Cele 3 școli care au beneficiat de reparații în urma alertelor semnalate pe hartaedu.ro sunt:
- Școala Gimnazială Giubega din judeţul Dolj, iunie 2022: investiție de aproximativ 25.000 de lei și participarea a 18 voluntari CEZ pentru amenajarea și dotarea curții școlii.
- Școala Gimnazială “Regele Mihai I” Drobeta Turnu Severin, judeţul Mehedinţi, mai 2022: s-a reabilitat biblioteca distrusă de inundații și a fost dotată cu volume noi și cu echipamente digitale cu ajutorul a 14 voluntari și a investiției de 25.000 de lei.
- Școala Gimnazială Pesceana din județul Vâlcea, martie 2022: investiție de 18.000 de lei pentru renovarea a 5 clase și a laboratorului de informatică, cu 14 voluntari CEZ.
Cea mai recentă alertă a fost soluționată în iunie 2022, la Școala Gimnazială Giubega din județul Dolj, care a semnalat pe platforma HartaEdu.ro nevoia unui spațiu care să le ofere elevilor posibilitatea de a se dezvolta și relaxa în aer liber. Pe lângă investiția de aproximativ 25.000 de lei în asigurarea materialelor, cu ajutorul celor 18 voluntari CEZ au fost vopsite gardul și băncile, s-au montat foișoarele și s-a pavat întreaga curte.
În momentul de față, doar în județul Vâlcea există peste 50 de alerte prin care se caută ajutor, dintr-un total de peste 400 de unități de învățământ din județ, iar nevoile acestora pornesc de la piese de tehnologie - imprimante, laptopuri, tablete – până la cele de infrastructură, amenajarea unor spații de joacă în curtea școlii, renovarea și dotarea bibliotecilor, mobilier modern etc.
1 din 6 școli nu are acces la o sursă autorizată de alimentare cu apă, jumătate dintre școlile din țară nu au o sală de sport, 43% dintre clădirile în care funcționează școli sunt amplasate în zone cu risc seismic ridicat și peste 1/4 din școlile din România, în special în zonele rurale, utilizează sobele ca principală sursă de încălzire.
Tristele statistici legate de școlile din România
În România, în prezent, 500.770 de elevi nu au acces la o bibliotecă, 1 din 6 școli nu are acces la o sursă autorizată de alimentare cu apă, jumătate dintre școlile din țară nu au o sală de sport, peste 845.000 elevi nu au acces la un laborator de științe, 230.000 elevi nu au acces la grupuri sanitare în incinta școlii și 43% dintre clădirile în care funcționează școli sunt amplasate în zone cu risc seismic ridicat, după cum se arată în alertele înregistrate până acum în HartaEdu.ro. În plus, peste 1/4 din școlile din România, în special în zonele rurale, utilizează sobele ca principală sursă de încălzire, iar în ultimii 10 ani, cel puțin 11 instituții de învățământ din România s-au prăbușit peste elevi, la ore.
În acest context, la care se adaugă întârzierile de recuperare a materiei provocate de pandemie sau de lipsa de acces la resurse pentru cursurile online, precum tehnologie, conectivitate sau chiar curent electric, organizația Narada îşi concentrează atenţia pe modernizarea sistemului educațional românesc. Prin intermediul platformei HartaEdu.ro, lansată în toamna anului 2021 și destinată școlilor din comunitățile vulnerabile, mobilizând mediul de business local și național, unitățile de învățământ din zone defavorizate sunt ajutate să devină autonome, fără să aștepte ajutorul statului sau al autorităților locale.