Adina Vlad, studiul Mind your Business: ”antreprenorii români nu trebuie să fie propriii lor terapeuți”

Mind your Business, evenimentul unde am discutat despre wellbeing-ul mintal al antreprenorilor, a adunat atât speakeri, cât și participanți interesați să afle idei și soluții inspiraționale pentru a construi lucruri cu sens și cu grijă de sine. Evenimentul a început cu prezentarea rezultatelor primului studiu pe tema sănătății mintale a antreprenorilor români. Ce am aflat din acest studiu?

Studiul Mind your Business este o inițiativă start-up.ro, realizată alături de Unlock, prin care am vrut să punem bazele unei cercetări pe termen lung asupra a ceea ce înseamnă sănătatea mintală a antreprenorilor. Cum construiesc afaceri, cum construiesc echipe, cum se gestionează, cum se percep. 

Asta am aflat printr-o serie de interviuri 1:1, discuții de profunzime, dar și printr-un chestionar completat de 150 de antreprenori din medii diverse și în stadii diferite de dezvoltare. 

Pe scena evenimentului, Adina Vlad, fondatoarea firmei de research Unlock, a prezentat cele mai importante rezultate din studiu. 

##FORM_11##

 

Lăsăm mai jos câteva dintre momentele importante prezentate de Adina Vlad pe scena evenimentului Mind your Business. 



CONTEXTUL ACTUAL

 

”România se află într-o stare mai bună anul acesta și în ultimii ani decât a fost până acum, așa că, în teorie, și antreprenorilor ar trebui să le meargă mai bine. Dacă lucrurile ar fi stabile, România urcă, pentru că noi câștigăm încredere în sine în noi, câștigăm optimism și curaj. Suntem în drum spre bine, adică strigăm hai, România, ne bucurăm, ne lăudăm cu ce e românesc, susținem antreprenorii români, cumpărăm produse românești, deci cumva suntem pe drumul cel bun”, așa prezintă Adina situația actuală văzută prin prisma celor mai recente cercetări.

 

În ceea ce privește antreprenorii, pe hartă motivațională, există culturi foarte orientate spre risc. Culturi care merg pe ideea progresului a riscului și a creșterii. Iar Adina vorbește despre antreprenorii români ca fiind tot timpul acolo, cumva chiar complet contra culturii. Cultura era undeva în zona de nesiguranță și aversiune către risc, iar antreprenori erau opuși culturii. Atunci i-a denumit: ”antreprenorii români sunt cei care ne fac bine cu forța”. 

 

”Acum s-a mai estompat distanța, dar în continuare antreprenorii sunt cei mai curajoși dintre noi, cei care și-au depășit limitele, fricile, care simt că se poate. Ei sunt niște modele pentru foarte mulți dintre noi și ne ajută pe toți să credem mai mult în visurile noastre. Nu sunt doar pentru ei să-și facă o viață, ci ei reprezintă un model pentru noi toți. Antreprenorii români sunt în continuare într-o poziție contra-culturală, dar aspirațională, pentru că forțează limitele României să se dezvolte și se țin de visul lor. Sunt niște oameni orientați spre evoluție, spre creștere, spre dezvoltare permanentă. Foarte mulți în interviuri ne spuneau că pe ei business-ul i-a ajutat să se dezvolte ca om.”

 

CUM SUNT ANTREPRENORII ROMÂNI

 

Cum se descriu pe sine? Perseverenți, vizionari, orientați spre învățare continuă, deschiși către riscuri, pasionați, orientați spre schimbare socială. Ei și-ar dori să fie mai mult. Dacă ar fi să-și construiască portretul ideal, ar fi mai bine să fie mai deschiși către a-și asuma riscuri și mai disciplinați.

Ce înseamnă să fii antreprenor, conform studiului Mind your Business? 

 

  • ”am plecat cu foarte mult entuziasm și cu viziune că vom cuceri lumea. Pe urmă a venit realitatea și a zis să mai stăm și jos.”
  • ”cel mai la îndemână mod de a evolua. Dacă mă uit cum eram acum 10 ani, acum sunt complet diferit și probabil că dacă nu era business-ul, nu eram așa.” 
  • ”hobby-uri, nu am hobby-uri pentru că nu am timp de hobby-uri. Munca este hobby-ul meu. Când mai am un pic de timp, fac un plan financiar, un draft de campanie, ceva.”

Există așadar un eroism destul de puternic în spatele profilului de antreprenor sau al modului în care el se descrie. Totul este foarte personal, ei se scalează în business-ul lor. La ei Adina subliniază o apetență foarte mare pentru risc, inclusiv riscul de a rămâne singur. Pentru că există această suferință de singurătate în business. 

 

”Românilor nu prea le place să fie eroi, preferă să aibă eroi.”

 

Ce-i motivează să fie antreprenor: 

 

  • posibilitatea de a avea un impact pozitiv asupra lumii din jur. Antreprenorii, făcând un business, ajută societatea să evolueze, să se dezvolte. Nu o fac doar pentru ei. O fac cumva pentru noi toți.
  • posibilitatea de a face lucrurile cum îmi doresc și simt că e mai bine
  • posibilitatea de dezvoltare personală și de a evolua și de a învăța lucruri lor

Este cumva o viziune personală asupra lumii, scalată la nivel de business. Interesant e că aspecte precum câștigul financiar și libertatea și flexibilitatea programului sunt undeva pe la mijloc, sunt importante, dar nu cele mai importante.

 

Prioritățile? Pentru că vorbim de business-uri care cresc, dezvoltarea afacerii e principala prioritate. Sănătatea mintală a antreprenorilor e undeva pe la mijloc, și înainte de sănătatea mintală ei pun starea lor de bine, fericirea lor și starea de bine a angajaților. 

 

”Starea de bine e ceva ce poți să gestionezi și bagi acolo în KPI-urile business-ului, poți să o măsori, faci un teambilding, mai vorbești cu oamenii și am rezolvat-o. Dar sănătatea mintală deja devine o cu totul altă poveste. Problema mea ca antreprenor e mai degrabă să mențin starea de bine din ceea ce pot să fac eu, ceea ce pot să controlez.”

 

CUM SE SIMT ANTREPRENORII ROMÂNI

 

Ca surse de stres, antreprenorii le simt cele mai pregnante ca venind din extern, și anume: cash, fonduri pentru finanțarea afacerii, plata taxelor, aspecte birocratice. Antreprenorii sunt mai puțin stresați de volumul de muncă și personal calificat, pentru că dacă e vreo problemă, se apucă ei și fac. 

 

”Nu e o problemă, asta pot să o gestionez, dar pe ceilalți mi-e absolut imposibil s-o fac.”

 

Antreprenorii mai simt presiunea de a ține echipa integrată, de a face totul perfect, de a fi un exemplu pentru ceilalți. Simt că trebuie să fie un super om, lumea să se uite la ei ca la un zeu care îi inspiră pe toți să se ridice din situații indiferent de cât de greu ar fi și să țină și echipa integrată.



Ce soluții de sănătate mintală văd ei în prezent și pentru viitor: 

 

  • acceptă faptul că nu trebuie să fie totul perfect
  • încearcă să rezolve totul cu calm și tact 
  • discută problemele cu persoane de încredere 
  • apelează la sfaturi și experiențele altor antreprenori 

 

Ce ar vrea să se întâmple mai mult în viitor: 

 

  • să caute sprijin profesional și consiliere
  • să accepte să nu-și mai asume toată responsabilitatea 
  • să învețe să delege
  • să apeleze la sfatul celor apropiați 

Concluzia studiului, așa cum a fost trasată la momentul final al prezentării de către Adina este că antreprenorii vor să vorbească despre sănătat emintală, dar trebuie să deschidă cineva discuția, iar ei să se simtă într-un mediu cât mai sigur și cât mai empatic față de ceea ce traversează. 

”Ce am simțit noi din ce am văzut și din date, este că e important să se promoveze ideea că a fi antreprenor nu înseamnă să fii Superman și nu trebuie să devii propriul terapeut. Cumva, undeva trebuie să te cauți și să apelezi cu încredere la ceilalți. Iar antreprenorilor cel mai bine le fac întâlnirile cu alți antreprenori. Oamenii ca ei înțeleg cel mai bine despre ce este vorba. Atunci când sunt printre ai mei, ca la întâlnirile cu X anonimi, în momentul în care suntem împreună, parcă lucrurile devin mai simple. Și cumva, asta înseamnă comunitate prin empatie. Când vorbim de sănătatea mintală în business, nu vrem să vorbim despre ea decât într-un cadru sigur și controlat.”

 


Rezultatele complete și finale ale studiului le-am discutat în premieră la evenimentul Mind Your Business, pe 11 septembrie, la Nayam Events în București.

Pe lângă studiu, am discutat despre leadership, educație, piața muncii și sănătate în general.

Integrarea conceptului de wellbeing, inclusiv prin asigurări private de sănătate, este importantă nu doar pentru motivarea și retenția angajaților, ci și pentru crearea unui loc de muncă în care aceștia se simt apreciați și susținuți. Știm cu toții cât de important este să ne simțim bine acolo unde petrecem cea mai mare parte a timpului nostru, iar sănătatea, atât fizică, cât și mentală, joacă un rol esențial. De aceea, SIGNAL IDUNA vine în sprijinul antreprenorilor oferind soluții personalizate, adaptate nevoilor unice ale fiecărei echipe, pentru a asigura un mediu de lucru sănătos și echilibrat, indiferent de dimensiunea sau domeniul de activitate al afacerii.

Evenimentul a fost realizat de start-up.ro, Main Partner BCR, Gold Partner SIGNAL IDUNA, Silver Partners Zentiva Romania & Persedon, Event & Study Partner Autonom Group, Study Partner UNLOCK, Sponsor Complice.ro, cu sprijinul IMOD Flowers & Alcalia.

 

##FORM_11##



Citeste si