Pe măsură ce costul vieții crește, definiția bunăstării financiare se schimbă. Confruntați cu majorări ale taxelor, incertitudine economică și austeritate, 34% dintre respondenți menționează că, în 2026, obiectivul lor principal este de a lua decizii financiare mai inteligente, în timp ce 23% își propun să își dezvolte activ activele financiare, mai degrabă decât să economisească.
Abonamentele uitate
Raportul Revolut scoate la iveală faptul că românii nu au suficientă claritate asupra cheltuielilor zilnice. Deși 44% dintre români recunosc că au unul sau două abonamente lunare - de la streaming (38%) la fitness (12%) - eficiența financiară rămâne o problemă.
-
60% declară că plătesc pentru cel puțin un abonament pe care nu îl folosesc.
-
35% refuză să anuleze aceste servicii neutilizate, temându-se că „le-ar putea fi de folos mai târziu”.
Datele Revolut sugerează nevoia unei vizibilități mai bune, instrumentele de urmărire a plăților recurente devenind esențiale pentru cei 48% dintre respondenți care cheltuiesc lunar sub 100 RON pe aceste servicii. Conform datelor interne Revolut, în 2025, românii au cheltuit în medie 60 de lei/tranzacție pentru abonamente și plăți recurente pentru utilități, efectuând aproape 39 de milioane de tranzacții către diferiți furnizori pentru a plăti internetul, telefonia mobilă, abonamentele la diversele servicii de streaming sau cablu tv.
Ascensiunea achizițiilor făcute cu ajutorul inteligenței artificiale
2026 se anunță a fi anul cheltuielilor inteligente. „Noua mantră” a societății este din ce în ce mai mult legată de inteligența artificială, 55% dintre respondenți recunoscând că inteligența artificială le influențează comportamentul de consum.
-
Economii inteligente: 26% folosesc inteligența artificială special pentru a economisi bani când achiziționează cadourile pentru Crăciun și fac cumpărăturile pentru finalul anului.
-
Barierele rămân: În timp ce rata de adopție crește, 15% se tem că inteligența artificială nu se va potrivi cu propriile gusturi și preferințe, iar 12% invocă îngrijorări legate de confidențialitatea datelor.
Tendințe de călătorie: Era „evadării”
După ce în anii de după pandemia de COVID-19 ne-am confruntat cu un val de „călătorii din răzbunare”, anul 2026 va fi definit ca unul al „turismului de evadare” - călătoriile sunt văzute ca un mod de a lua o pauză de la poverile financiare și mentale zilnice.
-
35% dintre respondenți ar călători pentru a elibera presiunea psihologică.
-
13% călătoresc special pentru a scăpa de grija facturilor și a responsabilităților financiare.
-
Datele Revolut indică faptul că, deși destinațiile tradiționale precum Grecia, Bulgaria și Italia rămân populare, există un interes tot mai mare pentru destinațiile exotice precum Japonia, Thailanda sau Vietnam, deoarece consumatorii caută deconectarea totală.
„Viziunea noastră «Banking and Beyond» merge dincolo de serviciile de plăți. Revolut aduce toate instrumentele necesare clienților pentru a diminua presiunile financiare. Datele din studiile comandate de noi ne arată că 43% dintre oameni își doresc, pentru anul viitor, mai multă disciplină financiară, iar 23% caută instrumente digitale pentru a automatiza gestionarea averii lor. Fie că este vorba de utilizarea inteligenței artificiale sau de integrarea multiplelor servicii financiare într-o singură aplicație pentru gestionarea cheltuielilor și a nevoilor legate de călătorii, suntem alături de clienții noștri pentru a-i ajuta să treacă de la anxietatea financiară la un control financiar superior în 2026”, a declarat Florina Moisei, director general la Revolut Bank UAB Vilnius Sucursala București.