Despre Atelierele Ilbah

Atelierele Ilbah este o școală de formare profesională care organizează peste 90 de cursuri autorizate pentru adulți, în trei orașe din țară.

Cursurile autorizate desfășurate de Atelierele Ilbah se desfășoară după o programă aprobată de Ministerul Muncii și Ministerul Educației. După finalizarea cursurilor, se organizează un examen final, în urma căruia participanții obțin diplome recunoscute la nivel național și internațional.

Atelierele Ilbah este o companie care a început să predea cursuri de formare din 2012. La început, business-ul se baza doar pe cei doi fondatori, Adrian și Vlad, și pe soțiile lor. În prezent au ajuns la o echipă de aproximativ 40 de angajați și o medie de vechime de 5-6 ani în rândul colegilor.

Pe lângă cursurile din zone profesionale precum barman, barista, bucătar, stylist, dar și din zona de hobby, fondatorii Ilbah sunt și organizatorii festivalului Creativo, un eveniment dedicat antreprenorilor din industria cretivă și de design, cu opt ediții la activ.

Mai multe despre începuturile afacerii lor de familie puteți urmări în episodul de aici.

Cum a crescut compania Atelierele Ilbah

Adi și Vlad sunt antreprenori autodidacți. La început, business-ul era și autosuficient, în sensul că ei făceau de toate, de la PR, la marketing, la aranajrea sălilor și la organizarea cursurilor. Acum, în echipă mare, lucrurile s-au schimbat la nivel de organizare internă.

Pe măsură ce au crescut, au simțit nevoia să integreze în echipă și transparentizarea feedback-ului – folosesc inclusiv feedback digital pentru a evalua trainerii și calitatea cursurilor. Asta îi ajută atât la viziunea pe tendințe în rândul clienților, dar și să preîntâmpine fluxuri și cerințe.

Amândoi consideră foarte important ca orice problemă apărută să fie rezolvată rapid, chiar dacă asta presupune schimbări de trainer sau ajustări operaționale.

Antreprenorii au traversat momente dificile, cum ar fi pandemia sau mutarea forțată a unui sediu, dar au reușit să transforme crizele în oportunități de dezvoltare. S-au adaptat rapid, lansând cursuri online înainte de reglementarea acestora și investind mult în infrastructura digitală (sistem CRM dezvoltat intern).

La nivel de risc, principala lor preocupare este să nu aibă datorii, să fie atenți la cursurile care nu mai performează și să fie pregătiți să pivoteze sau să optimizeze rapid. Ei protejează proprietatea intelectuală a cursurilor și au sisteme clare de management operațional.

Nemulțumirea e bună

Au discutat și despre ce înseamnă leadership: pentru ei, un lider trebuie să fie prezent, să rezolve situațiile dificile, să echilibreze nevoile echipei cu obiectivele firmei și să mențină motivația și progresul.

”Un lider ar trebui să facă balansul între obiectivele companiei și obiectivele echipei. E clar că obiectivele companiei fac parte din cele ale echipei, dar echipa trebuie să aibă și bunăstarea necesară pentru a ajunge la acele obiective. Rolul unui lider ar fi să să facă în așa fel încât echipa să fie și OK și mulțumită, dar să-și atingă și targetul. Iar asta poate însemna decizii mai puțin populare, poate însemna schimbări necesare. Ideea este ca toată lumea să vină la job cu o stare de bine, într-o echipă închegată, având toți niște obiective comune”, explică Adrian.

La capitolul dezvoltare personală, accentul cade pe autoeducare continuă, testarea de noi tool-uri (inclusiv AI) și importanța de a fi la curent cu trendurile din industrie, dar și pe învățarea practică efectivă. Și pe nemulțumire ca un factor de dezvoltare.

”Cred că în momentul în care toată lumea este foarte mulțumită, nu e bine, înseamnă că rămânem așa cum suntem. Eu când vin la muncă, îmi doresc mai mult. E normal ca orice membru al echipei să-și dorească mai mult, atât pentru el personal și financiar, cât și pentru companie. Nemulțumirea este bună. Din nemulțumire apare evoluția, că dacă eram mulțumiți, rămâneam în acel apartament pe bulevardul Dacia cu trei cursuri și ne era bine”, mai adaugă Vlad.

Pentru antreprenorii la început de drum, recomandă să-și aleagă foarte bine motivele pentru care pornesc pe acest drum, să fie realiști în privința riscurilor și recompenselor, să stabilească de la început parteneriate solide și clare, să înceapă cu pași mici și să fie pregătiți să rezolve constant probleme.