- 20 Ianuarie 2021
Cooperativa țărănească digitală Obor21, 100.000 de euro în primul an. De unde vine carnea și cum funcționează sistemul
Dinamica vânzărilor a fost determinată și de o creștere constantă a numărului clienților și, simultan, a valorii comenzilor acestora, ajungând la o medie de 230 lei/client.
După primele luni de funcționare, clientul Obor21.ro s-a conturat ca fiind o persoană cu vârsta cuprinsă între 25 și 44 de ani, cu venituri medii și peste medii, preocupată de un stil de viață sănătos, pasionată de gătit, de a experimenta gusturi noi.
Totodată, o caracteristică de bază a clienților este preocuparea pentru un stil de viață responsabil, care planifică distribuția alimentelor cumpărate și fac achiziții în consecință. 54% dintre clienții care comandă sunt femei.
„Obor21.ro este puntea digitală dintre sat și oraș, care oferă acces la carne autentică de la țară, în condiții sanitar-veterinare de secol XXI, iar țăranii crescători de animale au piață de desfacere și venituri fiscalizate. Grija pentru mediu reprezintă o preocupare, astfel că rezervarea cărnii înainte de sacrificare este atât garanția pentru prospețime, cât și soluția pentru consumul responsabil, sustenabil, fără pierderi și fără sacrificări nejustificate”, a explicat Florian Mateiță, cofondator Obor21.
Un alt factor care a contribuit la succesul cooperativei digitale a fost achiziția de noi clienți prin recomandare. 1 client din 6 a recomandat Obor21 după prima comandă sau a revenit în shopul online.
Valoarea coșului mediu a crescut cu 20% în perioada sărbătorilor, respectiv aprilie și decembrie. În medie se adaugă 5 produse în coș (3-6 kilograme), iar cele mai populare sunt cele din mânzat (70%), după care urmează carnea de oaie și capră (10%), restul comenzilor fiind pentru specialități, respectiv zahana.
Parteneriate cu HoReCaDe asemenea, pentru a asigura un procent de peste 98% a cărnii distribuite după sacrificare, fondatorii Obor21 au dezvoltat parteneriate în industria HoReCa.
Astfel, lunar, un procent de 30-40% dintre clienți sunt din zona B2B – restaurante și băcănii tradiționale -, procentul variind în funcție de comenzile B2C.
Pentru 2021, fondatorii Obor21 vizează extinderea zonei de livrare în afara ariei București-Ilfov și, în măsura posibilităților logistice, diversificarea portofoliului către noi categorii de produse, care să susțină conceptul de cooperativă țărănească digitală. Printre acestea se numără produse lactate, dar și o categorie de legume și fructe.
Platforma Obor21.ro a fost lansată în luna februarie 2020 de către Iunia și Florian Mateiță, cu o investiție inițială de peste 80.000 euro.
Carnea rezervată prin intermediul Obor21.ro provine în cea mai mare parte din gospodăriile țărănești din județele Botoșani și Suceava.
Aceasta este livrată consumatorului final exclusiv prin curier, în condiții de temperatură controlată, în cel mult 72 de ore de la sacrificare, însoțită de certificat de calitate. Rezervarea cărnii reprezintă pentru clienți garanția prospețimii.
Fiecare etichetă conține informații detaliate despre proveniența produselor, inclusiv satul unde a fost crescut animalul sacrificat, precum și data sacrificării, data ambalării în vid și data expirării produsului. Procesarea cărnii, inclusiv ambalarea ei, are loc în abator autorizat EU (menționat pe etichetă), iar întreg fluxul, până la ușa clientului, este fiscalizat și conceput să respecte normele sanitar-veterinare.