Inginerul ce și-a transformat numele-n brand de muștar: Chef Sosin

Muștarul e parte din ADN-ul nostru gastronomic. Muștarul artizanal a trebuit însă să-și găsească un loc în cultura noastră de masă, iar Chef Sosin a construit o afacere care să crească iubirea românilor pentru muștarul craft, dar și pentru toate mesele în care mai ceri niște pâine pentru sos.

Chef Sosin este o afacere lansată la începutul lui 2020, prin care Sebastian Sosin, gurmand în esență și inginer ca pregătire, creează sosuri, muștaruri și creme craft. Cu 8 produse în portofoliu și cu un brand disponibil în 13 orașe din țară, Sosin vizează și piața vinurilor ca să ofere un întreg platou pentru degustări artizanale. 

De la inginer la creator de gusturi

Sebastian Sosin spune că sosurile l-au găsit pe el și i-au creat noua identate, Chef Sosin. La bază inginer de microelectronică, dus la nivel de PhD, asta l-a ajutat pe Sosin să-și susțină curiozitatea și să experimenteze. A observat o piață cam goală, a văzut că există clienți și cerere pentru sosuri artizanale, și-a spus că nu e nimic în neregulă să produci chutney în România și așa a început întregul fenomen Chef SOSIN. 

”Afacerea a pornit fără să îmi dau seama, după ieșirea din corporație și inginerie de birou, când făceam cosmetice craft. Acolo e o piață brutală, unde oricât de bun ar fi produsul trebuie să investești imens. In paralel făceam sosurile pentru prieteni. Totul pornise de la o glumă în jurul focului, cum sunt eu bucătar, dar nu sunt în stare să fac un muștar bun pentru noi. Provocare pe care am luat-o foarte serios și într-o săptămână aveam deja primele sosuri”, ne povestește antreprenorul. 

Mai în glumă, mai în serios, Sosin a pus pe hârtie planul, a discutat cu viitorii parteneri și așa s-a născut oficial brandul, care după aproape un an de așteptare a autorizației de producție, a început oficial să vândă în februarie 2020. 

Acum, Chef Sosin are 8 sosuri în portofoliu, și o producție de aproximativ 20.000 de borcane până în prezent. Ritmul nu e constant, astfel că nu are o producție clară, iar pentru că vorbim de un ”one man show” și totul este făcut de mână, de la plimbat borcanele, la umplut, căpăcit, sterilizat și etichetat, antreprenorul spune că e un volum chiar bun. 

Sosurile Chef Sosin se găsesc în 13 orașe, în diverse băcănii și magazine, în 3 magazine online, iar produsele pot fi cumpărate și direct de pe site. Oferta acoperă muștar artizanal, sosuri iuți, chutney de roșii sau de caise, un sos sweet chilli, dar și un sos dulce, o cremă de clementine bună pentru deserturi. 

”Produsele mele acoperă cam toate gusturile și asta mă ajută foarte mult. Există și produse complementare, doua private labels de vin, alb și roșu, făcute prin colaborare cu două crame foarte dragi mie”, adaugă Sosin.

Comunitatea dă tonul și-n muștar

Chef Sosin este un business creat cu investiții proprii, iar pentru creșterea lui antreprenorul a participat la târguri și evenimente și a fost activ pe social media, astfel încât să crească brandul organic și pentru a crea o relație autentică cu clienții. Mai mult, prezența la evenimente validează o rețetă clasică: ”mergi la târguri cu un produs craft, făcut acasă, testezi piața, modifici, testezi din nou și la final vezi dacă are rost să treci la pasul următor”, ne explică antreprenorul.

Când vorbim de piața craft, provocările sunt de altă natură, iar Sebastian Sosin ne confirmă supozițiile în ceea ce privește dificultățile de a dezvolta un business artizanal: ”constanța și calitatea furnizorilor de materii prime, disponibilitatea ambalajelor, crearea unui brand coerent în imagine și comunicare și să știi când trebuie să renunți la anumite elemente pentru a crește cu adevărat. Rețeaua de distribuție este foarte complicată, și în comportament, și în comunicare.”

O afacere pe nișa gusturilor fine s-ar potrivi foarte bine și în meniul unor reprezentanți din HoReCa ne gândeam noi. Sosin ne spune însă că aici are o singură colaborare stabilă, cu o mică pensiune, Muma Codrului. ”Restul este un mare mister. Am avut colaborări foarte scurte, pe evenimente, dar nimic sustenabil, de durată. Sincer nici nu cred că locul meu este in HoReCa, volumul de vânzări nu de acolo vine, ci din big retail, altă zonă cu limbaj incompatibil cu micii producători.”

Astfel, miza la Chef Sosin rămâne comunitatea, dar și o distribuție prin lanțuri de băcănii. Elementul de bază al publicului Chef Sosin este curiozitatea, la care se adaugă nevoia unui gust nou, a unei experiențe culinare.

”Este o comunitate destul de mare în spatele brand-ului, creată prin interacțiunea la evenimente, prin modul de comunicare în social media”, completează Sosin. 

În cei trei ani de activitate, Sosin a luat niște decizii care să-l ajute în cursul afacerii, printre care: standardizarea ambalajelor și achiziționare lor direct din fabrică și trecerea la etichetare la rolă. Iar când vorbim de dezvoltare, evident că ne referim și la noi sortimente în oferta Chef Sosin, iar aici antreprenorul ne-a spus că vrea să adauge o gamă nouă în portofoliu, una ultra craft.

”Merg foarte mult pe instinct, dar e destul de lucrat, mai iau în calcul feedback-ul clienților. Aproape am lansat o gamă de pesto, absolut delicioase variantele, dar ceva a mers prost și am renunțat deocamdată. Fac fix ce sos vreau pentru mine și după ce trece de estul excel-ului (calcule costuri), de testul pe oameni, poate ajunge și în portofoliu.”

Pe lângă sosuri, antreprenorul a adăugat și un cupaj roșu și alb pentru a susține conceptul Chef SOSIN, astfel îndreptându-se către un întreg platou de degustate, bazat pe colaborare și craft.


Proiectul ”Afaceri mici, idei îndrăznețe” este și o oportunitate de învățare facilitată de Banca Transilvania, așa că finalul discuției cu Chef Sosin trebuie să fie o acțiune de ”învață de la afacerile mici”.

Sfatul antreprenorului către cei care vor să-și pornească un business: 

 ”Testează ideea până o scoți pe piață, fii pregătit să nu fie ca în teste și ajută să ai un plan de back-up. Ai răbdare, înțelege totul, renunță la multe idei că sa le poți realiza pe celelalte, fii creativ și cască ochii. Interacțiunea directă cu clientul este fenomenală, și de bine și de rău, și din ea iți vei lua multă endorfina.”

 



Citeste si