Adrian Huma conduce divizia de Automotive din cadrul ING Bank România, acolo unde interacționează cu firmele din acest domeniu, oferă consultanță și vede direcțiile strategice înspre care se îndreaptă industria.

Am vrut să aflăm cum interacționează această divizie cu clienții și ce impact are.

“Ne ocupăm de relația cu clienții corporate care activează în sectorul auto, transporturi și logistică. E unul dintre cele mai mare sectoare în care activăm în România. E printre cele mai importante sectoare din economie, atât ca și contribuție în PIB, dar și în exporturi, număr de angajați”, spune Adrian Huma.

Adrian menționează că ING are o abordare sectorială și să fie la curent cu domeniile economiei.

“Sectorul auto e complex, cu multe straturi. E important să știi ce se întâmplă de la un capăt la celălalt al procesului. Unii clienți au nevoie de finanțări, alții au nevoie de suport tranzacțional, alții apreciază zona de advising și consultanță”, mai spune Adrian.

El menționează că la nivel de produse nu e o diferență mare față de alte sectoare, clienții vrând sprijin operațional, tranzacțional, adică plăți și încasări.

“Companiile multinaționale de obicei obțin finanțări și la nivel de grup, atunci de obicei sunt condiții mai bune. Atrag sume mai mari care apoi se distribuie pentru subsidiare. Dar sunt unele care obțin și finanțări locale”, spune Huma.

Piața auto mai are loc de un mare jucător

Adrian Huma menționează că zona auto e un sector important unde au plasate finanțări verzi, dar și obișnuite. În plus, ING este activ în finanțarea furnizorilor, ceea ce se numește supply chain financing, un produs care a fost inventat chiar pentru sectorul auto, unul care creează foarte multe ramuri economice.

“Sectorul auto are un efect de replicare la nivelul economiei foarte mare. Nu înseamnă că nu se poate și mai bine, ar fi bine să mai avem investiții în perioada următoare, de preferat un nou producător de vehicule sau un producător mare de componente”, crede Huma.

El menționează că în momentul în care apare un producător de vehicule, acesta trage automat după el furnizori de componente care la rândul lor atrag furnizori mai mici.

“Astfel, se creează mai multe locuri de muncă și automat beneficiu la nivelul întregii economii. Mai ales acum cu tranziția la noile tipuri de motoare, avem o oportunitate de a extinde și mai mult activitățile din sector, mai ales că unele deja existente e posibil să se diminueze activitatea în timp. Bine, lucrul acesta se va întâmpla în timp, undeva în 10-15 ani”, explică reprezentantul ING Bank, care spune că e bine să fim pregătiți.

El menționează că e bine să fim pregătiți din timp pentru că în jurul unui producător se coagulează investiții.

Finanțări verzi pentru sectorul auto

Jucătorii din sistemul financiar promovează astăzi conceptul de finanțări verzi. Dincolo de a fi în trend, există o utilitate evidentă a acestui concept, dar în curând va fi și o componentă de reglementare.

“Fondurile de investiții de la cele mai mari instituții din lume au declarat că se vor uita aproape exclusiv la proiecte care au o componentă verde. E în interesul oricărei companii să demonstreze că are în activitatea sa un anumit procent de activitate verde”, explică Huma.

Ce înseamnă activități verzi? Activități din zona de energie regenerabilă, economie circulară, îmbunătățirea efectului asupra mediului înconjurător, reducerea amprentei de carbon, sustenabilitate mai mare a firmelor.

“Avem produse care încurajează trecerea dinspre o activitate mai puțin verde spre una mai sustenabilă. Se agreează niște indicatori pe care trebuie să-i atingă compania. Dacă îi atinge, parametrii finanțării sunt mai buni”, explică Huma.

Practic, o companie poate să acceseze o asemenea finanțare dacă vrea să își schimbe flota de mașini, de exemplu. Dacă acum au 100% mașini cu motor termic, poate să-și asume un obiectiv ca în următorii ani să ajungă la un procent mai mic. Așadar, pentru finanțare nu se iau doar indicatorii financiari, ci și cei pentru asemenea obiective.

Adrian Huma consideră că oricum toți antreprenorii trebuie să fie pregătiți pentru schimbare. Poate că nu va fi o trecere exclusivă la mașini electrice, dar lucrurile evoluează.

“Schimbările vor fi bruște și masive. Atunci e bine să fii pregătit, să nu stai doar pe o singură tehnologie pentru că este riscant”, încheie Adrian Huma.

În următoarea parte a interviului cu Adrian Huma, Sector Head Automotive la ING Bank, vom afla cum vede el perspectiva orașelor inteligente, dar și tehnologii precum mașinile autonome.


Proiectul „Antreprenori” este susținut de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.