Inteligența artificială în industria vestimentară merge dincolo de algoritmii avansați de învățare automată, care duc la simplificarea diverselor taskuri recurente. Astfel, pe lângă discuții telefonice cu operatori virtuali sau recomandări personalizate primite automat, AI în fashion presupune și o schimbare în comportamentul consumatorilor.
GLAMI, platformă europeană lider în descoperirea modei, a decis să analizeze și părerea consumatorilor români cu privire la această situație. Astfel, a realizat un chestionar printre 6.054 de respondenți, vizitatori ai www.glami.ro, ca parte a analizei Year in Review.
Realitatea momentului ne arată că românii folosesc inteligența artificială atât pentru a compara prețuri și a găsi ofertele cele mai bune, cât și pentru a descoperi noi articole de îmbrăcăminte.
Cum folosesc românii AI la shopping
Filtrele și instrumentele bazate pe algoritmii AI, dezvoltate în raport cu preferințele utilizatorilor, sunt foarte populare în e-commerce. 42% dintre respondenți au afirmat că au observat că e-shop-urile de modă folosesc instrumente AI, 37% au spus că nu au sesizat aspectul amintit, iar 21% nu sunt siguri.
Și sentimentele generate de implementarea acestei tehnologii sunt extrem de diverse. 36% se declară foarte entuziasmați și curioși în legătură cu subiectul, 44% nu manifestă interes, 14% simt îngrijorare, 3% au parte de frică, 2% de furie, iar 1% nu și-au identificat cu precizie emoția.
38% dintre participanții la sondaj se simt confortabil să primească recomandări de produse în conformitate cu preferințele personale, 16% sunt de acord cu instrumentele online de realitate augmentată ce utilizează inteligența artificială (cum ar fi cabinele de probă virtuale, în cazul cărora utilizatorii încarcă fotografii cu ei înșiși pentru a-și face o idee despre cum ar arăta purtând anumite articole), 10% susțin folosirea pozelor cu modele generate de AI, 9% acceptă ajutor din partea unor asistenți virtuali, alți 9% solicită chatboților să găsească piese vestimentare adaptate dorințelor și nevoilor lor, iar 7% cred că ar fi o idee bună ca brandurile să primească ajutor AI în crearea design-urilor.
Mai mult decât atât, 9% dintre respondenți ar fi de acord cu integrarea inteligenței artificiale în oricare dintre ariile anterioare, în timp ce 28% ar dori să nu fie prezentă în niciuna.
Și totuși, 66% dintre participanții la sondaj recunosc că au utilizat căutarea vizuală online pentru a găsi piesele vestimentare văzute în magazinele fizice, însă la un preț mai accesibil în e-shopuri.
De departe cea mai populară metodă este reprezentată de căutarea online pe bază de imagini (preferată de 57% dintre respondenți), cumpărăturile prin social media (aleasă de 36%), recomandările personalizate oferite de asistenții virtuali (opțiune la care apelează 7% dintre cei chestionați) și, în final, căutarea vocală (utilizată de 3% dintre participanți).