- 2 Septembrie 2019
Ce este cash flow-ul și cum îl organizezi?
”Cash-flow-ul este tabloul care arată dacă o afacere produce din operațional sau nu, arată cât se alocă pentru investiții și ce surse de finanțare atrage acel business. Poți organiza cash-flow-ul într-o manieră simplă, într-un excel pe care să îl urmărești și care să fie adaptat business-ului tău. Pe parcurs, odată cu creșterea în complexitate a afacerii tale, acest tablou devine la rândul său din ce în ce mai complex”, ne precizează Cristian Tudorescu, consultant financiar IMM-uri & startup-uri.
Sunt trei componente ale fluxurilor de numerar, sau ale cash-flow-ului:- numerarul din exploatare, care îți arată dacă la acest moment faci bani din business. Este diferența între încasările de la clienți și plățile curente - materii prime, salarii și contribuții, chirii și toate celelalte plăți necesare derulării activității într-o perioadă, de exemplu un an de zile, sau bucăți dintr-un an.
”Ideal este să urmărești cash-flow-ul lunar, să îl proiectezi pe următoarele luni, iar la semestru și la an să revezi imaginea generală a ceea ce s-a întâmplat în afacerea ta. Dacă plățile depășesc încasările, ești într-o situație de cash negativ din exploatare, așadar trebuie să atragi finanțări pentru completarea lui”, explică Cristian Tudorescu.
- numerarul pentru investiții, respectiv cât te costă activele fixe: de la laptop-uri până la echipamente sau soft-uri, dezvoltare platforme, în cazul în care le deții în proprietate.
”De regulă, o firmă în dezvoltare are cash din investiții cu "minus", respectiv ieșiri de bani pentru aceste achiziții sau dezvoltări”, spune consultantul financiar.
- numerarul din finanțare - el este pentru a le echilibra pe cele de mai sus.
”Dacă ai cash din exploatare și investiții negativ, automat trebuie să ai surse de finanțare la care să apelezi pentru a susține acele minusuri”, adaugă Cristian Tudorescu.
Potrivit acestuia, trebuie să ai 3 obiective de cash-flow pentru business-ul tău:
1) să nu rămâi fără acces la finanțare în primii ani. Nu rămâne mult timp în stadiul "pre-revenue", demonstrează că generezi venituri, anticipează din timp momentele și nevoile de finanțare, astfel încât să îți pregătești pașii în atragerea lor.
2) să ajungi pe cash-flow pozitiv din exploatare, respectiv încasări de la clienți care să depășească plățile curente într-un an. Caută să estimezi când vei realiza trecerea pe plus.
3) pe termen lung: să ajungi la cash-flow din exploatare suficient cât să acopere investițiile anuale. În acel moment afacerea devine sustenabilă, tinde să se transforme într-un "cash-cow".
După cât timp să treci pe cash-flow pozitiv din exploatare?”Nu este o regulă, depinde de tipul de business, de răbdarea ta, a partenerilor tăi și a celorlalți finanțatori”, afirmă Tudorescu, care este și unul dintre consultanții financiari pe care îi regăsiți pe platforma BizTool.ro.
Astfel, după cum menționează Cristian Tudorescu, sdacă, în SUA, marii jucători din industriile "disruptive" la vremea lor au început să facă realmente bani din exploatare după 4 - 6 ani de la înființare, în România și în Europa, orizontul de răbdare nu este atât de extins.
”Dacă ești într-un business tradițional sau clasic, non-dependent de o anumită tehnologie, orizontul de așteptare ar putea fi de 1-2 ani până când să treci pe cash-flow din exploatare > 0. În acel moment, începi să stai mai bine în fața băncilor și a altor finanțatori”, adaugă consultantul financiar.
În schimb, dacă esti într-o zonă de tehnologie, orizontul de așteptare s-ar putea extinde. Însă din nou, nu trebuie abuzat de răbdarea finanțatorilor, a fondurilor de investiții, până când business-ul tău să își dovedească viabilitatea financiară.
---
Acest material face parte din proiectul ”Dicționarul de Afaceri”, realizat în colaborare cu BT. Banca Transilvania e un partener de încredere al antreprenorilor români, iar în ultimii ani s-a implicat activ pentru a face educație financiară clienților săi și nu numai. BT Club este Clubul Întreprinzătorilor Români și organizează constant evenimente pentru antreprenori, pe teme diverse, în toată țara. S-au alăturat demersului nostru pentru a vorbi pe limba antreprenorilor de orice vârstă.