Commerce School of the Future: Idei pentru adaptarea comerțului la „noul normal”

Comerțul de orice fel a fost afectat în această perioadă. Magazinele fizice s-au închis, mulți comercianți și-au mutat activitatea online, iar trendurile vor continua. Am deschis discuțiile despre ecommerce în primul webinar din seria „Commerce School of the Future” alături de Cristi Movilă, Country Manager VTEX România.

VTEX este partenerul tehnologic pentru mulți retaileri la nivel mondial, iar în România este partener pentru magazine precum F64 sau MiniPrix. În această perioadă când din cauza noului coronavirus multe magazine offline se adaptează la noua realitate.

Cristi Movilă a vorbit despre „noul normal” în care acționează astăzi comerțul. Online-ul nu mai este opțional, ci obligatoriu.

Webinariile „Commerce School of the Future” sunt o primă etapă a proiectului start-up.ro și wall-street.ro în care vrem să aducem cunoștințe temeinice antreprenorilor pentru a putea să treacă mai bine peste această perioadă tulbure și după aceea, când lucrurile vor reveni la „noul normal”, online-ul să nu mai fie o opțiune, ci un canal important de vânzare.

Primul webinar a abordat adaptarea afacerilor, iar Cristi Movilă a răspuns întrebărilor participanților pe Zoom și pe Facebook. Puteți urmări întreaga conversație în video-ul de mai sus.

Câteva aspecte importante din webinarul ținut de către Cristi Movilă puteți citi și mai jos:
  • Dacă discutam la începutul anului pe o pondere pe care o are online-ul din retail, iar online-ul era un alt canal, acum a devenit singurul canal.
  • La nivel local am văzut că în România majoritatea companiilor și-au dat seama că trebuie să adapteze și nu există o altă variantă. Trebuie să tratăm situația ca un nou normal.
  • În momentul când oamenii au început să călătorească mai puțin, companiile aeriene au avut mai multe zboruri, iar industria hotelieră au avut mai puțini oaspeți. Apoi a fost partea de retail cu scăderi. În momentul când China nu a mai călătorit, în toate celelalte țări, pentru că toată populația chineză reprezintă o parte foarte mare de achiizție din celelalte țări, comerțul a scăzut. Nu exista lock down pe vremea aceea în Europa, doar că nu mai călătoreau turiștii din China și Asia.
  • Nu numai că a fost o problemă legată de business-urile închise direct, ci a fost o problemă și de business-urile celelalte care lucrau cu industriile respective.
  • Credem că se va menține trendul de creștere pe alimente și farmacii. Această creștere nu vine din cauza faptului că oamenii își fac provizii foarte mari. Dispărând hoteluri și restaurante temporar, închizându-se sedii de companii, acolo exista un comerț B2B2C. Oamenii mâncau, aveau office appliance, se întâlneau. Oamenii au fost nevoiți să comande mai mult acasă de zi cu zi.
  • În România au apărut tot felul de inițiative. Vivre a spus că susțin business-urile tradiționale și le dau posibilitatea de a lista produsele online. eMAG a fost să dea comision zero comercianților care listau produse de sănătate în marketplace-ul lor.
  • Altă inițiativă interesantă a fost de la MiniPrix care pe site-ul lor au început să listeze produse de necesitate pentru a fi achiziționate de oameni în această perioadă.
  • Ce sunt convins că se va întâmpla e că va crește livrarea de la comerciant la client, fără să mai treacă printr-o zonă de la curier. Așa se va limita cu o zonă comună foarte mare. E un coșmar logistic, dar e o nevoie în momentul de față.
  • Categoriile de bunuri de folosință îndelungată au înregistrat scăderi, cum ar fi electronicele, electrocasnicele, fashion a scăzut pentru că nu mai ies oamenii din casă. Scăderi în industria de telecom, pentru că și acolo nu au mai fost făcute abonamente. Industria auto a scăzut mult, cu toate accesoriile. În schimb au fost înregistrate creșteri destul de mari și de 20X pe alimente online, pe partea de home entertainment, pe partea de electronică necesară biroului, gaming a avut o creștere.
  • Am mai văzut o migrare, când s-au închis magazinele fizice, am văzut o migrare spre marketplace-uri. Va fi un trend în mod cert când apar unele magazine care-ți pot livra de la bunuri de strictă necesitate la home entertainment. Vei prefera un magazin care poate livra.
  • eMAG a înregistrat creșteri la produse de fitness, la fel tot ce ține de activități în grădină și casă. Ce am mai observat la unii clienți din Italia și Spania a fost creșterea pe unelte și materiale de construcții. Oamenii stând mai mult acasă, având mai mult timp liber acasă, au început să amenajeze grădini, terase și altele.
  • Consumul practic va urma trendul consumului de alimente. Când clădirile de birouri s-au închis, am început să avem mai multe achiziții de alimente pentru că mâncam acasă. Am început să avem mai multe comenzi la restaurantele care livrau acasă. Așa se va întâmpla și cu partea de băuturi. Am observat o creștere mare în America Latină pe livrarea de băuturi acasă. Avem proiecte cu companii precum Unilever sau alți giganți care livrau foarte mult în magazine și restaurante, care s-au trezit cu o bună parte din business blocată. Consumul nu poate scădea cu 100% peste noapte. Dacă aveam consum în restaurante, hoteluri, evenimente, consumul nu scade de tot.
  • Mall-urile și-au dat seama cu această ocazie că online-ul nu e un trend pe care-l pot combate. Al doilea trend e listarea în marketplace-uri mari.
  • Magazinele de orice fel trebuie să treacă în online cât mai rapid și ideea de bază e să se bazeze pe un Minimum Viable Product, adică funcționalități de bază care să permită comenzile și să nu se concentreze pe implementări de durată.


  • Citeste si