- 21 Mai 2021
CityDock, românii care vor să aducă „locuri de parcare” de trotinete în orașe
Trotinetele electrice pot reprezenta un mijloc de transport eficient și rapid în marile orașe pentru distanțe scurte, mai ales odată cu expansiunea serviciilor de sharing precum cele oferite de Lime, Flow, Splash și alte companii. Acestea au adoptat modelul numit „last mile”, în care trotineta nu este mijlocul de transport principal, ci unul care te poate duce până la stația de transport în comun sau de la metrou înspre birou.
În acest moment, odată ce ai ajuns la destinație lași trotineta într-un loc și altcineva vine să se ocupe de încărcarea ei după mai multe folosiri. De altfel, majoritatea trotinetelor electrice au o autonomie de 20-30 de kilometri cel mult.
Problema este că până când cineva vine să ridice trotineta poate trece mai mult timp, iar astfel trotineta este inutilizabilă. O altă provocare ar fi parcarea acestora. Știm cu toții faptul că unii utilizatori lasă trotinetele în mijlocul trotuarului sau în locuri care mai de care mai ciudate. O stație de încărcare și securizare ar putea fi soluția pentru orașe organizate mai bine.
Ce este CityDock?
Românii de la CityDock propun o rezolvare: o stație de încărcare pentru parcarea și încărcarea trotinetelor și bicicletelor electrice. Aceasta are un design modular și poate fi folosit în mai multe configurații. De altfel, au ajuns la această idee după ce au fost implicați și în proiectul Flow, singura companie care oferea trotinete electrice de închiriat ce punea la dispoziția utilizatorilor și stații de andocare.
„În urma fondării companiei Flow am studiat piața micromobilității și am observat că cea mai mare problema ar fi încărcarea e-scooterelor. Pe parcurs am găsit o soluție pentru încărcare rapidă și eficientă care rezolva mai multe probleme: poluare, eficientizarea traficului, și păstrarea imaginii ordonate a orașului”, explică Marian Mușat, fondatorul CityDock, cum a apărut ideea pentru acest startup.
Soluția ar fi potrivită pentru clădirile comerciale și de birouri care vor să acomodeze numărul tot mai mare al utilizatorilor de trotinete electrice. Astfel poți să vii cu trotineta la serviciu și să o lași la încărcat în fața clădirii. Sau poate ai nevoie de o încărcare scurtă cât timp bei o cafea sau mănânci un covrig.
„Totodată hotelurile au văzut în CityDock o modalitate de a le oferi o experiență în plus turiștilor, punându-le la dispoziție dock-uri echipate cu e-scootere, iar primăriile au găsit prin noi o modalitate de a organiza traficul reprezentat de micromobilitate și fluidizarea circulației pe drumurile publice”, mai spune Marian Mușat, care adaugă faptul că este nevoie de un proiect ca CityDock deoarece stațiile de încărcare sunt necesare pentru a „face o infrastructură robustă utilizatorilor de e-scootere și pentru a facilita dezvoltarea sustenabilă a orașelor”.
În acest moment, startup-ul are un proiect pilot și fiecare partener le trimite o listă cu utilizatori pe care-i pot introduce în aplicație și doar acei oameni pot opera acel dock prin intermediul aplicației. Odată terminat beta testing-ul aplicația va fi disponibilă pe AppStore și Google Play Store.
CityDock în România și extindere în Europa și AmericaModelul de business al CityDock vizează în special segmentul B2B, dar și segmentul B2C. Utilizatorii ar plăti un abonament pentru fiecare trotinetă sau bicicletă conectată la stația de încărcare, iar business-urile ar putea plăti CityDock pentru a afișa anumite reclame sau pot comanda o stație de încărcare personalizată după nevoi.
„Avem un program pilot și până în momentul de față am vândut 40 de dock-uri proprii cu aplicația CityDock și peste 500 de dock-uri custom pentru diverse firme de mobilitate”, spune Mușat.
Startup-ul a trecut în acest moment de la stadiul de pre-seed la seed company. Produsul hardware este finisat și în fază de testare, la fel și aplicația de smartphone. „Și am finalizat un sistem de francize pe care plănuim să îl extindem internațional în următorii ani. Avem deja colaborări în acest sens cu parteneri din Spania, SUA și Mexic.”
Alături de Marian Mușat, în startup-ul CityDock mai sunt implicați Mihai Murgu, CSO CityDock, Costin Marica, CTO, Karina Lundroth, COO și Rareș Găitan, CMO.
Cum vorbim despre micromobilitate și orașele viitorului, l-am întrebat pe Marian Mușat cum vede el viitorul acestora. „Orașele vor trebuie să adopte rapid tehnologia, cu ajutorul 5G și sistemelor Internet of Things. Va trebui să trecem de la un management reactiv la unul predictiv, bazat pe alocarea resurselor în real-time, care va înlocui modelul în care ținem resursele în standby. Va trebui upgradat modelul de colectare a deșeurilor, resursele de apă, transport public, semafoare inteligente, eficiența energetică”, spune antreprenorul.
În același timp, el consideră faptul că orașele vor suferi transformări importante în următorii ani și este esențial să „ne concentrăm asupra fluidizării transportului individual, ce este din ce în ce mai încurajat de guverne, creând o infrastructură verde pentru un transport nepoluant, degrevând astfel transportul auto și toate problemele pe care acesta le cauzează”.
Referitor la aceste probleme cauzate de trafic, poluarea este probabil cea mai evidentă. În timp ce mulți producători auto își îndreaptă producțiile către mașini electrice, automobilele bazate pe combustie internă vor fi dominante în continuare în următorii ani.
Iar pentru a ne proteja copiii trebuie să creăm mai multe spații verzi, zone de trafic pietonal și pentru transport individual.
„Copiii sunt în mod deosebit vulnerabili la poluare, ce le poate afecta dezvoltarea neurologică și cauza o moarte prematură. Din cauza înălțimii, copiii sunt cu 30% mai mult expuși decât adulții la «carbon negru», provenit din gazele de eșapament”, explică Marian Mușat. Pe lângă impactul asupra sănătăţii, carbonul negru din particule contribuie la schimbările climatice prin absorbţia căldurii solare și încălzirea atmosferei.
Potrivit proiectului Aphekom, cofinanţat de Comisia Europeană, poluarea aerului în Europa determină o reducere a speranţei de viaţă cu aproximativ 8,6 luni per persoană.
„Zonele de aer curat, cel puțin în jurul școlilor, sunt imperative pentru sănătatea copiilor noștri. E timpul că orașele să înceapă să gândească proactiv și pe termen lung despre cum să-și deservească mai bine rezidenții, cu prioritate copiii”, mai spune fondatorul CityDock.