De ce Harvard și nu Universitatea București? ColorEscu, afacerea care pune tradițiile românești pe tricouri

Sătul de cei care blamau țara noastră, românii și tot ceea ce făceam ca nație, Claudiu Băjan și-a dorit să schimbe percepția negativă pe care o aveau străinii despre România – și chiar și unii români - într-un mod inedit: să aducă în prim plan tradițiile autentic românești ca să ne mândrim cu ele.

Așa a luat ființă ColorEscu, un business de tricouri și accesorii de inspirație tradițional românească.

”Pornirea aceasta s-a suprapus pe faptul că, mergând în magazine, găseam tot felul de mesaje pe tricouri de la marile branduri care nu spuneau nimic despre mine, despre noi. Uitând-mă la un tricou gri imprimat cu o nuanță nefericită de verde pe care scria ”University of Michigan”.... mi-am zis ”Băi, de ce să port eu chestia asta? Ce legatură am eu cu așa ceva?! De ce să nu port eu ceva autentic, chiar cu specific românesc?” Și de aici a pornit totul”, povestește Claudiu.

ColorEscu i-a permis să-și pună, în sfârșit, în practică pasiunea pentru creație grafică într-un proiect personal. Așa că a trecut de la foile cursurilor de la ASE, ”decorate cu fel de fel de sigle și forme grafice”, la tricouri decorate cu motive de inspirație tradițională.

Lupul dacic

”Sunt un economist îndrăgostit de creație grafică și aplicări ale acesteia”, se definește Claudiu.

Înainte de a lansa ColorEscu (ideea a apărut prin2013), lucrase vreme de un deceniu ca DTP-ist, Graphic Designer și Art Director. ”Primul meu proiect, cu tot cu formă juridică, a fost pe freelance în zona de creație grafică. Fiind în paralel cu job-ul pe care îl aveam, a fost antrenamentul “hard” pentru anduranță și rezistență. Erau zile în care plecam de la job la ora 21 și fugeam să mănânc și să continuu glorios proiectele pe care le aveam pe cont propriu. Noaptea se încheia când mi se termina efectiv bateria (nu a computerului)”, completează Claudiu.

ColorEscu – brand de tricouri și accesorii românești - este primul său proiect ca antreprenor și reunește experiența în design, pasiunea pentru acest domeniu, cunoștințele de economist și ”dorința de a împrăștia în lume puțin frumos”, după cum spune chiar el.   

Pentru că nu avea experiență în industria fashion a preferat să fie precaut în momentul în care a lansat afacerea. Iar precauția s-a manifestat mai ales în privința sumei pe care se decisese să o investească în acest proiect. ”Dacă vorbim de momentul T0, cel ai ideii și atât, vorbim despre cei 200 de lei necesari pentru a cumpăra domeniul web”, afirmă fondatorul ColorEscu.

Prima serie de tricouri realizată a constat în 300 de bucăți cu cele 6 modele pe care le-a lansat inițial. ”Am început cu colecția ”Român și Pot”, care a reprezentat și mesajul nostru statement, însoțit de ”Iubesc românește”, latura feminină a proiectului aflat la început de drum. Apoi, tot profitul a fost reinvestit, depășind 25.000 euro. 60% au fost investiți în produse, iar restul în magazinul online, în promovare și în aspecte organizatorice și administrative”, declară Claudiu Băjan.

Tradiționalul nu este nicidecum perimat

Zmeul însuși

Acum, pe site-ul ColorEscu se găsesc 95 de produse. Deși încă sunt cunoscuți pentru tricourile românești – dacă nu ești printre ei, probabil că ai văzut deja daci mândri purtând tricouri cu inscripții precum Dragon Dacic, Zmeul Însuși, Mama Zmeilor – au adus în magazin și bluze, pantaloni scurți, dar și accesorii românești precum șpeci, traiste, căciuli, brățări din piele tradiționale. Iar Claudiu își doreșta ca până la începutul verii să ajungă la 120 de produse.

”Constatăm mereu cu plăcere că tradiționalul nu este nicidecum perimat. Are în el o putere de reinventare care te așteaptă să o folosești. Dacă îți lași creativitatea să se manifeste, ajungi la reinterpretări (uneori jucăușe) ale simbolurilor și elementelor tradiționale și reușești să le integrezi într-un design foarte potrivit pentru ”moda străzii” de astăzi. Asta le dă suflu, le readuce la viață. Asta facem noi”, spune el.

Astfel, pe lângă colecțiile ”Român și Pot” și ”Iubesc Românește”, cu care au pornit la drum, dezvoltă în permanență colecții precum cea dedicată simbolurilor și elementelor dacice și colecția ”De Poveste”, despre care Claudiu spune că nu se va încheia decât atunci când vor epuiza toate personajele din poveștile românești. ”Dar și atunci o putem lua de la capăt să le reinventăm! Orice se poate, dacă simți că te ajută creativitatea”.

Om bun

”Cel mai recent proiect al nostru la nivel de colecții, este unul care are și o componentă ce îmbină sfera socială cu cea emoțională. Am căutat acele sintagme și cuvinte care au un impact mare asupra românilor. Acele cuvinte care, prin ele însele, pot spune o întreagă poveste. Modelele de tricouri românești ”Acasă” și ”Om bun” sunt unele dintre ele”, completează el.

Pe lângă partea de management, Claudiu se ocupă în mare parte și de zona de design. ColorEscu are colaborări și cu alți designeri pe anumite colecții, iar potrivit fondatorului, portofoliul de artiști care vor crea sub brandul pe care l-a lansat va crește pe viitor.

În acest moment, pe lângă vânzările de pe propriul site, tricourile ColorEscu sunt listate în câteva platforme și magazine care promovează designul românesc, inclusiv într-un marketplace activ pe zona aceasta. Alături de echipa sa, Claudiu a participat și la o serie de târguri de profil, 100% Românesc, Dichisar, Bounty Fair, Mater Fair, Salonul Bicicletei, T-shirt Fest, cu scopul de a crește awareness-ul afacerii sale și de a primi feedback din partea clienților.

Pui de zmeu

Potrivit lui Claudiu, brandul ColorEscu crește organic și se autosusține. Un motor de creștere a afacerii și, implicit, a veniturilor – estimate să ajungă în acest an la 80.000 de euro – a fost nișa cadourilor. ”Se pare că un cadou este mereu o idee bună”, spune cu zâmbetul pe buze Claudiu.

Lansăm în 2018 prima colecție de tricouri cu benzi țesute

Iar de aici le-a venit ideea de a face tricouri pereche: seturi de tricouri pentru familii (Zmeul Însuși – Mama Zmeilor – Pui de Zmeu). Totodată, au lansat și serviciul de trimitere de cadouri ColorEscu. ” Clienții pot cumpăra ”Pachetul Cadou”, care include produsul ales, ambalarea sa în săculeț de pânză, includerea unui mesaj personalizat și expedierea sa direct la cel căruia îi este destinat”, detaliază el.

În ceea ce privește planurile pentru 2018, fondatorul ColorEscu lucrează la aducerea unor noi colecții pe partea de tricouri românești, dar și diversificarea produselor adăugate sub brandul ColorEscu. ”Lansăm în 2018 prima colecție de tricouri cu benzi țesute. Avem în lucru și o colecție de modele dedicate Centenarului, pe care de-abia așteptăm să o lansăm în primăvară”, declară el.

În februarie a lansat prima colecție de brățări din piele ColorEscu și va extinde și partea de accesorii sub acest brand. ”Munca noastră este dictată în mare parte, de inspirație, așa ca ea ne conduce pe noi. Uneori, petrecem timp bun aducând noi modele în colecții deja existente, alteori simțim că suntem pregătiți să lansăm ceva complet nou”, concluzionează Claudiu Băjan.

 



Citeste si