Alexandru Agatinei, How to Web: ”Fondatorii care pot construi companiile de mâine pot veni din orice țară din Estul Europei”
Echipa How to Web a dat publicității Venture in Eastern Europe Report, statistica privind investițiile în startup-urile din Europa Centrală și de Est în 2023. Am discutat cu Alexandru Agatinei, CEO al How to Web, despre principalele concluzii ale raportului din acest an.
Abonează-te la podcastul start-up.ro pentru a asculta interviurile noastre în premieră pe orice platformă de podcasting.
Estul Europei devine una dintre cele mai reprezentative zone pentru start-up-uri și investiții de capital de risc din lume: How to Web a publicat raportul “Venture in Eastern Europe”, aflat la prima ediție regională.
Pentru România, anul 2023 a fost unul de interes pentru investitorii străini, iar startup-urile românești au reușit să stabilească un trend ascendent. Cu un volum total de 129,6 milioane de euro, tranzacțiile din țara noastră depășesc pragul de 100 de milioane de euro pentru al treilea an consecutiv, în creștere cu 27,4% față de anul precedent și în ciuda unei ușoare scăderi a numărului de tranzacții.
Am scris despre cele mai importante date conținute de raportul Venture in Eastern Europe în acest material.
Anul 2023 a fost marcat, nu doar în România, de a o reducere a numărului de investiții și a valorii acestora, comparativ cu anul anterior. Au fost, însă, și multe startup-uri din Europa de Est care au reușit să-și atragă prime runde de finanțare, ridicând, astfel, volumul de investiții la 1,85 de miliarde de euro, chiar dacă suma este cu 57% sub cea din 2022.
Potrivit datelor prezentate în raportul Venture in Eastern Europe, topul țărilor în care volumul investițional fost de peste 100 de milioane de euro este condus de Polonia (466 mil. euro), urmată de Grecia (422 mil. euro), Lituania (214,2 mil. euro), Cehia (173,1 mil. euro), Estonia (158 mil. euro) și România (129,6 mil. euro).
Citește raportul integral și descarcă-l de pe site-ul How to Web.
Alexandru Agatinei, CEO al How to Web, a vorbit pentru start-up.ro, despre principalele concluzii ale raportului.
Urmărește discuția video de mai sus. Mai jos poți vedea un rezumat al discuției noastre în 9 puncte esențiale discutate de către Alexandru Agatinei.
Principalele descoperiri din raport
”Primul este o validare, și anume ceea ce s-a văzut, s-a simțit în piață: a fost dificil 2023 și așteptarea este că va continua perioada de dificultate. Trendul global de înjumătățire, mai mult sau mai puțin, a numărului de deal-uri sau mai ales a volumului de de investiții, s-a văzut și la nivel est - european și la nivelul României.”
”Volumul investițiilor a ajuns la peste 1,8 miliarde de euro în estul Europei. Asta înseamnă o scădere de aproape 60% față de anul anterior, ținând cont de faptul că anul anterior și, de fapt, ultimii 2 ani au fost niște ani atipici mai degrabă din punct de vedere al investițiilor. Toate lucrurile păreau să se îndrepte într-o direcție dreaptă în sus, dar vedem că nu este neapărat așa și că volumul și toată activitatea revine la situația din 2019 sau începuturile lui 2020.”
”Sunt șase țări care au în care au fost ridicate runde de investiții care au depășit un volum total de 100 de milioane de euro. România este a 6-a țară. Sunt acolo țări precum Estonia, Cehia, Polonia. Pentru multe dintre ele reprezintă de fapt o scădere a volumului de investiții față de anii anteriori. În contrapartidă, pentru România reprezintă o creștere.”
”Nu știu dacă trebuie să credem că o să prindem din urmă o țară precum Polonia, pentru că scopul nostru nu este neapărat să arătam ce țară este mai performantă relativ la celelalte țări din regiune, ci mai degrabă e ocazia să creăm un fond comun de tranzacții care să vorbească despre estul Europei ca fiind o regiune importantă pe scena globală.”
”Aceasta este value proposition sau ceea ce urmărește scena de investment la nivel global: că Estul Europei este aici, adică aici se găsesc acei fondatori și potențiali fondatori care pot construi companiile de mâine, și pot veni din oricare din oricare țară din această regiune.”
”E ceva ce trebuie să-ți răspunzi dinainte ca fondator, dacă asta este ceea ce vrei să faci. Dacă vrei să rezolvi o problemă globală, să știi că e posibil să intri pe scenariu de venture backed company, high growth company – o companie ce are potențial de scalare la nivel global. Altfel, poți să rezolvi probleme foarte importante, presante, dar pentru o piață care nu este suficient de mare să aibă nevoie de o creștere accelerată și, respectiv, de investiții.”
”Doar pe alocuri unele din companiile care au ADN românesc adresează niște industrii care sunt de interes la nivel global.”
”S-ar putea ca unii dintre fondatori să nu își dea seama că sunt pe o pistă falsă, dar aceste sute de proiecte ar putea să fie ajutate de de gândire asta, că ar fi bine să caute o piață globală, ar fi bine să nu mai repete multe din greșelile pe care alții le-au făcut, sau să urmeze niște căi pe care par să conducă către niște rezultate înțelese de alții înaintea lor.”
”Dacă e să ne uităm cât se poate de obiectiv la situație și în general, mediul ăsta care implică produse digitale și companii de high growth și toți actorii relevanți în cazul ăsta, în mod special investitorii, par să aibă un anumit grad de imunitate la ce se întâmplă din punct de vedere politic, geopolitic, chiar dacă se resimte și în industria asta o scădere dată de mișcările la nivel global, toate concedierile care au loc în companiile mari de tehnologie, și nu numai, poate semne de recesiune la nivel global. Dar au un anumit grad de imunitate. Și ăsta este un lucru bun, adică poate să considere toată lumea că este o excepție de la regulă. Poate și pentru că despre asta este mecanismul din spatele unei companii high growth și a celor care investesc în companii de acest gen, pentru că urmăresc astfel de oportunități, fie ca să devanseze un jucător important într-o piață, fie ca să câștige o piață unde nu există un jucător important și, de cele mai multe ori, perioadele de incertitudine și dificultăți reprezintă o oportunitate pentru fondatori să rezolve niște probleme, iar pentru cei care-i susțin, să-i ajute și mai mult pe cei care par să poată câștiga și piața respectivă, dar și să rezolve cel mai bine problema respectivă.”