- 22 Decembrie 2017
Ce te mână să mai faci afaceri în România?
E decembrie, comemorăm 28 de ani de la Revoluție, iar de aproape un an de zile lumea este din nou în stradă (antreprenori, tineri, pensionari, angajați ai multinaționalelor, sindicaliști) sperând să schimbe voința guvernanților ca să continuăm, cumva, dezvoltarea țării noastre mici, fără a ne întoarce în niște vremuri pe care le credeam apuse.
Iar când totul pare să fie împotriva noastră, de ce am mai continua să luptăm? De ce, ca antreprenor, unul care duce în spate economia țării, ai vrea să îți mai dezvolți afacerea în România când există o grămadă de alte alternative, țări care au, poate, condiții mult mai bune pentru oamenii de business, care îi încurajează să facă afaceri profitabile?
Ne-am dorit să aflăm răspunsul la această întrebare, să știm ce te mână să mai faci afaceri în România. Unii au spus că din inerție, că au o misiune, din cauza oamenilor pe care-i întâlnesc zilnic sau că nu e cazul să dai bir cu fugiții cum dai de o problemă. Tu ce părere ai?
Apasă pe săgeți pentru a afla răspunsurile antreprenorilor pe care i-am chestionat.
Bogdan Iordache, investitor & antreprenor
Deocamdată, din inerție. Cred că, dacă lucrurile degenerează în continuare, elanul ultimilor 3-4 ani se va încheia iar opțiunea emigrării va reveni pe primul loc, și odată pornit trendul emigrării, inerția va funcționa în sens invers: va fi nevoie de efort pozitiv semnificativ ca să inversăm trendul.
Sabina Iordache, co-fondator & manager Printoteca
Rămânem (încă!) în România datorită tuturor oamenilor pe care îi întâlnim zilnic și care ne dau speranță că încă se mai poate schimba ceva în bine. E vorba de alte start-up-uri, ong-uri, freelanceri... alții ca noi care vor să crească proiecte frumoase. Se întâmplă din ce în ce mai des ca în discuțiile cu partenerii noștri să apară înrebarea ”De ce nu plecăm?” și rareori găsim un răspuns rațional, fiindcă e clar că judecând strict din punct de vedere al strategiei de business ar exista oportunități în alte țări.
Mai există și sentimentul că dacă noi nu generăm schimbare și dacă nu luptăm pentru valorile noastre, atunci suntem cumva complici la ce se întâmplă în țară. Dacă aș pleca sigur m-aș simți vinovată că nu am încercat mai mult.
Alin Stanciu, fondator & CEO FashionUP
În ciuda unei percepții comune greșite, povara fiscală a unui antreprenor român nu este nici pe departe cea mai mare din Europa, din contră, se află în partea de jos a unui eventual clasament cu țările din EU – 28. Din păcate însă, România suferă la capitolele modernizarea legislației și, mai ales, predictibitatea fiscală.
Anul curent a contribuit masiv la creșterea stresului fiscal al antreprenorilor, atât din cauza incertitudinii cât și a lipsei unor norme de aplicare clare. Pentru antreprenori, fiecare element de incertitudine în fiscalitatea din România se traduce, imediat, într-o potențială eroare de bugetare a anului viitor.
Iar asta va avea impact imediat mai ales în zona investițiilor. Personal, ca și probabil în cazul altor antreprenori, voi continua să investesc în afacerile pe care le-am lansat, în primul rând pentru că văd în continuare potențial într-o piață care e, totuși, în continuă creștere, dar mă voi gândi de două ori înainte de a porni o nouă investiție în România.
Ciprian Borodescu, co-fondator Appticles
Cred că trebuie să înțelegem că dezvoltarea unui business are mai multe componente și, de cele mai multe ori, atunci când vorbim de o afacere, cel puțin în domeniul IT, ne referim mai degrabă la resursa umană care se află pe teritoriul României și mai puțin la clienți - cei care plătesc servicii/produse. Din această perspectivă, accesul la talentul tehnic este în continuare atractiv, nu doar pentru antreprenorii locali, dar și pentru companiile din afară care și-au deschis birouri locale.
Atât noi cât și majoritatea antreprenorilor cu care interacționez au același model: resurse umane locale care dezvoltă produse sau oferă servicii pentru clienții din afară. Altfel, ar fi foarte greu dacă nu chiar imposibil, să te poți dezvolta sănătos bazându-te doar pe piața locală. Evident că noile măsuri nu ajută și nu vin în ajutorul antreprenorilor, însă așteptările mele nu au fost niciodată în sensul acesta indiferent de guvernul aflat la cârma țării.
Cristiana Bogățeanu, co-fondator academiainventeaza.ro & Zalmotek
Ne-am gândit să ne mutăm în altă țară. Mai ales că, lucrând cu firme din afară, primim destul de des oferte, din Marea Britanie sau Dubai. Alegem să rămânem aici și ne motivează faptul că vrem să oferim servicii de calitate, așa cum și noi beneficiem de ele. Credem că și cei de aici merită servicii de calitate. Iar clienții de aici nu au nicio vină. Spunem asta pentru că, printre cei cu care lucrăm sunt și copii. Ei trebuie să vadă o alternativă, că se poate și altfel. Și chiar de anul viitor vom lansa un alt business axat tot pe copii.
Ceea ce ne deranjează este faptul că lucrurile se întâmplă peste noapte, iar asta este o provocare foarte mare. Nu știu dacă se va schimba ceva în bine, dar alegem să rămânem în continuare aici.
Vlad Craioveanu, co-fondator Impact Hub Bucharest
Mediul politic și mediul economic au influențat și vor influența întotdeauna dezvoltarea unei societăți, inclusiv a ecosistemului antreprenorial. Acesta este un lucru evident, însă în același timp, antreprenorii prin definiție au o capacitate extraordinară de adaptare, căutând soluții și idei pentru a trece peste momentele mai dificile la care îi expune uneori mediul extern.
În ultimii 7 ani, de când ne-am început noi aventura antreprenorială am trecut prin perioade mai bune și mai grele în acest context, însă am considerat că atâta timp cât putem să ne punem în practică ideile și cât timp va exista potențial și dorința antreprenorială vom găsi soluții la diversele provocări.
Trăim un final de an în care mult din ceea ce noi înțelegem ca normalitate pare să se ducă pe o pantă ciudată, ne pregătim de un an în care antreprenoriatul va avea mult de suferit prin creșterea plafonului de impozitare până la 1 milion de euro pentru impozitul pe venit, schimbări legislative în domeniul muncii care nu oferă nici o predictibilitate și multe altele, însă credem în continuare în potențialul actual și vom continua să sprijim noile generații de antreprenori care vor să inoveze, să producă un impact pozitiv la nivel de societate.
Bogdan Bocșe, co-fondator VisageCloud
Cred că e un sentiment pe care-l are orice persoană în acest moment. Însă, părerea mea este că atunci când e o problemă trebuie să ai răbdare sau să încerci să o rezolvi. Te poți adapta, poți încerca să găsești o soluție atunci când apare o criză. Abordarea asta vine și cu riscurile ei, dar optimismul meu funcționează cam așa: nu vreau să compromit lucrurile la care lucrez. În plus, cred că dacă punem mereu răul în față, nu vom mai rezolva nimic.
Oana Craioveanu, co-fondator Impact Hub Bucharest
Continuăm să investim din respect pentru oamenii care, ca și noi, muncesc și fac business cinstit în România: crează locuri de muncă, generează produse și servicii noi, investesc în educația proprie și a celor din jur. Impact Hub rămâne pentru noi și antreprenorii cu care lucrăm, o ”bulă de normalitate”, și cred că mai ales în astfel de momente avem cu toții nevoie de aliați și suport, de încredere că nu am rămas singuri, de un mediu în care oamenii să își poată împărtăși și succesul și eșecul, și temerile și fricile, dar și ambițiile și intențiile pentru o societate funcțională.
Contractul social este cel pe care, probabil, începem să ne dăm seama că vrem să îl renegociem. Contractul social pornește de la idea că legea și ordinea politică sunt creații umane, nu sunt “naturale” și le acceptăm doar cu scopul final de a beneficia indivizilor; și sunt legitime atâta timp își îndeplinesc această promisiune. Și cum spun filosofii părinți ai acestor teorii (Locke, Rousseau) – când guvernele eșuează să satisfacă interesele societății, cetățenii își pot retrage obligația de a se supune, schimbând leadershipul, prin diverse forme de manifestare (de la alegeri la extremă violență). Negocierea aceasta cred că a început și va continua, dar dacă plecăm de la masă, nu înseamnă că am câștigat, ci doar am schimbat cu o altă orânduire.
Cristian Ignat, CEO Canopy
Mediul în care lucrăm ne conectează cu oameni muncitori, ambițioși și foarte isteți. Acesta este motivul principal pentru care dezvoltăm business-ul Canopy în România. Sper că multitudinea de schimbări din ultima perioadă să nu împingă aceste minți strălucite să plece din țară. În plus, este o piață cu multe oportunități de dezvoltare care pot fi fructificate de companiile agile.
Constantin Paraschiv, antreprenor
Am doi copii care sunt curioși de viața din afara României și de ceea ce le pot oferi alte țări. Însă le spun mereu că există motive pentru care să rămână la noi și că au o misiune în țara lor: să o dezvolte, să fie un exemplu pentru familie și comunitatea în care trăiesc. Societatea are în ei, în copiii noștri, o șansă de a fi mai bună. Lucrurile care mă motivează să o iau de la capăt în fiecare zi sunt familia mea, comunitatea, angajații și oamenii din jurul meu. E adevărat că suntem prinși într-un nor de furtună, într-o bărcuță cam ponosită și cam găurită, dar cu un căpitan bun putem ajunge la capătul drumului în siguranță.
Monica Urziceanu, Business Development Partner, Fabrika HR
Noi suntem o agenție de recrutare specializată în IT, intrăm în al treilea an de activitate și am plecat la drum cu planul de a avea doar clienți din România, însemnând că doream să recrutăm specialiști IT de la noi din țară sau chiar să îi aducem înapoi pe cei plecați și a le oferi proiecte dezvoltate tot la noi. Întoarcerea lor în țară ne-a reușit în 2016 iar motivele invocate de oameni au fost atât la nivel emoțional să spun, și anume apropierea de familie și de obiceiurile românești, dar și prin prisma faptului că au avut și aici suficiente oportunități financiare și proiecte la fel de interesante.
În ultimele luni însă, afectați de contextul actual, tot mai mulți dintre programatori ne-au întreabat dacă avem și proiecte internaționale. Pentru că cererea era atât de mare, am acceptat să lucrăm și cu clienți din afară, însă pot să îți spun că ponderea de acceptare a ofertelor din țară este în continuare mai mare decât cea a ofertelor din țări cunoscute ca fiind mai dezvoltate din punct de vedere tehnic și economic.
Cei mai mulți au rămas pentru că proiectele sunt în continuare interesante și la noi dar și pentru că aici taxele îi favorizau comparativ cu Germania de exemplu, unde sunt șase clase de impozitare și netul poate fi chiar mai mic decât cel din România, unde sunt și cheltuielile mai mici, deci rămâneau clar în avantaj aici. Nu știm cum va fi de anul viitor, dar suntem optimiști că se vor face schimbările necesare din punct de vedere legislativ astfel încât plecarea lor să nu fie iminentă.
Suntem optimiști și în ceea ce privește planul agenției de a rămâne și de a se dezvolta în continuare în România. În primul rând, pentru că ne-am câștigat clienți aici și suntem responsabili să le susținem proiectele aflate deja în dezvoltare sau în plan pentru anul viitor, dar și pentru faptul că (mai în glumă, mai în serios), odată ce ai reușit să crești în România, poți crește oriunde în lume. :) Ne dorim în următorii ani să intrăm și în alte piețe din Europa și să dezvoltăm chiar proiecte conexe, pe verticală, care să ajute domeniul recrutării.
De asemenea, pe lângă recrutare, noi le oferim și consultanța oamenilor cu care discutăm și încercam de fiecare dată să îi orientăm spre tehnologiile sau proiectele care li se potrivesc, iar faptul că avem oameni de IT foarte bine pregătiți în țară, ne face să vrem să rămânem alături de ei. Sperăm ca pe termen lung.
Andu Morie, CEO Adonis Software
Este o întrebare foarte bună. Continuăm să facem business aici întrucât credem în continuare că lucrurile se pot îmbunătăți și în România. Avem mulți oameni buni aici și, până la urmă, este țara în care ne-am născut. Îi dăm cât de multe șanse putem.
Pe termen lung, dacă contextul politic și economic se va înrăutăți și nu va mai fi pretabil pentru a face afaceri aici, evident că vom lua în considerare ideea de a ne extinde și în alte țări.
Cosmin Nastasă, Managing Partner Edge & fondator OK Institute
Antreprenorii, așa cum văd eu, au 4 elemente pe care-și construiesc afacerile. Primul element e "dorința de a construi, de a genera ceva nou sau diferit", iar această dorință e în continuă creștere în România, atât timp cât tehnologia ne conectează cu restul lumii unde vedem modele și că "se poate".
Al doilea element este legat de oamenii cu care lucrezi/ interacționezi și curiozitatea/ profesionalismul lor. Și în acest caz, avem o generație, încă mică, dar care nu e cu nimic mai prejos față de alte țări.
Al treilea element este oportunitatea - element perfect justificabil în România, având în vedere că suntem cu câțiva ani în urma țărilor din vest, prin urmare e încă mult loc de dezvoltare. Până aici e bine, avem 3 pozitive.
Dar, intervine și al patrulea element, mediul de afaceri, puternic influențat de stat și total nealiniat în România cu planurile antreprenorilor.
Momentan, se pare că, într-un calcul matematic, 3 elemente sunt mai puternice decât unul, oamenii și dorința sunt mai puternici decât piedicile, optimismul e mai puternic decât tradiționalul. Aceștia sunt antreprenorii care încă fac business în România.