Reciclarea vestimentară a denimului, un teatru de improvizație, o platformă pentru designeri sau o școală alternativă bazată pe modelul de educație Agile Learning sunt câteva dintre ideile de afaceri sau de noi linii de business pe care zece tineri antreprenori vor să le finanțeze prin crowdfunding, cu investiții inițiale cuprinse între 5.000 și 10.000 de euro.
Cele 10 idei de afaceri au făcut parte din Startarium Crowdfunding Makeathon, cel mai amplu proiect dedicat finanțării prin crowdfunding din România.
Deși foarte diferite ca obiect de activitate, toate se adresează unui public urban activ, care vrea experiențe și produse inedite, și sunt business-uri creative, care implică arta sau tehnologia digitală.
Atragerea finanțării necesare celor 10 produse sau servicii a început deja, odată cu campaniile de crowdfunding demarate prin Startarium Crowdfunding Makeathon. Lansate simultan pe 5 noiembrie în cadrul PitchDay, cea mai mare competiție pentru startup-uri din România, cele zece campanii de crowdfunding sunt în plin proces de finanțare.
Practic, cei interesați de produsele și serviciile acestor antreprenori le pot cumpăra în avans, primind în schimb diferite recompense pentru susținerea lor. Până pe 15 decembrie, cele 10 startup-uri vor să strângă în total, pe platforma de crowdfunding susținută de Startarium, aproape 65.000 de euro, fie pentru a-și construi un business, fie pentru a-și dezvolta afacerea în noi direcții. De la lansarea Startarium, 2.000 de români au susținut peste 50 de startup-uri să-și finanțeze produsele sau serviciile prin crowdfunding, suma totală atrasă de antreprenori ridicându-se la aproximativ 130.000 de euro.
”Crowdfunding-ul începe să devină din ce în ce mai popular și în România, ca instrument nu numai de finanțare, ci și de validare a ideii de business. Pentru cei 10, dar și pentru fiecare antreprenor la început de drum, punem la dispoziție platforma și resursele educaționale din Startarium pentru a-i ajuta să crească susținut, să învețe și să își dezvolte un business sustenabil. Pe de altă parte, ne dorim să popularizăm conceptul și în rândul potențialilor susținători, să ajutăm publicul larg să se familiarizeze cu avantajele pe care le capătă atunci când susțin o campanie de crowdfunding”, a spus Adina Crețu, Project Manager Startarium.
Iată care sunt cele 10 startup-uri finanțate prin crowdfunding pe Startarium
ARTelier - Este un startup ce își propune să aducă arta în viața de zi cu zi într-un mod responsabil și sustenabil. Proiectul ARTelier #UPcycledARTistic are ca scop reciclarea vestimentară a denimului și a altor materiale textile, prin adăugarea de pictură și colaje textile, creând astfel un nou produs, ieșit din tipare. Picturile manuale sunt unice sau în ediție limitată, realizate cu vopsele speciale care să reziste în timp.
Lyria - Este un startup care vrea să împărtășească expertiza în pictură manuală pe obiecte din piele naturală în ateliere haute-couture Do It Yourself, cu o puternică latură experiențială. Singuri sau cu prietenii, cei interesați pot petrece câteva ore în care vor lua contact direct cu pielea naturală, învețe să lucreze cu ea și să își manufactureze o geantă sau accesorii din piele. Am aflat povestea Lyria în acest material.
POM (Port Originea cu Mine) - Își propune să fie primul brand din România gândit să exprime prin îmbrăcăminte lucruri despre cultura, identitatea și felul de a fi al românului: iubitor de natură, curios, prietenos, ingenios, solidar. În prima etapă, POM va fi sub forma unor tricouri cu certificări de sustenabilitate, peste care va fi aplicat un design original românesc, conceput de o echipă mixtă de oameni creativi, psihologi, istorici, antropologi.
Prototeep - Este școală dedicată clarificării conceptelor precum CAD, design, model 3D sau prototip, în contextul digitalizării tot mai accentuate. Antreprenorul vrea să construiască un spațiu de lucru pentru persoanele interesate de aceste activități, unde să se poată documenta și dezvolta profesional având acces la cursuri ținute de profesori specializați, la reviste și cărți din domeniu, la atmosfera dintr-un atelier de prototipare rapidă.
Recul - Vine de la remediu cultural și înseamnă: Recul Theater - o sală de teatru cu 140 de locuri în care se vor juca spectacole de teatru, spectacole de improvizație, sketch comedy și muzical, Recul Cafe-bar - spațiu de socializare și Recul School - o școală care oferă cursuri de teatru de improvizație, actorie și învățare intuitivă.
Roomzia - Este o platformă online pentru servicii de design si decorațiuni interioare. Platforma permite beneficiarului să găsească un designer rapid, care să-i prezinte opțiuni de amenajare pentru spațiul său, să comande articolele prin intermediul ei și să fie asistat în momentul amenajării.
Rubik Agile School - Este o școală alternativă bazată pe modelul de educație Agile Learning (Self-Directed Learning), prin care copiii cu vârste între 3-6 ani și 7-14 ani au libertatea de a lua decizii responsabile și contribuie activ la construirea propriului spațiu de învățare și dezvoltare.
Spinoa - Oferă produse sănătoase și ecologice care răspund provocărilor hranei viitorului, având la bază spirulina artizanală. Spinoa oferă în prezent cinci tipuri diferite de produse pe bază de spirulină, printre care și ciocolată sau miere, și își propune să creeze Inspir, un produs simplu și ușor de folosit, care permite cultivarea spirulinei chiar acasă. Inspir este conceput ca un obiect decorativ de iluminat, care oferă o lumină ambientală verde, iar datorită design-ului modular, poate fi adaptat la tipuri diferite de recipiente.
Taste the Drama - Este un joc care folosește două concepte din psihologie: Triunghiul Dramei și Triunghiul Compasiunii. Mai exact, este un board game care îi învață pe utilizatori despre putere și responsabilitate, într-un mod distractiv. Aflat în stadiul de prototip, are nevoie de finanțare pentru a intra în producție.
Wooba - Folosește design inteligent, tehnologie de printare 3D și lemn reciclat ca să creeze jucării educative, corpuri de iluminat și mobiler. De asemenea, vine în ajutorul creatorilor de toate vârstele pentru a da formă ideilor lor, prin expertiză în proiectare, design și prototipare.
Toate aceste campanii de crowdfunding se derulează pe platforma Startarium. Prin atragerea finanțării necesare, de la cumpărători care cred în ceea ce își propune să ofere fiecare startup, antreprenorii își vor putea implementa ideile și lansa noile produse sau linii de business.
O inițiativă Impact Hub și ING, Startarium este locul în care antreprenorii existenți sau în curs de devenire au acces la tot ce au nevoie pentru a lansa și a crește o afacere de succes. Platforma este construită pe 3 piloni – învățare, testare și finanțare – și își structurează beneficiile în mai multe module funcționale: instrumente de business, cursuri online, interviuri cu antreprenori români, platformă proprie de crowdfunding, mentorat, networking și pitching. De la lansare, Startarium a adunat o comunitate de peste 36.000 de membri și 50 de mentori cu care antreprenorii pot lucra gratuit, a publicat peste 350 de materiale și a deschis accesul la finanțări ce depășesc 600.000 de euro.