Profesorul de cafea

Cafenelele Bucureștului de altădată, frecventate de poeți și romancieri, actori, medici și boieri, locul unde, printre rotocoale de fum de trabuc și cești colorate de cafea se discutau ultimele știri din gazetă, se făceau și se desfăceau guverne, au dispărut în negura timpului.

Au urmat anii comunismului, când treptat am uitat de meșteșugul negustorilor armeni de cafea, iar părinții și bunicii noștri s-au ”delectat” cu așa numitul nechezol, un substitut al cafelei. A trecut ceva timp până când am reînvățat să apreciem și să savurăm o ceașcă de cafea bună. Pe lângă rețelele care fac furori prin toată lumea, și-au făcut loc, mai întâi timid, adevărate laboratoare în care se prepară cafea de specialitate.

Unul dintre ele este Boiler Coffee Shop, unde Paul Ungureanu a dus cafeaua la rang de artă și încearcă să ne învețe cum să redescoperim, cu toate simțurile, gustul său desăvârșit.

De la campion la latte art, la prima școală de cafea

”Pasiunea mea pentru cafea a început acum mai bine de 8 ani. Lucram în bar, o colegă mi-a adus o revista internațională despre barista, am început să citesc și să mă documentez și am descoperit o lume profesională diferită. Am început să testez și să experimentez cu echipamentele pe care le aveam atunci la îndemână, râșnițe și espressoare care nu erau la nivelul de calitate pe care mi-l doream”, povestește Paul.

Următorul pas: cursurile și specializările. Apoi au urmat competițiile de profil și accesul la o întreagă comunitate de profesioniști în industria cafelei, de la prăjitori la barista. A devenit chiar, campion național la latte art și a reprezentat România la Worldwide Championship of Specialty Coffee in Maastricht, Olanda. În 2012, și-a dus pasiunea mai departe și a înființat prima școală de cafea din București, Bucharest School of Coffee, pentru a da mai departe din cunoștințe și pentru a începe să construiască o comunitate de pasionați și în București. Așa că, timp de cinci ani s-a axat pe partea de consultanță, traininguri și cursuri, pentru oameni din domeniu sau pentru amatori (printre altele, a contrinuit și la fondarea Guido Coffee, prăjitorie și școală de cafea).

Boiler Coffee Shop, un loc pentru oameni curioși

Însă, cel mai bine se simte în propriul spațiu, Boiler Coffee Shop, pe care l-a deschis la finalul lui august 2016, după o investiție de aproximativ 20.000 de euro pentru amenajarea interioară, pentru echipamente și utilități.

”A început să-mi fie din ce în ce mai clar că trebuie să-mi fac locul meu, un loc unde să pot prepara cafea pentru oameni curioși să descopere lumea asta. Mi-am dorit din start un coffee-shop mic, în care accentul să fie pe produs și pe relația barista-oaspete, o relație la care țin foarte mult și care cred că face 90% din plăcerea de a savura o cafea bună”, spune Paul.

A pornit încă de la început cu ideea de a deschide un laborator mic de preparare a cafelei, un loc în care toate elementele se amestecă cu exactitate într-un produs final pe care trebuie să-l savurezi.  ”Când am început să caut spații aveam în minte viziunea unui coffee-shop de 20 de metri pătrați, nu mai mult”.

Boiler, o cafenea altfel

L-a găsit într-un fost atelier de croitorie, transformat în magazin de haine, pe străduțele din zona Pieței Romane. L-a amenajat în așa fel încât să scoată în evidență relația de apropiere între barista și oaspetele său, un loc intim care te îmbie să stai la povești cu prietenii tăi.

”În discuția cu arhitecții am avut ca punct de referință coffee-shopurile japoneze, cu spații curate, aerisite, minimaliste. Alt punct de referință a fost identitatea Boiler, o uniune duală de elemente (fire – steam – pouring / condensation – water – foam). Coffee-shop-ul este un spațiu dual – jumătatea albă e dedicată oaspeților, jumătatea gri e dedicată preparării cafelei”, adaugă proprietarul Boiler.

După cum spune Paul, Boiler e diferit de orice alt coffee shop din București în acest moment print toate elementele care îl alcătuiesc: design, arhitectură, aparatul de făcut cafea, materia primă, ceașca din care ne bem cafeaua, preparatele pe care le regăsim și prin atmosfera sa. Sau poate mai ales prin atmosfera sa.

Și asta pentru că Boiler a găzuit o serie de evenimente - ”Groovy Mornings”, dimineți de weekend în care îți poți savura cafeaua în timp de asculți muzică pe viniluri, muzică mixata de DJi, bossa nova, easy jazz.

Oaspeții Boiler, sursă de inspirație

”Clientul Boiler este omul permanent curios, pune întrebări, îi place să descopere lucruri noi”, mai spune Paul Ungureanu. Este acel om care face parte din generația nouă, pasionat de cafeaua de specialitate, selectiv, foarte atent la calitatea produselor și dornic să interacționeze cu alte persoane cu un set de valori asemănător.

”Inspirația mea sunt oaspeții cafenelei, mereu. La Boiler Coffee Shop s-au născut multe prietenii și colaborări”, afirmă Paul, care se gândește să extindă conceptul cafenelor de specialitate și în alte zone din Capitală. ”Îmi doresc să deschid locuri noi pentru cafea, în București sunt zone neactivate din punctul acesta de vedere, zone care nu se află în perimetrul central al capitalei dar unde există o plajă mare de potențați oaspeți interesați de cafea de calitate. Mă gândesc și la un nou concept diferit de Boiler, care să implice fuzionarea dintre experiența cafelei de specialitatea și experiență gastronomică”.

Nu se grăbește, însă, să treacă la nivelul următor. Își dorește să aibă mai mult timp pentru călătorii în alte locuri în care să descopere sortimente deosebite de cafea (spune că a descoperit într-o vacanță cafeaua pe care o are la Boiler din Spania, Țara Basca, de la Sakona Coffee Roasters, o prăjitorie situată pe malul oceanului; i-a plăcut la nebunie și a adus-o în shop).

În acest sens, este de părere că antreprenorii de azi sunt mai orientați spre a avea skill-uri practice în domeniul în care activează, dincolo de viziunea de business. Cumva, poate, la fel ca și vechii negustori din cafenele Bucureștiului de demult. ”Eu mi-am deschis un coffee shop pentru că asta știam să fac, să prepar cafea. Ca antreprenor trebuie să fii capabil să controlezi foarte bine procesul de calitatea al produsului, deci trebuie să știi efectiv <cum se face>”, completează Paul.



Citeste si