3 femei care au schimbat România în 2024 #6

La final de an, ne reamintim de proiectul ”Femeile deschid România” și recapitulăm, într-o scurtă serie, femeile pe care le-am cunoscut în cadrul proiectului și felul în care acestea au schimbat România în 2024.

Proiectul ”Femeile deschid România” este o inițiativă lansată de start-up.ro alături de ING Bank România, prin care provocăm cititorii să descopere poveștile femeilor care schimbă România zi de zi, prin acte de curaj sau de normalitate. Proiectul, construit sub forma unui spațiu interactiv, vă provoacă să nu rămâneți doar la 24 de exemple date de către noi, ci de a le extinde zi de zi, prin sugestiile voastre.

Cu sărbătorile în preajmă, ne-am decis să aruncăm o privire în urmă și să ne reamintim de femeile cu care am vorbit în acest proiect și de felurile diverse prin care transformă ecosistemele din jurul lor. Astăzi ne reîntâlnim cu trei dintre ele, fiind al șaselea din cele 24 materiale pe care le vom publica.

Sustenabilitatea e la îndemâna oricui

Roxana Puriș cosea rochițe pentru păpuși când era mică, ceea ce a stârnit-o la a crea brandul ”pur.”, o linie de haine realizate sustenabil. Mai mult, stilul autentic sub care și-a creat atelierul a atras atenția și la nivel personal, iar Roxana a ajuns să fie o ambasadoare online.

Acum, aproximativ 67.000 de persoane îi urmăresc stilul de viață sustenabil, de la călătorii cu rulota până la felul în care creează obiecte fashion.

Povestea pur. începe în urmă cu 6 ani pe piața românească. Atelierul de haine realizate sustenabil a pornit din dorința de a crea obiecte vestimentare comode și cu mesaje puternice, o formă de a-și exprima creativitatea prin materiale de calitate. 

În 2023 însă, antreprenoarea anunță închiderea atelierului, dar nu și încheierea brand-ului.

”pur. a trecut prin multe schimbări în ultima vreme, dar tot “răul” e spre bine, cred eu. Am închis atelierul de producție pentru că, pentru nișa noastră de creație, costurile aferente producției în România sunt nejustificat de ridicate. Cred că fiecare business își are calculele și strategiile lui, dar eu am realizat că pentru pur., producția internă nu mai are sens. Momentan suntem în discuții cu câteva ateliere, tot din țară, unde vom produce, tot în mod sustenabil și cu aceeași calitate cu care clienții sunt obișnuiți, câteva dintre piesele statement pur., care vor fi curând disponibile pe site,” ne spune Roxana în interviul pe care ni l-a acordat.

Femeile care redefinesc felul în care ne bucurăm de artă

Mădălina Ivașcu și Sorina Topceanu, împreună, înseamnă One Night Gallery, numele sub care aduc arta transpusă prin noi medii direct către oameni. 

Pe scurt, new media art este genul de instalații și spectacole în care spectatorii devin parte din poveste, unde pot interacționa cu obiectele expuse sau se pot bucura de un show interactiv cu ajutorul realității augmentate. 

”Ideea a fost de a face expoziții care să aibă un artist în focus și prin intermediul diferitelor medii tehnologice să oferim componenta de interactivitate vizitatorilor. Totodată, ne-am propus să creăm un context multidisciplinar din care, atât artiștii cât și noi, să ne dezvoltăm noi skill-uri și competențe digitale. Am început în 2017 cu prima expoziție și 7 ani mai târziu avem deja 23 de ediții în portofoliu și am expus acest format în 6 orașe din România.”

Pe lângă edițiile One Night Gallery, au dezvoltat și cel mai mare festival de new media art din România, RADAR (am fost și noi la o ediție, aici), primul festivalul de Realitate Augmentată, alături de Leo Burnett, XR Month, în care lucrările digitale create de 40 de artiști au transformat centrul într-o expoziție interactivă în aer liber.

MINA (Museum of Immersive New Art) este ultimul proiect care se adaugă în portofoliul lor, pe care l-au dezvoltat alături de partenerii de la Le Petit, ne povestesc ele într-un interviu.

RADAR, pentru antreprenoare, a venit ca o nevoie firească de a închega comunitate pe care o dezvoltaseră anterior, atât cea a artiștilor, cât și a clienților care puteau fi interesați de proiecte de new media art. Partea de activări de brand, dezvoltată la festival, este și una dintre piesele cheie care le ajută pe Mădălina și Sorina să contureze toate proiectele pe care și le doresc, fie cele proprii, fie cele comisionate, adică realizate pentru un client comercial.

”Prin RADAR am creat un dialog și o educare a mediului privat, în ceea ce privește modul prin care poți expune un produs într-un manieră mai puțin comercială și care să aibă și o valoare pentru public.”

Emoții intense prin sticle mici de parfum

Alexandra Paven a creat buticul Createur 5 D’Emotions în 2008 și, odată cu el, deschidea universul unor parfumieri de renume și creatori ascunși. Aici, antreprenoarea a format o comunitate mică a oamenilor care caută esențe și produse cu poveste.

Amintirile olfactive sunt adânc prinse în viața antreprenoarei Alexandra Paven, ceea ce poate fi premonitoriu pentru industria pe care a ajuns s-o aleagă, și anume crearea unui brand în parfumeria de artiști, a unor concepte de magazine cu lucruri pe alese și a unui laborator în care experimentează cu simțurile și pentru alții, nu doar pentru business-ul ei.

”Ploaia de primăvară și florile de cireș; mirosul de pământ din grădina bunică-mii; aluat de cozonac frământat de Crăciun; mirosul de artifica pe care o aprindea tata de Revelion înainte de 89; guma de șters roz, chinezească din clasa a doua; lemnul ars în sobă când era ger de ți se lipeau nările; mirosul de piele de la prima geacă pe care mi-am cumpărat-o.”

Antreprenoarea a dezvoltat și hub-ul creativ Nasofactura, o linie de customizare olfactivă pentru concepte din exterior. Aici au luat naștere parfumul realizat pentru Ghica House & ESHTE inspirat din călătoria lui Brâncuși spre Paris, ademenESHTE X Créateur 5 d’Emotions,‘ 94, parfumul generației de aur realizat pentru fostul fotbalist internațional Gică Popescu sau parfumul Neversea - primul parfum creat vreodată pentru o plajă și alte experimente olfactive.



Citeste si