- 8 Octombrie 2020
Advancing AI caută startup-uri românești pentru viitor. Strategia României când vine vorba de inteligență artificială și digitalizare
Evenimentul desfășurat pe Google Meet i-a avut invitați pe Dan Oros, Head of Marketing la Google România, Sabin Sărmaș, Președintele Autorității pentru Digitalizare a României, Cristian Dascălu, Gapminder, Cristina Țoncu de la Techcelerator și pe Dragoș Preda, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor și Comunicațiilor.
Dan Oros a prezentat concluziile unui raport Google privind impactul AI asupra economiei României.
Programul Advancing AI își propune să stimuleze ecosistemul românesc de inteligență artificială prin sprijinirea antreprenorilor AI, oferindu-le acces la tehnologiile și experții Google din acest sector, pe lângă dezvoltarea afacerii și acces la investiții.
Aplicațiile sunt deschise până pe 15 octombrie 2020 și pot fi realizate accesând acest link. Toți candidații vor fi invitați la o sesiune online în cadrul căreia experții Google AI vor prezenta cele mai noi tendințe din această industrie, oportunități și povești de succes. După acest eveniment, juriul va selecta până la 5 echipe care vor intra în program.
Acestea trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii: să aibă o echipă tehnică puternică, un produs aflat în faza de prototip sau MVP(Minimum Viable Product) care folosește tehnologii precum AI, ML (Machine Learning), Deep Learning, Big Data, Advanced Analytics. Startup-urile ar trebui să aibă, de asemenea, un produs cu potențial de creștere la nivel internațional și un angajament puternic de a-l valida și extinde rapid pe piața vizată.
Tehnologia crește productivitatea economiei„40 de miliarde de euro e un potențialul valorii adăugate la PIB ca rezultat al implementării de soluții AI pentru IMM-uri”, a spus Dan Oros în cadrul evenimentului online.
El a menționat raportul Google privind inteligența artificială și modul în care a fost calculată această cifră.
„Ne-am uitat la contribuția industriei la PIB. Transportul are o importanță mai mare în România față de UE. Producția avansată e a patra în România, arată importanța industriei automotive în România. În România industria comunicațiilor e pe locul 5, ceea ce arată potențialul IT&C în România.”, a mai spus reprezentantul Google România.
„E o legătură între creșterea productivității și creșterea economică. Se observă o scădere a ratei de creștere a economiei, iar tehnologia poate să inverseze această tendință”, a mai spus reprezentantul Google.
De asemenea, Dan Oros a vorbit și despre cele două unelte lansate de Google la nivel local. Acestea conțin cursuri de inteligență artificială pentru începători, dar și soluții pentru startup-uri și IMM-uri. Practic, dacă ești un IMM, poți alege domeniul în care activezi și să vezi mai multe metode prin care să-ți eficientizezi simplu și ieftin strategiile prin AI.
România trebuie să aibă o strategie de inteligență artificialăSabin Sărmaș, reprezentantul Autorității pentru Digitalizare a României, a vorbit despre trei strategii importante care trebuie construite în perioada următoare. E vorba de strategia de inteligența artificială a României, strategia de digital skills și strategia de digitalizare a României.
„Sunt direcții naturale și vreau să vă spun întreaga strategie de inteligență artificială o vom face împreună cu industria. Industria nu a stat degeaba și nu a așteptat după orice Guvern”, a spus Sărmaș.
El a vorbit despre impactul inteligenței artificiale inclusiv asupra guvernării.
„Shiftul se produce la pasul al treilea de digitalizare, când avem o abordare bazată pe guvernare pe bază de data. E vital să avem cât mai repede strategia de inteligență artificială a României pe masă”, a menționat Sabin Sărmaș. Provocarea statului e de consolidare a datelor pentru că multe dintre acestea sunt încă pe hârtie. Conform acestuia, un pariu important în zona publică e combinația de RPA și AI care aduc un potențial mare în sectorul public. El a menționat că se lucrează la o soluție AI pentru achiziții publice, dar și pentru facturare digitală.
„Există un apel de proiecte la Autoritatea pentru Digitalizare pentru produse inovatoare care să aibă AI, Big Data, IoT, eHealth. Este un buget de 100 de milioane de euro pentru acest proiect pentru companiile care doresc să investească în produse inovatoare. Bugetul minim pentru proiect e de 1 milion de euro. Sunt produse care sunt asumate de companii care au o capacitate de cofinanțare mare”, a mai spus Sărmaș în cadrul conferinței de pe Google Meet.
Din fericire pentru noi, România e în prima treime în clasamentul mondial de pregătire AI.
Advancing AI - cine se poate înscrieCristina Țoncu de la Techcelerator a vorbit despre acceleratorul Advancing AI, dar și despre ce tip de startup-uri se pot înscrie.
„Poți folosi machine learning, dar nu te califică precum un startup de AI. Ești un startup de AI dacă ai dezvoltat care învață singuri, dacă folosești NLP sau deep learning”, spune Țoncu.
Ea a menționat și despre provocările dezvoltării de soluții de inteligență artificială în România.
„Există o orientare clară în strategiile care se pun la punct acum și spre dezvoltarea competențelor tehnice. Există o expertiză insuficientă pentru aceste domenii pentru că de multe ori acestea se învață din mers, pe seama resurselor suplimentare, a timpului, a banilor și așa mai departe. Dezvoltarea unui produs pe AI durează și mult mai mult decât celelalte tipuri de produse și acestea afectează și scalarea produsului respectiv”, a spus Țoncu.
Alte provocări menționate de Cristina Țoncu ar fi:
- O altă provocare ar fi vulnerabilitatea în fața competiției și accesul la finanțare. De asemenea, e destul de dificil că un startup care dezvoltă un produs AI e mai bun decât altul la un anumit moment. Încă nu există criterii clare de departajare.
- Natura imprevizibilă a AI atunci când produsele nu răspund într-un ritm rezonabil la satisfacerea nevilor userilor. Îți trebuie cunoștințe solide, trebuie să implici clientul într-o măsură mult mai mare în procesul de dezvoltare a produsului. Trebuie să obții de la ei datele pentru dezvoltarea acestor algoritmi.
- Durata de ajungere în piață e mai lungă decât produsele non-AI. Noi încercăm să abordăm cât mai ulte din aceste provocări, să susținem echipele să-și ducă la bun sfârșit dezvoltarea acestor produse și să-i conectăm cu cât mai mulți actori, cu potențiali clienți.
Cristian Dascălu, reprezentant al Gapminder, a menționat că din perspectiva investitorului, undeva la 30% din companiile în care au investit au avut o puternică anvergură de deep tech.
„Suntem într-un program de aplicări, un deadline care e 15 octombrie, e un program de 8 săptămâni. Vom încheia cu un eveniment de showcasing al companiilor care au trecut prin program și nu numai. E un program care se focalizează pe o serie de bootcamp-uri. E un program remote”, a spus el despre Advancing AI.
„Începem cu ideation și design thinking specifică proiectelor de AI pe care le vom selecta. Mergem spre o parte de go to market și apoi un program de investment, pentru a construi mindsetul de a atrage investiții. Noi asistăm companiile și post program. Împreună cu Google for Startups vă vom ajuta să scalați proiectele beyond Central and Eastern Europe”, a mai explicat Dascălu.
Image by Free-Photos from Pixabay