Clandesto e ca un Facebook românesc, dar 100% anonim

Doi prieteni au văzut în GDPR oportunitatea de a crea un alt fel de Facebook. Așa a apărut Clandesto, rețeaua socială românească unde poți socializa anonim.

“Cum ar fi dacă ai putea socializa într-o aplicație, fără să-ți dai datele personale, fără să-ți faci un cerc de prieteni, față de care trebuie să menții o anumită imagine și statură? O aplicație în care să fii tu însuți?”, asta s-au întrebat Simion Agavriloaiei și Vlad Durbaca, după ce legea GDPR a intrat în vigoare la nivel european. Această lege le-a deschis ochii și i-a pus pe gânduri.

Cei doi sunt pasionați de programare și sunt dezvoltatori de software și "am devenit foarte obosiți de cerințele aplicațiilor care solicită tot felul de date personale, lucru care ne-a făcut nu de multe ori să fim nostalgici amintindu-ne cu plăcere de aplicațiile de chat pe care le foloseam când eram mici (mIRC, Yahoo Messenger, MSN Messenger)".

Cei doi aveau o viziune similară asupra modului în care aplicațiile și rețelele sociale să funcționezele, iar după ce s-au împrietenit la muncă au realizat că privesc lumea aplicațiilor prin aceași lentilă.  "Ne-am alăturat experiența din domeniu de aproximativ 20 de ani și am dus aplicația într-o formă în care noi am fost mulțumiți de rezultat", povestește Simion Agavriloaiei.

Astfel s-a născut Clandesto, aplicația care nu îți cere date personale, în care toate postările sunt publice și geolocalizate, “în care utilizatorii pot fi ei înșiși cu adevărat”, fiind protejați de anonimat, și unde conținutul este moderat de către comunitatea locală Clandesto.

Conceperea aplicației a "mâncat" mult timp, "cu multe nopți și zile de weekend muncite", însă fără o investiție financiară mare în spate. Cei doi acoperă tot stack-ul de tehnologii care compun aplicația Clandesto, iar costurile s-au dus către reclamă, achiziție de smartphone-uri pentru testarea aplicației și costuri recurente pentru infrastructură. "Dacă este să tragem linie putem vorbi de maxim 1000 de euro până în acest moment", spune Vlad Durbaca.

Codarea aplicației a început în septembrie 2018, iar MVP-ul aplicației a fost lansat pe 1 februarie 2019.

“Erau săptămâni în care, în patru din șapte zile munceam cu drag și spor până la 4-5 dimineața, dormeam două ore, apoi continuăm cu daily job, tot cu drag și spor.”

Bineînțeles, nu au fost toate zilele așa de pline deoarece cei doi au trebuit să facă echilibristică între Clandesto și jobul de zi cu zi. “Din toată experiență cu Clandesto de până acum, provocarea cea mai mare a fost în mod categoric balansarea vieții personale cu cea profesională.”

Între timp, echipa s-a mărit și acum numără patru membrii, iar lui Simion Agavriloaei și lui Vlad Durbaca i s-au alăturat Elena Agavriloaei și Adriana Drob.

De ce este nevoie de o astfel de rețea socială

Creatorii Clandesto consideră că utilizatorii au uitat plăcerea necondiționată a anonimatului și cred că în Clandesto vor găși confortul de a se exprima pe teme sensibile, și nu numai, fără a avea rezerve date altfel de identitatea lor.

Vlad Durbaca spune că este interesant să afli ce cred oamenii din vecinătatea ta și să vezi dacă gândesc la fel ca tine sau altfel decât tine. “Se mai poate adaugă și cum oameni din domenii cu anumite profesii fac dezvăluiri din «interior» și asta te face pe tine ca utilizator mai informat despre «legile nescrise»”, continuă el făcând referire la două discuții de tip AMA (Ask me Anything) care au avut loc pe Clandesto și un polițist și un medic au făcut dezvăluiri legate de meseriile lor și de cum merge treaba în România.

Anonimitatea ar putea duce și la comiterea mai multor fapte ilegale. Chiar și alte aplicații unde utilizatorii sunt cunoscuți pot fi folosite pentru activități care nu se conformă legilor. “Tinder poate fi folosit pentru prostituție, Facebook poate fi folosit pentru cyber-bullying, Telegram pentru tot felul de schimburi de informații ilegale”, explică Simion Agavriloaiei.

Așadar, există o atracție și mai mare de a face ceva ilegal atunci când ești anonim. Totuși, fondatorii Clandesto spun că au analizat ceea ce s-a întâmplat în spațiul online și că au învățat din asta. Ei au împuternicit utilizatorii Clandesto să fie vectorul decizional pe baza căruia se pot elimina postări folosindu-se de sistemul de voturi negative.

De asemenea, au implementat un sistem care poate învăța cuvintele din postările care au fost votate negativ sau raportate pentru ca mai târziu să poată fi folosit pentru a identifica în mod automat cuvintele sau sintagmele ofensatoare. “În principiu, dacă ai intenții rele sau pur și simplu nu ții cont de regulament, pe Clandesto ai viață scurtă”.

“O altă postare care ne-a impresionat a fost făcută de cineva care scria: «Ai vreun moment mai dificil în viață și vrei să vorbești cu cineva? Sunt aici pentru tine» care pare să fi făcut doi oameni să se îndrăgostească din vorbe și care au schimbat în jur de 100 de replies, au făcut schimb de instagram apoi au șters schimbul de conturi”

În jur de 2000 de utilizatori au fost curioși să afle cum funcționează și ce oferă Clandesto. Dintre aceștia, în jur de 600 de utilizatori sunt activi lunar. “Mai mult decât useri în număr mare ne dorim să avem cât mai mulți din acei useri de calitate care să fie activi în aplicație, așa cum am avut până acum”, consideră antreprenorii.

Totuși, aplicația se află pe un trend ascendent de atragere de utilizatori, iar asta ar însemna atingerea unui număr de 3000 de utilizatori în România la sfârșitul acestui an.

Aplicația este gratuită, iar cei de la Clandesto se gândesc la mai multe modalități de monetizare care au la bază anunțurile publicitare, însă încă nu au găsit o modalitate de afișare acestora fără că aceastea să fie deranjante pentru utilizatori. “În această perioada suntem mai animați de realizarea pașilor în direcția corectă decât de generarea veniturilor mai ales că, în fond, menținerea aplicației nu este costisitoare”.

Pentru restul anului, creatorii aplicației vor să implementeze feedback-ul utilizatorilor, iar dark mode este una dintre funcționalitățile solicitate de utilizatori și pe care plănuiesc să o lanseze curând.

“Pentru următorii ani ne dorim atât de la noi cât și de la aplicație să avem același ritm de creștere și să facem lucrurile mereu mai bine decât în trecut”.

 



Citeste si