Lectură de 3 min

Alumni: efectul de multiplicare din educație de care avem nevoie

Abonează-te pe  
Dezbateri despre situația sistemului de educație din România s-au tot făcut, articole multe s-au scris. Nu mă voi erija într-un specialist în educație, ci voi veni cu câteva exemple pentru ceea ce mi se pare extrem de important pentru a face sistemul de educație, mai ales cel academic, să funcționeze.
Alumni: efectul de multiplicare din educație de care avem nevoie

Acest text a fost publicat prima oară în newsletter

Fii la curent cu lucrurile scrise de noi în fiecare zi la ora 9.00 dimineața prin newsletter-ul start-up.ro

Abonează-te aici

Acest articol a apărut inițial ca Nota Redacției în newsletter-ul start-up.ro din data de 28 iulie. Abonează-te și tu pentru a primi zilnic cele mai noi știri, cele mai bune sfaturi!

Și voi discuta despre nevoia de a avea rețele serioase de Alumni. Ce înseamnă acest lucru. Absolvenți ai unor universități sau facultăți care să lucreze împreună, care să facă afaceri mai târziu în viață, care să se recomande.

Când eram mai tânăr și prin liceu sau facultate eram destul de prost. Nu am evoluat nici acum foarte mult. Știu că mă enervau foarte mult oamenii din AIESEC, o organizație de studenți care avea diverse proiecte și care nu aparținea de o anumită universitate sau facultate. Cumva, oamenii aceia mi se păreau peste tot. Între timp am mai înțeles lucruri și am realizat cât de importantă e acea organizație. Cât de mulți dintre cei care au absolvit ulterior au rămas în contact cu prieteni sau cunoștințe din AIESEC și au putut să se ajute reciproc. În facultate nu înțelegeam, am înțeles mai târziu că se produce un efect de multiplicare a minților luminate.

De asemenea, orice mare universitate din lume are o rețea solidă de Alumni. Oameni care sunt responsabili să găsească antreprenori și specialiști din rândul celor care au terminat Stanford, Harvard și alte universități de top. Aceste departamente conectează studenți sau tineri abia ieșiți din băncile facultății cu acești oameni. Li se oferă joburi, posibilități de colaborare sau se fac afaceri împreună. Același lucru se întâmplă. Se produce un proces de multiplicare colectivă, minți luminate sunt puse la un loc și creează valoare.

Când am fost în trecut în deplasări cu munca în Israel am fost uimit de puterea pe care o oferă armata Israelului. Nu, nu vorbim de putere militară, deși e și aceea creată. Armata e obligatorie în Israel și e una foarte performantă. Înveți lucruri. Iar apoi, după 2 ani în care ai fost coleg cu cineva, se creează colaborări pe viață, o legătură nevăzută care creează valoare. De fiecare dată când întrebam doi fondatori cum s-au cunoscut îmi spuneau simplu „în armată”. Numeroase startup-uri de cybersecurity din lume au fost create de israelieni care au fost în diviziile de apărare cibernetică din armată. Acolo au învățat meserie împreună și au învățat să aibă încredere unii în ceilalți, lucru esențial în afaceri. Această rețea nevăzută de alumni ai armatei, de veterani la vârsta de 23-24 de ani, creează oportunități.

Ce să faci când ieși din armată? Faci o afacere. Cu cine? Cu cei pe care-i cunoști și în care ai încredere, iar aceste relații se formează în armată.

Eu însumi am ajuns în presă nu prin depunerea unui CV acum 10 ani. Nici nu aveam ce scrie în el. Ci am ajuns printr-o recomandare a unei profesoare către o fostă absolventă, care atunci lucra la un ziar central. Așa mi-am început cariera, printr-o rețea informală de alumni.

Ei bine, dacă vorbim de educația superioară din România și efectul ei în viața reală, atunci putem discuta multe despre ceea ce se învață la liceu sau la facultate. Dar un lucru ce nu e conținut în nicio curriculă e această relație interpersonală.

Avem nevoie de o strategie națională care poate să se cheme cum vrea ea. În România Educată putem vorbi despre examene, despre câte materii facem la școală, despre cât de mizerabili ne face școala să ne simțim. Dar e greu să discutăm oare de rețele de alumni? Pentru că ceea ce produce școala e irosit ulterior.

Unde în viață vom mai avea ocazia să ne cunoaștem cu zeci poate sute de oameni deodată, timp de 3-4 ani? Această rețea informală de alumni nu e folosită la puterea sa maximă. Și ar putea schimba România.

Așadar, cum învățăm să ne folosim de efectul de multiplicare în educație?

Abonează-te la start-up.ro

Ca sa primesti prin email cele mai noi articole.

Abonează-te pe  

Citeste mai departe:
mai multe despre:

Pe aceeasi tema: