Ar trebui un business să se implice în politică?

Mă mir că te-am prins pentru câteva minute - știu că e dificil să mai citești altceva în afară de știri despre COVID și știri despre politică, pentru că asta este realitatea cruntă cu care ne confruntăm de câteva luni.

Articolul acesta a apărut în secțiunea „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro de marți, 9 noiembrie. Puteți să vă abonați la newsletter aici.

Dar vreau să discutăm deschis, pe șleau, despre implicarea ta, ca antreprenor, în parcursul societății. Sunt multe voci care susțin că afacerile comerciale nu ar trebui să se implice în niciun fel în situația politică a țării, în niciun moment - ”datoria ta este să mă servești cu serviciile și produsele pe care le doresc, nu să îmi faci mie morală sau educație, că eu te plătesc”. Corect?

Nu. Cel puțin nu cred că e cea mai sănătoasă abordare pentru o democrație. O afacere nu își desfășoară activitatea într-un vid steril - e o rotiță în mecanismul uriaș din care facem cu toții parte, o componentă pe care se pune presiune și care, la rândul ei, pune presiune pe alte componente. Politicul influențează veniturile clienților tăi și sănătatea lor, deci influențează și mersul afacerii tale. La nivel politic se decid taxele, se decide bunăstarea ta, se decid regulile care îi avantajează pe unii și îi distrug pe alții. 

Dar tu, ca antreprenor, nu ești lipsit de putere. Că faci parte dintr-un întreg ecosistem, format (printre alții) de cei care te aprovizionează, cei pe care îi aprovizionezi, cei care te verifică, cei cărora le plătești taxe, cei care ar trebui să-ți furnizeze infrastructura - adică până albă pe care să-ți manifești cu măiestrie (sau cât poți tu de bine) actul antreprenorial. Dar dacă pânza e plină de găuri, e revopsită cât să pară nouă, e roasă pe margini și denivelată, cum va arăta actul tău creativ-antreprenorial la final și a cui va fi fost vina?

Ai puterea să schimbi lucruri, să le explici oamenilor care apreciază serviciile tale sacrificiile pe care le faci, piedicile care ți se pun, ai puterea să le arăți - pe cifre și pe emoție deopotrivă - că găurile din afacerea ta (și, implicit, din satisfacția lor) nu sunt neapărat vina ta. Ai o bază de clienți mai mare sau mai mică ce are încredere în tine, care te respectă și care e dispusă să lupte pentru tine. Și ai o oportunitate de a-ți aduce alături oameni care gândesc la fel ca tine și, împreună, să rostogoliți un bulgăre până se transformă într-o avalanșă.

Sigur, e posibil ca pe unii să-i pierzi, dar curajul este răsplătit de către cei care apreciază binele și și-l doresc. Spune-ți povestea și argumentele deschis, pregătește-te pentru reacții puternice de ambele părți, dar contribuie la schimbare, pentru că viitorul tău, viitorul nostru, depinde de asta. 

Și eu o să te susțin. Dacă ești de partea binelui, a științei, a competenței, a transparenței și a deciziilor uneori dureroase care trebuiesc luate pentru a ne scoate din această criză în care am fost aruncați cu toții și care pare să nu se mai termine. Tu și cei ca tine, adică fondatori startupuri și IMM-uri, însumați aproape 50% din PIB-ul României. Puterea e la voi, doar să o folosiți în scopurile corecte, cu mijloacele pe care le aveți la dispoziție.

Și acum să vă povestesc de unde mi-au venit aceste gânduri. După două mici excursii recente în Viena, unde nu poți să pășești în niciun bar, hotel sau restaurant fără să ți se verifice explicit certificatul verde, vestea instaurării acestei măsuri și în România, m-am bucurat. M-am bucurat pentru că ar fi reprezentat imboldul perfect pentru populația indecisă să nu o mai lungească aiurea, să-și facă vaccinul, să ieșim din această criză sanitară, una care se transformă cu pași repezi în cea mai mare criză economică și politică din istoria post-decembristă.

M-am bucurat degeaba. Cu toate că am dat, în București, peste localuri în care nu poți să intri fără să fii verificat că nu reprezinți un pericol pentru ceilalți, am găsit și multe (care obișnuiau să îmi fie dragi) în care nu m-a întrebat nimeni de sănătate. Sunt locuri pe care nu le voi mai vizita - înțeleg motivele din spatele acestei decizii a patronilor de a nu-și limita clientela, dar punându-mă pe mine (și întreaga economie în pericol) pentru a servi încă trei cafele într-o zi mă face să nu mai vreau să calc pe la tine. 

Respecți cu sfințenie regulile de bun simț? Anunț-o public, cu curaj, și eu și alții ca mine, te vom susține. Pentru că fiecare dintre noi are obligația de a contribui la o societate normală, la care visăm cu toții, și eu nu cred că vom ajunge la ea fentând legi și minimizând pericolul actual.

Ești un business mic care e dispus să contribuie la schimbare? Fă o postare pe pagina ta de Facebook și trimite-ne-o pe email. O rostogolim mai departe, pe canalele noastre, și împreună putem porni avalanșa de susținere și de schimbare la care visăm cu toții.



Citeste si