După 10 luni de pandemie, copleșiți de sarcini la serviciu, teamă, incertitudine și izolare socială, aproape 30% dintre respondenți admit că deja au ajuns la burnout. Oboseala resimțită în urma unui program solicitant îi face pe alți aproape 20% dintre angajați să creadă că în cel mult o jumătate de an vor ajunge la epuizare, dacă stresul se va menține la același nivel, în timp ce aproape 16% estimează că vor ajunge la epuizare în cel mult un an.
Mediul de lucru dezorganizat și haotic (31,6%), supraîncărcarea (26,6%) și noile responsabilități care ies din aria lor de competențe (24,6%) reprezintă principalii trei factori de stres invocați de angajații care au răspuns sondajului BestJobs. Alți 23,8% dintre respondenți explică stresul ridicat prin faptul că nu găsesc un echilibru între viața personală și cea profesională, iar 21% sunt stresați pentru că sunt nevoiți să preia din responsabilitățile colegilor.
Alți factori de stres importanți pentru mai bine de jumătate dintre respondenții la sondajul BestJobs sunt tergiversarea deciziilor importante de către superiorii direcți (15,6%), posibilitatea pierderii jobului (14,8%), lipsa interacțiunii directe cu colegii și managerul direct (13,7%) sau timpul mult prea mare alocat meeting-urilor online (8,6%).
Angajații vor să se întoarcă la birouri
Pandemia a adus o schimbare uriașă în ceea ce privește modalitățile de lucru. Unii angajați s-au adaptat rapid lucrului de acasă (24%), alții mai puțin. Cert este că cei mai mulți angajați ar prefera să se întoarcă la birou (35%), în timp ce alți peste 30% ar opta pentru un program hibrid - în care să poată lucra până la 5 zile pe lună de acasă.
În cea mai complicată perioadă de după criza financiară din 2009, angajații nu au doar nevoie să se întoarcă la birouri, ci vor să simtă și că munca lor este apreciată și că angajatorul investește în dezvoltarea lor. Angajații români spun că au nevoie acum mai mult decât oricând de cursuri pentru noi specializări în domeniul lor de activitate (53,5%), de cursuri de reconversie profesională (34,8%) sau de cursuri de management al schimbării (26,6%).
"Vestea bună este că observăm deja tot mai multe companii care își dau seama că nivelul de implicare și de satisfacție al angajaților a avut de suferit în contextul actual și încep să adopte noi măsuri care vin să repare dezechilibrul care s-a creat. Am văzut asta și prin platforma Avocado.red, care conectează utilizatorii cu terapeuți, coachi și alte tipuri de specialiști și care este susținută de BestJobs, unde au fost desfășurate peste 400 de sesiuni online de consiliere individuală, iar tendința este de creștere", declară Ana Visian, Marketing Manager la BestJobs.
Un rezultat neașteptat în contextul crizei actuale este intenția declarată de peste jumătate (56.3%) dintre respondenții studiului BestJobs de a lua în calcul o schimbare de job în următoarele 6 luni.
"În condițiile în care trecem printr-o perioadă marcată de multe incertitudini, ne-am fi așteptat să vedem mult mai puțini angajați dispuși să ia în calcul o schimbare de job, cel puțin până când lucrurile se mai așează și depășim măcar criza epidemiologică. Însă observăm o nemulțumire individuală profundă în piață și o dorință mult mai mare din partea angajaților de a fi fericiți în ceea ce fac. Probabil această pandemie și măsurile de distanțare socială i-au făcut pe mulți să-și reevalueze nevoile și așteptările în raport cu jobul și angajatorul. De aceea, tot mai mulți angajatori ar trebui să se uite în această perioadă și la soluții prin care să ofere angajaților servicii de life & business coaching, consiliere sau psihoterapie, ca beneficiu extra salarial", spune Ana Visian, Marketing Manager la BestJobs.
Sondajul BestJobs a fost efectuat în perioada 20 noiembrie - 5 decembrie, pe un eșantion de 1.421 de utilizatori de internet.