- 8 Octombrie 2025
5 din 10 antreprenori se bazează pe resurse proprii pentru a-și continua afacerea, dar speră la sprijin pe viitor
- antreprenorii se confruntă cu o dublă presiune - afacerea și menținerea tonusului echipei
- antreprenorii se confruntă cu presiuni specifice business-ului, dar și cu temerea unui război sau a unui extremism în creștere
Acestea sunt concluziile principale ale studiului Mind your Business 2025, o cercetare inițiată de redacția noastră, start-up.ro, realizată de firma de research Unlock, cu sprijinul BCR.
Resurse pe forțe proprii la antreprenoriMenținerea unei atitudini pozitive și a unei minți deschise au fost uneltele principale ale antreprenorilor, unele la fel de importante ca și aspectele pragmatice precum optimizarea de costuri sau proceduri de lucru. Ajutorul extern a fost alegerea a doar 11% dintre antreprenori, dintre care femeile au fost cele care au optat pentru această variantă.
Astfel, pentru antreprenorii români, perioadele dificile în business sunt rezolvate prin:
- menținerea unei atitudini pozitive și evitarea stresului inutil (46%)
- analizarea și optimizarea costurilor (37%)
- soluții creative și alternative la probleme (36%)
- prioritizarea sarcinilor și gestionare mai bună a timpului (35%)
Partea de gestionare a echipei a fost o altă resursă folosită de antreprenori, de la o comunicare transparentă până la solicitarea sprijinului către colegi, unde 2 din 10 antreprenori au apelat la astfel de metode. Ajutorul extern precum consultanța și consilierea sunt resurse angrenate de doar 11% dintre antreprenorii care au răspuns la studiu.
Antreprenorii admit că dincolo de acțiuni care țin de un mai bun management al afacerii, menținerea unui MINDSET POZITIV este extrem de importantă.
Preferă să se concentreze pe planurile lor în loc de a se plânge de greutățile cu care se confruntă - această concentrare pe business este și un mod de a controla anxietatea.
Soluții în antreprenoriatRaportat la antreprenoriat ca un întreg, respondenții au spus că întâlnirile cu ceilalți antreprenori sunt cea mai relevantă metodă care îi ajută și ar putea să îi ajute și pe viitor.
Crizele prin care au trecut constant în ultimii ani au sedimentat două idei: pe de o parte nevoia de a construi mai multă coeziune la nivel de breaslă și ideea de a da ceva înapoi antreprenorilor mai tineri (ideea de mentorat).
Când vine vorba de soluții de sprijin în antreprenoriat, 34% dintre ei au menționat întâlnirile cu alți antreprenori, 17% conferințele și evenimentele de business, iar 16% au ales cursurile de dezvoltare personală.
Ca soluții de sănătate mintală în antreprenoriat, ei continuă să se bazeze pe resursele proprii. Apelează la soluții precum terapie sau coaching doar atunci când întâmpină probleme personale.
Pentru 6 din 10 antreprenori discuțiile cu cei apropiați sunt cele care i-au ajutat cel mai mult în ultima vreme, urmate de gratitudine - a mulțumi pentru ceea ce au (45%) la egalitate cu podcast-uri și cărți de dezvoltare personală. Aceste resurse sunt și singurele unde nivelul de interes scade pentru antreprenori raportat la viitor și la cum văd ei soluțiile de sprijin.În schimb, întâlnirile cu alți antreprenori și schimbul de experiențe cu ei, menționate de 34% de respondenți, sunt soluții pe care le iau cel mai mult în calcul și pentru viitor (10% dintre ei). Terapia și coaching-ul regulat sunt o soluție menționată de 16% dintre antreprenori, meditația și yoga de 11%, un grup de suport cu care să se vadă regulat de 10%.
Ce se evidențiază în creștere de la an la an sunt soluțiile spirituale precum vizitarea locurilor cu încărcătură spirituală, cum ar fi India, aleasă de 9% dintre antreprenori, dar pe care 13% o văd ca pe o soluție de viitor.
De asemenea, retreat-urile de business menționate de 5% dintre antreprenori ca soluție a trecutului, au o pondere de 15% pentru soluții viitoare.
Rezultatele legate de soluțiile de viitor sunt un semn pozitiv, care arată că în 2025 antreprenorii sunt mai conștienți și dispuși să își asume vulnerabilitățile, și să accepte că o formă de consiliere sau cel puțin de relaxare este o normalitate.
##FORM_12##
Cum se percep antreprenorii româniÎn 2025 se remarcă un sentiment de mulțumire de sine mai ridicat decât cel față de propria afacere comparativ cu 2024. Faptul că au trecut de o nouă criză,dar și de contexte societale neașteptate, îi face să fie mai apreciativi față de propria lor persoană și capacitatea lor de a naviga vremuri tulburi.
79% dintre antreprenorii participanți la studiu au sentimente pozitive față de imaginea de sine, cu stări precum încrezători, mulțumiți, motivați, entuziaști și bucuroși. În 2024, doar 70% dintre ei se simțeau așa. Față de afacere, 72% dintre antreprenori au aceleași sentimente iar 78% le au și față de echipă.Focusul principal ramâne în continuare pe dezvoltarea afacerii înțeleasă și ca menținere și stabilizare a acesteia, nu exclusiv creștere. De aceea, anul acesta crește în importanță menținerea satisfacției clienților și găsirea unor surse de investiții care să aducă siguranță financiară fară schimbări dramatice.
În ceea ce privește preocuparea pentru sănătatea mintală, se păstrează la o cotă de interes mai scăzută versus sănătatea “afacerii”, chiar în ușoară scădere față de 2024.
Ca priorități în business, 69% dintre antreprenori menționează dezvoltarea afacerii iar 54% satisfacția și fidelizarea clienților. Aproape la egalitate sunt bunăstarea proprie financiară (28%) și apoi siguranța financiară a angajaților (25%).
Starea de bine a angajaților este o prioritate pentru 18% dintre antreprenori, pe când sănătatea mintală a angajaților este menționată de doar 5% dintre ei, ceea ce menține perspectiva pe proprietatea celor două noțiuni. Antreprenorii pot controla atmosfera de la birou, dar nu pot gestiona și sănătatea mintală a echipei lor. În schimb, starea de bine proprie și sănătatea mintală proprie a antreprenorilor sunt aproape la egalitate ca priorități pentru antreprenori, cu 14%, respectiv 13%.
Antreprenorii români manifestă mai degrabă un optimism prudent sau reținut având în vedere blocajele și lentoarea pieței. Totuși, chiar dacă sunt obosiți încearca să gândească pozitiv, să nu se lase copleșiți de incertitudini, să nu lase temerile să îi blocheze.
Raportat la următoarele 6 luni (adică final de 2025 și începutul lui 2026), principalele obiective ale antreprenorilor legate de business se concentrează atât pe întărirea prezenței pe piață și creșterea gradului de competitivitate, dar si prin aplicarea unor abordări laterale și descoperirea unor noi oportunități pe piață – noi linii de business sau extinderea pe alte piețe.
Creșterea cifrei de afaceri e un obiectiv pentru 55% dintre antreprenori, urmată de extinderea pieței sau a clienților (49%) și consolidarea relațiilor cu partenerii (46%). Printre cele mai puțin menționate obiective sunt supraviețuirea (1%) și dezvoltarea sustenabilității și a responsabilității sociale (9%).
Despre studiu
Mind your Business este un studiu realizat la inițiativa noastră, a redacției start-up.ro, alături de agenția de research Unlock. Prin acest studiu vrem să oferim un barometru al sănătății mintale în rândul antreprenorilor români. Să avem o privire de ansamblu asupra perspectivei lor, dar și detaii de culise despre cum percep ei antreprenoriatul.
Studiul Mind your Business a fost realizat în două etape.
- În etapa calitativă au fost 9 interviuri cu antreprenori din diverse domenii. Etapa cantitativă a însemnat 394 de chestionare online de circa 20 de minute.
- Cei mai mulți antreprenori care au răspuns studiului, 68%, au sub 5 angajați, 16% până la 10 angajați, iar 16% peste 10 angajați.
- Cifrele de afaceri ale antreprenorilor care au răspuns la studiu variază de la sume sub 50.000 de euro (25%) până la unele peste 500.000 de euro (20%).
- 24% dintre antreprenori au afacerea de dinainte de 2005, iar 24% dintre ei au fondat-o după 2020.
Mind your Business a fost prezentat la evenimentul cu același nume, desfășurat pe 30 septembrie în București, alături de mai mulți antreprenori și nume cunoscute ecosistemului de wellbeing organizațional. Evenimentul a fost realizat cu sprijinul BCR și Signal Iduna, alături de mai multe afaceri locale din sectorul de wellbeing.
##FORM_12##
Evenimentul a fost realizat de start-up.ro, Main Partner BCR, Gold Partner SIGNAL IDUNA, Study Partner UNLOCK.
Grija pentru echipă înseamnă siguranță și sprijin zi de zi, pentru că doar atunci când sănătatea fizică, mintală și emoțională este în echilibru, angajații se pot simți bine și pot performa. La SIGNAL IDUNA, sprijinim antreprenorii prin soluții flexibile de asigurări private de sănătate adaptate oricărui tip de afacere, astfel încât echipa ta aibă acces rapid la servicii medicale de calitate și suport real prin serviciul wellbeing, atunci când au nevoie. Cu SIGNAL IDUNA, investiția în sănătatea echipei devine o decizie simplă și avantajoasă - pentru oameni mai motivați, mai loiali și o afacere care crește sustenabil.