Bogdan Axinia după plecarea de la eMAG: se implică în Growceanu, V7 Capital, SeedBlink, dar și ONG-uri

Bogdan Axinia a fost pentru mult timp „Bogdan de la eMAG”, în diferite roluri, ultimul fiind cel de coordonator al diviziei de investiții numite eMAG Ventures. După finalizarea tranzacției de vânzare a Profitshare către 2Performant, Bogdan și-a încheiat activitatea în eMAG și a luat-o pe cont propriu ca investitor, dar și ca un consultant pentru ONG-uri. Despre parcursul său viitor în lumea startup-urilor am discutat la podcastul start-up.ro.

Bogdan Axinia a lucrat 11 ani în eMAG, cel mai mare jucător de ecommerce din România. A dezvoltat acolo zona de marketplace, tehnologie, iar timp de 3 ani a fost Managing Director al brațului investițional al companiei, eMAG Ventures. A fost implicat în tranzacții precum achiziția Tazz, dar și vânzarea companiei către gigantul Wolt, Sameday, Flip.ro, dar și vânzarea Profitshare.

Bogdan Axinia este pasionat de energia de început a companiilor și de antreprenori. Astfel, după ce și-a încheiat parcursul profesional în eMAG a decis să se implice în mai multe fonduri de investiții din România, dar și în ONG-uri precum Edge Institute sau Via Transilvanica. E modul său de ”a da înapoi ecosistemului”, iar Bogdan poate fi un mentor potrivit pentru startup-uri, dar și pentru cei care doresc să se implice în investiții.

„După ce m-am desprins de eMAG sunt implicat în două zone ce par disjuncte, dar care sunt legate de momentul acesta în care mă regăsesc. Am decis să investesc banii în România în zona de VC și private equity și sfătuiesc pe oricine care a trecut prin exit-uri sau scheme de stock options plan să facă asta, pentru că există un potențial mare în România. De asemenea, îmi dedic timpul pentru a ajuta organizațiile neguvernamentale”, spune Bogdan Axinia.

Astfel, el s-a implicat ca membru al boardului în Edge Institute, un think tank care promovează digitalizarea în România, dar și în organizația Endeavor România, care susține internaționalizarea companiilor din România. De asemenea, Bogdan se implică în acceleratorul Innovation Labs, în Fundația Nouă Ne Pasă concentrată pe educația copiilor și în Via Transilvanica.

Implicare în Growceanu, SeedBlink și V7 Capital

Când vine vorba de investiții, el s-a alăturat grupului de investiții Growceanu de la Timișoara, SeedBlink, dar și V7 Capital. „Am testat multe zone de investiții și mi-am dat seama că banii și return-ul cel mai mare, satisfacția e atunci când poți ajuta alte companii. În plus, randamentul este foarte bun”, își explică alegerea Bogdan Axinia.

„Sunt convins că nu toate investițiile vor ieși perfect, dar când tragi linie trebuie să dea cu plus. Recomand tuturor care își permit să facă o combinație de capital propriu, experiență și transpirația lor”, explică Bogdan.

Cu toate că e implicat în 3 fonduri deja, Bogdan nu exclude dorința de a se alătura și altora care ar dori din experiența lui.

De asemenea, Bogdan poate să se implice pentru a ajuta startup-urile să-și testeze produsele.

„Cred că pot sfătui startup-urile și să le fac intro în companii unde pot testa produsele. Am făcut asta cu firme precum RepsMate sau Genezio, le-am introdus în ecosistem. În plus, unul dintre lucrurile pe care vreau să lucrez e să fac firmele românești să înțeleagă că dacă ajută startup-urile creează mai multă valoare în ecosistemul din România”, explică Bogdan Axinia.

Când vine vorba de startup-urile românești, Bogdan consideră că piața din România le poate încurca la un moment dat. „Piața din România încurca puțin. În mod natural e simplu să-ți testezi produsul în piața din România, o piață călduță, nici prea mică, nici prea mare și te poate duce într-o zonă de confort. Poți să faci business liniștit în România, dar fără ambiții globale”, spune investitorul.

El consideră că România are nevoie de mai multe companii cu ambiții globale. „Asta încerc să fac prin rețeaua Endeavor România, să oferim companiilor această expeirență de a cuceri piețe globale”.

Cum arată procesul de investiții în România

În momentul de față piața de antreprenoriat și startup-uri tech e în schimbare. Am trecut de faza banilor ieftini și a investițiilor multiple, acum putem vedea investiții mai precaute. Pentru Bogdan, acesta e un semn de maturizare a pieței.

„Investitorii sunt mai atenți la ce investesc, s-a ridicat standardul. E nevoie de efort din toate părțile, inclusiv pentru cei care doresc să fie antreprenori. Ei trebuie să înțeleagă că nu mai e atât de ușor să ridici banii, că trebuie să găsească un produs care chiar să rezolve o problemă”, spune el.

Din perspectiva sa duală, de investitor și persoană implicată în ONG-uri, unul dintre scopurile sale e să ridice nivelul, deoarece există spațiu de creștere la indicatori precum antreprenori pe cap de locuitor, număr de unicorni formați în România, private equity sau VC din total PIB.

Datele arată că private equity este clasa de active cu creșterea cea mai mare în lume. În Europa Centrală și de Est private equity însemnă doar 0,07% din PIB-ul țărilor, iar România este la doar 0,04%, doar peste Croația și Slovacia. La nivelul UE rata este de 0,46%.

Nu e un lucru rău să susținem antreprenorii români

Ultimul an a adus în societatea românească numeroase discuții despre naționalism și suveranism, despre izolare. Din punctul de vedere al lui Bogdan Axinia nu este rău să ne gândim mai mult la companiile românești, la ecosistem, dar fără izolare. „E important să ne sprijinim și să folosim produse loocale competitive. Totul trebuie să fie natural, nu de dragul de a veni cu aberații economice care nu sunt sustenabile”, spune Bogdan.

În plus, el adaugă că „E important să creăm valoare în România, dar trebuie să facem asta prin măsuri sustenabile și viabile economic. E la noi să fim mai buni, să creăm produse mai bune, competitive global. Vă asigur că niciun consumator nu va lua o bicicletă de trei ori mai scumpă, dar cu aceeași calitate ca una mai ieftină, indiferent dacă e fabricată în România. Trebuie să facem produse competitive cu care clienții, atât din România, cât și din afară, să fie mulțumiți”, spune investitorul.

Pentru a dezvolta ecosistemul din România, Bogdan s-a uitat la studii internaționale și pentru a crește mediul antreprenorial a văzut că ai nevoie de politici publice, de cultură antreprenorială care să-i încurajeze pe oamenii de afaceri să investească, să aibă curaj și să nu aibă frică de eșec. „Eșecul nu e privit ca parte a procesului de învățare. Ai nevoie de cultură și de exemple de succes care să fie naturale, nu umflate”, spune el.

Pe lângă toate acestea, adaugă el, ai nevoie de mai multe fonduri de VC și private equity, dar și de o bursă potrivită pentru companiile din România. 


Secțiunea „Antreprenori” de pe start-up.ro este susținută de ING Bank, partener de dezvoltare pentru afacerile din România.

Într-un context dinamic și încă incert, ING sprijină business-urile locale prin banking online și simplu. Banca le oferă antreprenorilor curajoși soluții de finanțare personalizate pentru a-și transforma viziunea în realitate.



Citeste si