Coronavirus | Ghid de supraviețuire pentru IMM-uri în criza COVID-19

ContentSpeed a făcut o analiză a situației actuale și a planurilor de viitor și a conceput un scurt ghid de supraviețuire pe timp de criză, cu sfaturi practice pentru a evita sau minimiza efectele unei posibile crize economice pe fondul pandemiei COVID-19.

Sfaturile se adresează direct afacerilor cu prezență online și pot servi, în egală măsură, ca direcții pentru comerțul tradițional, care se poate reorienta către mediul digital ca să evite pierderile. 

Analiza a fost realizată de Doina Vîlceanu, Chief Marketing Officer în cadrul ContentSpeed. Această radiografie a perioadei actuale și a schimbărilor la care se pot aștepta jucătorii din comerțul online îi îndeamnă pe antreprenorii din România să acționeze din timp ca să evite dezastrul financiar. 

Cine e afectat de problemele cu producția și distribuția din Asia și ce soluții avem 

Companiile de producție sau retailerii și comercianții dependenți de materia primă sau produsele finite cu proveniență China sunt cei mai afectați de situația provocată de COVID-19. Însă, pentru importatorii cu experiență, schimbările provocate de pandemie nu ar trebui să fie atât de dure, dat fiind faptul că aceștia plasează comenzile încă de la finalul lui 2019, pentru că, în perioada Anului Nou Chinezesc (25 ianuarie - 8 februarie), fabricile sistează producția. De aceea, e posibil ca mulți să aibă acum suficiente stocuri de marfă. 

De aceea, pentru companiile care au stocuri în propriul depozit sau magazine, este recomandat să nu intre în campanii agresive de promovare sau lichidare de stoc specifice acestei perioade. Este posibil ca în acest an să avem mai puține campanii de tipul Black Friday de primăvară - vară, iar companiile să-și păstreze stocurile. Atenți trebuie să fie și cei care vând în marketplace-uri, pentru că aici stocurile trebuie actualizate în timp real, altfel riscă să fie penalizați dacă nu pot livra.

O altă posibilitate este căutarea furnizorilor în alte regiuni, cum ar fi cei din India, Pakistan, Vietnam sau, poate și mai bine, identificarea producătorilor locali. Aceasta e o metodă bună prin care poate fi sporită și susținută în situații de criză economia națională. Este posibil ca acești furnizori să aibă costuri mai mari de producție, însă riscul de a intra în incapacitatea de a servi clienții fideli (respectiv de a-i pierde pe termen lung) este mai mare decât acela de a scădea profitabilitatea pe o perioadă scurtă de timp. De aceea, o metodă bună de a depăși cu pierderi minime această perioadă este diversificarea numărului de furnizori și zonele lor geografice. 

Comerțul online în România, creștere cu 30% a vânzărilor 

Cu cât crește numărul persoanelor aflate în carantină la domiciliu, coroborat cu închiderea școlilor și obligația părinților care au copii mici de a sta acasă, cu atât crește vânzarea online. Încă din săptămâna 2 - 8 martie, în România s-a raportat o creștere de 30% a vânzărilor online. Acest trend urmând doar să se accentueze.

Potrivit estimărilor ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online), sectorul de e-commerce a depășit pragul de 4,3 miliarde de euro la finalul anului 2019, cu 20-22% mai mult decât în 2018. Estimările inițiale pentru 2020 arătau că valoarea cumpărăturilor online va depăși 5 miliarde de euro, însă în situația curentă este foarte posibil ca această valoare să fie și mai mare. 

Dacă ne-am obișnuit deja ca produsele electronice și electrocasnice să fie achiziționate online, vom vedea creșteri și în alte nișe, inclusiv FMCG, bunuri de larg consum și chiar alimente. Făcutul de provizii crește și valoarea medie a coșului de cumpărături. Faptul că un client poate achiziționa mai multe kilograme de zahăr, făină și conserve, iar acestea să-i fie livrate acasă sunt puncte în plus pentru comerțul online.

Alte nișe care se pot aștepta la creșteri sunt produse pentru copii, inclusiv jucării, cărți, conținut video, jocuri de societate, pet shop, alcool și băuturi spirtoase.

De asemenea, vor începe să comande online și oamenii are nu aveau acest obicei. Potrivit Eurostat, doar 23% din populația României a făcut cumpărături online în 2019, ceea ce ne situează pe penultimul loc din Uniunea Europeană. Acești noi cumpărători online vor adăuga semnificativ la volumul vânzărilor online. 

Recomandarea pentru magazinele online este de a facilita cât mai mult procesul de achiziție, de a informa cât mai bine despre termenul de livrare și să anunțe eventualele întârzieri. Dacă oferă o experiență pozitivă noului consumator online, este mult mai probabil să-l convingă să revină și pentru cumpărături ulterioare. 

Bugetele și strategia de marketing – ce atitudine adoptă companiile pe timp de criză

Cea mai mare greșeală care poate fi făcută pe timp de criză este scăderea bugetelor de marketing și promovare. Marketingul poate fi văzut ca un cost în loc de o investiție generatoare de venituri, însă cel mai rău lucru pe care poți să-l faci pentru afacerea ta este să nu mai comunici nimic. Ar putea suna mercantil, însă orice situație de criză este o oportunitate pentru un brand să se poziționeze în fața consumatorului.  

De aceea, mesajul pe care îl comunică brandurile în astfel de situații este de o importanță vitală. Acestea trebuie să dea dovadă de empatie și interes real pentru siguranța consumatorilor. Pentru că este consumat mai mult conținut video, o idee bună ar fi crearea de video și promovarea pe YouTube. Nu sunt însă recomandate campaniile agresive de vânzare, pentru că ar putea fi o sursă de feedback negativ din partea clienților. 

Oamenii au mai mult timp de socializare, deci rețele ca Facebook, Instagram sau chiar TikTok ar putea fi canale de promovare ideale. Conform analizelor, bugetele alocate de companii către social media au crescut cu 22,2%. Trebuie ținut cont și că acasă oamenii vor accesa internetul de pe dispozitive mobile, deci formatul trebuie sa fie ajustat. Important e ca ceea ce comunică un brand să fie autentic și reprezentativ pentru valorile și poziționarea lor.

Lecția cheie pentru companii: să mențină canalele de comunicare deschise, să vină cu mesaje optimiste, să pună clientul și nevoile acestuia în centrul întregii strategii de comunicare pe timp de criză și să ia toate măsurile necesare pentru a se pregăti cu reluarea activității la capacitate maximă, odată ce criză a trecut.

Citește și alte articole despre măsurile economice luate sau de care este nevoie pentru a trece cu bine peste perioada Covid-19:



Citeste si