Șapte echipe au fost selectate în ediția din acest an a Rubik Scale, programul Rubik Hub care ajută fondatorii să se extindă și să găsească partenerii potriviți pentru a ajunge pe noi piețe, iar Licenseware este una dintre aceste echipe.
Licenseware creează aplicații pentru gestionarea licențelor software. Soluția lor ajută companiile să reducă costurile, să evite riscurile legate de utilizarea software-ului și să ia decizii rapide și informate despre achiziția și folosirea acestuia.
Impactul unui program de scalare
Acceleratorul Rubik Scale a constat și în ateliere de lucru și mentorat, iar în septembrie, fondatorii vor merge în Londra pentru a cunoaște direct ecosistemul antreprenorial britanic. În cadrul Demo Day-ului vor pitchui în fața investitorilor, partenerilor și experților, iar Fortech Investments urmărește să acorde o investiție de minim 150.000 euro echipei cu cel mai mare potențial.
Până la evenimentul din septembrie, am povestit cu Alex Cojocaru, fondator și CEO Licenseware, despre impactul programului Rubik Scale și despre parcursul companiei în acest an.

Introducere scurtă a echipei și a echipei de fondatori.
Licenseware este un startup deep-tech Enterprise B2B SaaS, care dezvoltă o platformă ce ajută companiile să economisească milioane de dolari pe software, analizându-le infrastructura IT și oferind insight-uri valoroase de optimizare și remediere. Echipa Licenseware lucrează complet remote, majoritatea membrilor fiind distribuiți in UE. Compania e înregistrată și funcționează conform legilor din România.
Am pornit Licenseware în 2020, ca trei “tech nerds” pasionați de tehnologie, frustrați de cât de rigide și scumpe erau tool-urile de Software Asset Management (SAM - managementul activelor software).
După mai bine de zece ani de consultanță pentru sute de IMM-uri și corporații, am observat o piață subdezvoltată, dominată de câțiva jucători mari care ofereau soluții monolitice „all-in-one” vândute la prețuri premium.
Aceste soluții erau, de obicei, accesibile doar organizațiilor mari, mai mature în SAM. Noi credeam că trebuie să existe o cale mai bună, una care să ofere utilizatorilor control, flexibilitate și prețuri corecte.
Așa că am început să construim tool-ul pe care ne doream dintotdeauna să-l folosim când făceam consultanță, cum misiunea de a comoditiza accesul la tool-uri SAM.
Povestiți-ne despre business: ce problemă ați identificat pe piață și cum o soluționați, care e audiența/care sunt clienții, care a fost motivația voastră din spatele fondării business-ului.
Problema e clară: licențierea software-ului e complexă, costisitoare și riscantă, și de obicei e gestionată de consultanți scumpi, folosind unelte costisitoare și complicate. Noi rezolvăm asta oferind aplicații modulare, ușor de folosit, care pot funcționa individual sau combinate, în funcție de nevoile fiecăruia. Platforma noastră transformă datele clienților în informații utile, ajutându-i să-și reducă costurile, să diminueze riscurile de audit și să rămână în conformitate.
Asta contează acum mai mult ca oricând, pentru că inventarul de software tuturor companiilor este în continuă creștere și pentru că se confruntă cu audituri costisitoare din partea furnizorilor. Publicul nostru include firme de consultanță IT, IMM-uri cu cheltuieli semnificative pe software și corporații mari care încearcă să gestioneze riscurile software la scară largă. Am pornit Licenseware din convingerea că licențierea software-ului nu ar trebui să fie un black box.
Oricine ar trebui să poată înțelege și gestiona cum folosește licențele, fără să angajeze o armată de experți, într-un mod care să se alinieze cu nevoile lor IT și obiectivele de business, încurajând creșterea în loc de acțiuni defensive reactive.
O rundă nouă de finanțare și provocări de business
Care este evoluția business-ului în 2025? În ce moment sunteți acum ca venituri, clienți, finanțări primite.
2025 a fost un an cheie. Am dublat numărul de clienți, ne-am extins în mai multe zone geografice noi, acum avem clienți în 17 țări (și continuăm) și am lansat funcționalități importante pe platformă, inclusiv integrarea de capabilități AI, management inteligent al contractelor și software recognition. Am avut o creștere a constantă a cifrei de afaceri, dublându-ne de la an la an de când am pornit compania în 2020. Ne așteptăm să menținem trendul și în 2025, cu venituri care să ajungă la 850.000 - 1 milion de dolari.
Între 2020 - 2022, am strâns 2.2 milioane de dolari în trei runde de seed, ultima rundă fiind închisă în decembrie 2022. Vom începe în curând o nouă campanie de strângere de fonduri în Q4, unde ne propunem să strângem între $ 2 M - $ 2.5 M.
Cea mai mare provocare de până acum în dezvoltarea business-ului?
Domeniul SAM (Software Asset Management) e încă de nișă și încă nu este prea bine înțeles de mulți. Să convingi companiile să încerce un mod nou de lucru, mai ales când sunt obișnuite cu tool-urile legacy sau servicii scumpe, cere multă perseverență. De asemenea, a trebuit să găsim un echilibru între a fi o companie axată pe produs și realitatea ciclurilor de vânzări din corporații.
Rubik Scale: networking, claritate și structură
Ce v-a făcut să vă înscrieți pentru un astfel de program de scalare? Ce nevoi de business aveați?
Ne-am înscris la Rubik Scale pentru a ne rafina/valida strategia de go-to-market și a avea o perspectivă externă asupra planului nostru de scalare.
Aveam tehnologia, piața și primele rezultate, dar ne trebuia un motor de creștere mai bun și mai multă structură în vânzări și marketing.
Pe lângă asta, programul oferă o oportunitate bună de networking, unde putem întâlni mentori, fondatori, investitori și potențiali clienți.
Cel mai important milestone pe care l-ați îndeplinit pe parcursul programului de accelerare?
Am cunoscut oameni extraordinari de la care încă învățăm și care ne ajută cu diverse aspecte ale business-ului nostru. Și ne-am îmbunătățit pitch-ul pentru următoarea rundă de finanțare.
Care a fost impactul sesiunilor de mentorat?
Faptul că am avut acces la oameni cu experiență ne-a ajutat să ne punem la îndoială ideile, să ne definim mai bine poziționarea și să regândim cum prezentăm valoarea clienților noștri, în funcție de segment. Mentorii au prezentat mai mult decât teorie; de multe ori am fost puși “on the spot” și provocați cu noi perspective.
Nu așteptați perfecțiunea, fiți îndrăzneți
Cum a schimbat programul viziunea de dezvoltare, ce urmează pentru voi?
Acum suntem mai încrezători în strategia noastră de extindere în UK (și la nivel internațional) și construim baze mai solide pentru planul de Go-To-Market.
Ce urmează: extinderea în industrii mai reglementate, mai multă automatizare în platformă și cel mai probabil o rundă strategică de finanțare pentru a accelera scalarea globală.
Ați recomanda un program precum Rubik Scale pentru alți fondatori români? Cel mai important lucru pe care programul vi l-a adus pentru dezvoltarea în următorul an?
Cu siguranță. Nu e vorba doar de finanțare, e vorba de claritate, de momentum și de comunitate. Pentru noi, a adus mai multă concentrare, un storytelling mai bun și un ritm de execuție mai bun.
Un sfat pentru un viitor antreprenor român bazat pe experiența voastră de până acum în construirea unui startup?
Începeți acum, rămâneți curioși și nu așteptați să fie "perfect". Pur și simplu începeți. Atât de mulți fondatori se blochează acolo (inclusiv eu). Fondatorii români au un talent tehnic imens, dar trebuie să mizăm mai mult pe noi înșine și să ne spunem poveștile mai tare.
Fiți îndrăzneți, construiți pentru nivel global din prima zi.